ILPP3/4512-1-174/16-4/NF - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/4512-1-174/16-4/NF Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2016 r. (data wpływu 15 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2016 r. (data wpływu 8 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 lipca 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Głównym profilem działalności Spółki (dalej jako: Spółka, Wnioskodawca) jest wykonawstwo, prowadzenie remontów oraz montaż aparatury przemysłowej, rurociągów i konstrukcji spawanych. Głównymi odbiorcami usług Spółki są podmioty gospodarcze branży chemicznej, petrochemicznej, koksowniczej oraz przemysłu górniczego.

Obecny system transportu wewnątrzzakładowego powoduje, że pracownicy Wnioskodawcy w trakcie swojej codziennej pracy podlegają obciążeniu fizycznemu organizmu w związku z ręcznym przenoszeniem remontowanej aparatury przemysłowej. Wykonywana praca jest pracą bardzo ciężką, uciążliwą dla rąk i korpusu, a pracownicy są chronicznie zmęczeni.

W związku z tym, Spółka podjęła decyzję o przeprowadzeniu działań naprawczych, zmieniających obecny system transportu wewnątrzzakładowego jak również zarządzania ryzykiem na poszczególnych stanowiskach pracy.

Mianowicie, w Spółce podjęta została decyzja o zakupie i zamontowaniu suwnicy, która ograniczy konieczność ręcznego transportu urządzeń na terenie hali. Celem realizacji tego działania inwestycyjnego jest usunięcie konieczności ręcznego transportowania ładunków, jak również wyeliminowanie prawdopodobieństwa wystąpienia wypadków i zdarzeń niebezpiecznych w środowisku pracy.

Jednocześnie, w Spółce podjęta została decyzja o zaimplementowaniu odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych (w ujęciu ogólnym działań doradczych). W szczególności, celem działań doradczych jest pozyskanie informacji na temat poziomu ryzyka na stanowiskach pracy po realizacji procesu inwestycyjnego polegającego na zainstalowaniu suwnicy, co pozwoli na udokumentowanie nowego poziomu ryzyka zawodowego przez specjalistę z zakresu BHP.

W celu pozyskania środków finansowych na wskazane wyżej działania Spółka podpisała z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS) Umowę w przedmiocie udzielenia dofinansowania na realizację projektu pn. "Zakup i montaż suwnic (...)" (dalej: Projekt). Powyższe dofinansowanie ma miejsce w ramach prowadzonego przez ZUS projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej.

W ramach powyższego programu ZUS dofinansowuje:

1.

projekty inwestycyjne, które odnosić się będą przede wszystkim do aspektu bezpieczeństwa technicznego (rozwoju, modyfikacji i usprawnienia stanu technicznego maszyn, urządzeń oraz systemów i środków ochronnych),

2.

projekty doradcze, zorientowane na poprawę zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w tym na realizację oceny ryzyka zawodowego, wprowadzenie procedur bezpiecznej pracy oraz planowanie i monitorowanie działań prewencyjnych w zakresie BHP,

3.

projekty inwestycyjno-doradcze, łączące wyżej opisane działania.

Zgodnie z zawartą umową ZUS przekaże Spółce kwotę dofinansowania w sygnowanej wysokości 260 00,00 zł, co stanowi 56,89% całkowitych kosztów wskazanego Projektu. Planowany całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 456 994,37 zł (kwota przyznanej dotacji jest kwotą brutto). W pozostałym zakresie Projekt sfinansowany zostanie ze środków obrotowych Spółki.

Otrzymane z ZUS dofinansowanie Spółka przeznaczy na zakup środka trwałego w postaci suwnicy oraz usług mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy Spółki, a dotyczących w szczególności zakupu usługi doradczej polegającej na identyfikacji zagrożeń w miejscu pracy i przeprowadzeniu oceny ryzyka zawodowego związanego z zidentyfikowanymi zagrożeniami na 7 stanowiskach pracy.

Powyższe towary i usługi będą nabywane od podmiotów zewnętrznych, które z tego tytułu wystawią na Spółkę faktury VAT.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Spółka dokonuje odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach projektu pn. "Zakup i montaż suwnic (...)" dofinansowanego ze środków ZUS przeznaczone są do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych (suwnicy) i usług doradczych, których nabycie jest częściowo dofinansowanie ze środków ZUS w ramach programu mającego na celu utrzymanie zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo odliczyć pełną kwotę podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych (suwnicy) i usług doradczych, których nabycie jest częściowo dofinansowanie ze środków ZUS w ramach programu mającego na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy Spółki.

UZASADNIENIE

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

* odliczenia dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten wskazuje sytuacje, których wystąpienie pozbawia Spółkę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy wskazać również, że ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia VAT od źródła finansowania zakupu.

W opinii Spółki, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym spełnione są niewątpliwie wszystkie ze wskazanych przesłanek pozytywnych. Spółka - jak zostało wspomniane w opisie stanu faktycznego - prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym.

W konsekwencji pierwsza z przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT została przez Spółkę spełniona.

Odnosząc się natomiast do drugiej z powyższych przesłanek, tj. związku z prowadzoną działalnością gospodarczą warto zauważyć, że ustawodawca nie sprecyzował w jakim zakresie towary lub usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania tej działalności (czynności opodatkowanych VAT), a zatem związek taki może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni. W szczególności, żaden z obowiązujących przepisów nie zabrania podatnikowi odliczyć podatku naliczonego VAT, jeżeli związek nabywanych towarów lub usług z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika jest jedynie pośredni. Pogląd ten został potwierdzony zarówno w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. wyrok ETS z dnia 26 maja 2005 r., sygn. C-465/03; wyrok ETS z dnia 8 czerwca 2000 r., sygn. C-98/98), jak i orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Opolu z dnia 29 marca 2010 r., sygn. ISA/Op 592/09; wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 kwietnia 2008 r., sygn. I SA/Wr 1706/07).

Nie ulega wątpliwości, że Spółka wykorzystywać będzie nabyte w związku z realizacją zawartej z ZUS umowy towary i usługi w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Należy zatem uznać, że druga ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość korzystania z prawa do odliczenia VAT jest spełniona.

Jednocześnie w analizowanym stanie faktycznym nie zachodzi żadna z przesłanek negatywnych uniemożliwiających odliczenie.

Końcowo Spółka zauważa, że na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o VAT nie ma żadnych podstaw do tego, aby prawo do odliczenia VAT uzależnione było od okoliczności, z jakich środków dany zakup jest sfinansowany, jak również czy nabycie towarów lub usług jest finansowane za pomocą innych środków niż środki własne podatnika, który dokonuje wyłącznie transakcji opodatkowanych. Poparcie powyższego stanowi między innymi wyrok z ETS z dnia 6 października 2005 r. (sygn. akt C-204/03 i C-243/03).

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych. Przykładowo Wnioskodawca wskazuje interpretację z dnia 10 marca 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/4512-1-900/15-2/MW).

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że z tytułu zakupu towarów i usług nabytych ze środków uzyskanych w związku i umową zawartą z ZUS dotyczącą dofinansowania Projektu, przysługiwać jej będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W opinii Spółki, powyższe prawo do odliczenia nie może być uzależnione od tego z jakiego źródła sfinansowany jest dany zakup, a w szczególności od tego, czy nabycie towarów lub usług jest finansowane ze środków własnych podatnika czy za pomocą innych środków, pozyskanych np. z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał z ZUS umowę w przedmiocie udzielenia dofinansowania na realizację projektu pn. "Zakup i montaż suwnic (...)". Powyższe dofinansowanie ma miejsce w ramach prowadzonego przez ZUS projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej.

Otrzymane z ZUS dofinansowanie Wnioskodawca przeznaczy na zakup środka trwałego w postaci suwnicy oraz usług mających na celu poprawę warunków BHP w zakładzie pracy Wnioskodawcy, a dotyczących w szczególności zakupu usługi doradczej polegającej na identyfikacji zagrożeń w miejscu pracy i przeprowadzeniu oceny ryzyka zawodowego związanego z zidentyfikowanymi zagrożeniami na 7 stanowiskach pracy.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym.

Jak wskazał Wnioskodawca nabyte w ramach Projektu towary i usługi służyć będą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W świetle powyższego, Wnioskodawca ma wątpliwości, czy jest on uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych (suwnicy) i usług doradczych, których nabycie jest częściowo dofinansowane ze środków ZUS w ramach programu mającego na celu utrzymanie zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Podsumowując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków trwałych (suwnicy) i usług doradczych, których nabycie jest częściowo dofinansowane ze środków ZUS w ramach programu mającego na celu utrzymanie zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl