ILPP3/4512-1-24/16-5/AW - VAT w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży działki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/4512-1-24/16-5/AW VAT w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży działki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2016 r. (data wpływu 26 stycznia 2016 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 27 lutego 2016 r. (data wpływu 1 marca 2016 r.) oraz z dnia 6 marca 2016 r. (data wpływu 10 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży działki. Wniosek uzupełniono pismami: z dnia 27 lutego 2016 r. oraz z dnia 6 marca 2016 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabył działkę nr 128/2 o pow. 48 719 m2 w dniu 2 października 1982 r. na podstawie umowy przekazania własności i posiadania gospodarstwa rolnego od babci.

Działka ma charakter gruntów ornych. Jest objęta obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 czerwca 2013 r. Działka nosi oznaczenie P/U, której przeznaczeniem są tereny do zabudowy przemysłowej/usługowej.

Działka początkowo należała do obrębu wsi - nr działki 366, a następnie została włączona w obręb miasta oraz został zmieniony jej nr na 128, dla której prowadzona jest księga wieczysta.

Zostały wydzielone działki nr 128/1 i nr 128/2. Działka nr 128/1 została odsprzedana Gminie w kwietniu 2015 r. umową sprzedaży, potwierdzoną aktem notarialnym z przeznaczeniem na drogę, zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą z dnia 27 czerwca 2013 r. Działka nr 128/1 została wskazana jako teren drogi publicznej - klasy lokalnej, oznaczonej symbolem 1.KD-L.

Działka nr 128/2 nie została wyposażona w żadne media.

Nie były dokonywane, żadne profesjonalne działania zmierzające do sprzedaży gruntu. Na wskazanym gruncie nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza. Wnioskodawca obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej, jest rolnikiem (działy specjalne: ogrodnictwo).

Wnioskodawca dokonał sprzedaży innej nieruchomości niezabudowanej, przeznaczonej pod inwestycję, w związku z którą to sprzedażą był podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 6 lipca 2006 r. do dnia 1 sierpnia 2007 r., a przedmiotem działalności był handel nieruchomościami.

Wnioskodawca posiada inne nieruchomości, które w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego mają oznaczenie działek z przeznaczeniem działek budowlanych i inwestycyjnych. Działki te oferowane są do sprzedaży w biurach nieruchomości oraz biurach obsługi inwestycji. Wnioskodawca jest zainteresowany sprzedażą tych działek w kolejnych latach.

Sprzedaż działki nastąpi z majątku prywatnego.

Środki uzyskane ze sprzedaży działki Wnioskodawca planuje przeznaczyć na indywidualne cele związane z gospodarstwem domowym.

W uzupełnieniu z dnia 27 lutego 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

działka nr 128/2 będącą przedmiotem planowanej sprzedaży nie była udostępniana i nie jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia itp.;

2.

nie poniósł i nie zamierza ponieść nakładów związanych z przygotowaniem do sprzedaży. Nie zostały dokonane żadne działania marketingowe;

3.

podział działki nr 128 na działki nr 128/1 i nr 128/2 dokonał Urząd Miasta i Gminy w związku z opracowywaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na co Wnioskodawca wyraził zgodę. Działka nr 128/1 została wydzielona w celu poszerzenia drogi. Po dokonaniu podziału Gmina odkupiła grunt. Wnioskodawca nigdy nie występował z wnioskiem o zmianę przeznaczenia terenu.

Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 6 marca 2016 r. Wnioskodawca poinformował, że z tytułu prowadzonej działalności rolniczej nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana transakcja sprzedaży działki będzie podlegać pod czynności opodatkowane VAT na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do opłacenia podatku od towarów i usług od sprzedaży działki z przeznaczeniem przemysłowo-usługowym, gdyż przeznaczona na sprzedaż działka budowlana pochodzi z majątku osobistego. Ponadto, Wnioskodawca nie działa w charakterze przedsiębiorcy działającego w zakresie sprzedaży nieruchomości. Podatnik nie dokonywał podziału działki ani jej uzbrojenia w media. Środki uzyskane dzięki ich sprzedaży zostaną przeznaczone na indywidualne cele podatnika. Wnioskodawca podaje, że jest osobą fizyczną - nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem, aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

I tak, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

W podobny sposób rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem, dostawa towarów (w tym nieruchomości) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Jak wskazano wyżej nie zawsze sprzedaż nieruchomości stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Sprzedaż nieruchomości nie stanowi takiej czynności przede wszystkim wówczas, gdy jest ona dokonywana przez podmioty niebędące podatnikami VAT lub przez podmioty będące, co prawda takimi podatnikami, lecz niedziałające jako podatnicy w odniesieniu do tej czynności.

W kwestii opodatkowania dostawy działek istotne jest więc, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży działki podjął lub podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, co skutkować będzie koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej #61485; Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm. #61485; (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy), jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Trybunał orzekł ponadto, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. Okoliczność, że osoba ta jest "rolnikiem ryczałtowym" w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, jest w tym zakresie bez znaczenia.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył działkę nr 128/2 o charakterze gruntów ornych w dniu 2 października 1982 r. na podstawie umowy przekazania własności i posiadania gospodarstwa rolnego od babci. Ww. działka objęta jest obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 czerwca 2013 r., której przeznaczeniem są tereny do zabudowy przemysłowej/usługowej.

Działka nr 128/2 została wydzielona z działki nr 128. Druga wydzielona działka - nr 128/1 została odsprzedana Gminie w kwietniu 2015 r. ze wskazaniem jako teren drogi publicznej - klasy lokalnej.

Działka nr 128/2 nie została wyposażona w żadne media.

Na wskazanym gruncie nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza. Wnioskodawca obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej, jest rolnikiem (działy specjalne: ogrodnictwo).

Wnioskodawca poinformował także, że z tytułu prowadzonej działalności rolniczej nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawca dokonał sprzedaży innej nieruchomości niezabudowanej, przeznaczonej pod inwestycję, w związku z którą to sprzedażą był podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotem działalności był handel nieruchomościami. Jednocześnie Wnioskodawca posiada inne nieruchomości, które mają przeznaczenie działek budowlanych i inwestycyjnych.

Środki uzyskane ze sprzedaży działki Wnioskodawca planuje przeznaczyć na indywidualne cele związane z gospodarstwem domowym.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że działka nr 128/2 nie była udostępniana i nie jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia itp. Wnioskodawca nie poniósł i nie zamierza ponieść nakładów związanych z przygotowaniem jej do sprzedaży. Nie zostały dokonane żadne działania marketingowe.

Podział działki nr 128 na działki nr 128/1 i nr 128/2 dokonał Urząd Miasta i Gminy w związku z opracowywaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na co Wnioskodawca wyraził zgodę. Działka nr 128/1 została wydzielona w celu poszerzenia drogi. Po dokonaniu podziału Gmina odkupiła grunt. Wnioskodawca nigdy nie występował z wnioskiem o zmianę przeznaczenia terenu.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą nieuznania za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług planowanej transakcji sprzedaży działki nr 128/2.

W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Zainteresowany podejmował działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Zainteresowany dokonując sprzedaży ww. działki nr 128/2 nie będzie działał w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem od towarów i usług nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawę towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług.

Powyższe wynika z faktu, że w sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji nie wystąpi ciąg okoliczności, które wskazywałyby na działalność zbliżoną do działalności podmiotu zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami. Wnioskodawca bowiem otrzymał działkę na podstawie umowy przekazania własności i posiadania gospodarstwa rolnego. Wskazał jednocześnie, że posiada status rolnika ryczałtowego, ale korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT, ponieważ prowadzi działalność rolniczą w zakresie ogrodnictwa. Jednakże biorąc pod uwagę orzeczenia TSUE C-180/10 i C-181/10 prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności rolniczej nie przesądza o konieczności opodatkowania dostawy ww. działki.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, że z zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynikają jakiekolwiek aktywne działania Wnioskodawcy, tj. wystąpienie z wnioskiem o zmianę przeznaczenia terenu, dokonanie podziału działki nr 128, uzbrojenie gruntu w przyłącza do sieci wodociągowej lub gazowej, ogrodzenie, wystąpienie o wytyczenie dróg wewnętrznych itd., które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Ponadto działka nr 128/2 nie była udostępniana osobom trzecim na podstawie odpłatnych umów najmu lub dzierżawy, co mogłoby wskazywać na ekonomiczne wykorzystanie gruntu.

Należy również podkreślić, że bez znaczenia na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy pozostaje dokonana przez Wnioskodawcę dostawa innej nieruchomości niezabudowanej, w związku z którą to sprzedażą był podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotem działalności był handel nieruchomościami oraz fakt, że Wnioskodawca posiada inne nieruchomości, które oferowane są w biurach nieruchomości oraz biurach obsługi inwestycji celem sprzedaży. Należy bowiem każdorazowo ustalić, czy w odniesieniu do konkretnej czynności Zainteresowany będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem w analizowanej sprawie w celu dokonania sprzedaży działki nr 128/2, Wnioskodawca nie będzie angażował środków podobnych do wykorzystywanych przez handlowca, tj. nie będzie wykazywał aktywności w przedmiocie zbycia wskazanej nieruchomości, porównywalnych do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie działał jako producent, handlowiec lub usługodawca, a czynność sprzedaży ww. działki będzie stanowiła jedynie racjonalny sposób zagospodarowania posiadanego przez niego prywatnego majątku. Zainteresowany sprzedając działkę nr 128/2 będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, zatem czynność ta nie będzie oznaczała wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Sprzedaż towaru z majątku osobistego nie będzie miała charakteru handlowego, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, planowana transakcja sprzedaży działki nr 128/2, stanowiącej prywatny majątek Wnioskodawcy, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl