ILPP3/443/W-19/09-2/TW - Określenie właściwości miejscowej i rzeczowej organów podatkowych w zakresie podatku od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443/W-19/09-2/TW Określenie właściwości miejscowej i rzeczowej organów podatkowych w zakresie podatku od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych.

UZASADNIENIE:

W dniu 31 lipca 2009 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynęło pismo z dnia 29 lipca 2009 r. Spółki z o.o.. W piśmie tym, skierowanym do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, Spółka wnosi o usunięcie naruszenia prawa dokonanego przez organ podatkowy przy wydawaniu interpretacji indywidualnej z dnia 16 lipca 2009 r. znak ILPP3/443-66/09-2/TK.

Strona nie zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w ww. interpretacji, w którym stwierdzono, że w świetle obowiązującego stanu prawnego organami podatkowymi właściwymi dla Wnioskodawcy w zakresie podatku od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych urządzanych na terenie województwa x są odpowiednio Naczelnik x Urzędu Skarbowego w S. i Naczelnik xx Urzędu Skarbowego w B. X, z kolei na terenie województwa xx są odpowiednio Naczelnik x Urzędu Skarbowego w P. i Naczelnik xx Urzędu Skarbowego w K.

Dotychczasowy przebieg sprawy:

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier i zakładów wzajemnych w zakresie określenia właściwości organów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca uzyskał zezwolenia i prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie ośmiu województw. Zainteresowany osiągnął za 2007 r. przychód netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług w wysokości 43.052.516,94 zł.

Wnioskodawca uiszczał w latach poprzednich oraz uiszcza nadal w 2009 r. podatek od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych urządzanych na terenie wszystkich ośmiu województw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które organy są dla Wnioskodawcy organami podatkowymi właściwymi miejscowo i rzeczowo, począwszy od dnia 1 stycznia 2009 r., w zakresie podatku od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych, urządzanych przez Wnioskodawcę na terenie województw: (...)...

Wnioskodawca wyraził pogląd, iż od dnia 1 stycznia 2009 r. organem właściwym w zakresie podatku od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych urządzanych przez Zainteresowanego: (...)

Wnioskodawca wskazał, iż osiągnął za 2007 r. przychód netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług w wysokości 43.052.516,94 zł. Kwota ta przekroczyła kwotę określoną w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.), czyli 18.914.500 zł (równowartość 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego). Przekroczenie tego limitu powoduje zmianę właściwości naczelników urzędów skarbowych na właściwych wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników (art. 5 ust. 9a w związku z art. 5a ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych).

Zgodnie z przepisem art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, zmiana właściwości w tym wypadku następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty 5 mln euro.

Zainteresowany uważa, że skoro przekroczył kwotę limitu w 2007 r., zmiana właściwości naczelników urzędów skarbowych dla Wnioskodawcy nastąpiła z dniem 1 stycznia 2009 r.

Właściwość miejscową organów podatkowych w podatku od gier, zgodnie z art. 42b pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), ustala się według siedziby organu, który wydał zezwolenie na urządzanie gry na automatach o niskich wygranych (czyli według siedziby dyrektora danej izby skarbowej - art. 24 ust. 1a ustawy o grach i zakładach wzajemnych).

Zgodnie z § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych z dnia 19 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 2027 z późn. zm.), w stosunku do Wnioskodawcy można wskazać dwóch naczelników urzędów skarbowych spełniających to kryterium w zakresie podatku od gier urządzanych przez Spółkę na terenie każdego z województw. Każdorazowo jest to naczelnik urzędu skarbowego, w którym Zainteresowany dotychczas (do końca 2008 r.) deklarował i rozliczał podatek od gier oraz naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla określonych kategorii podatników.

W województwie x są to: Naczelnik Urzędu Skarbowego (podstawa prawna właściwości: art. 42b pkt 3 ustawy o grach i zakładach wzajemnych w związku z § 1 rozporządzenia w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych oraz w związku z poz. 24 Załącznika Nr 1 do tego rozporządzenia) oraz Naczelnik x Urzędu Skarbowego (art. 42b pkt 3 ustawy o grach i zakładach wzajemnych w związku z § 2 ww. rozporządzenia, w związku z poz. 1 Załącznika Nr 2 do tego rozporządzenia).

W województwie xx są to: Naczelnik xx Urzędu Skarbowego (art. 42b pkt 3 ustawy o grach i zakładach wzajemnych w związku z § 1 rozporządzenia, w związku z poz. 357 Załącznika Nr 1 do rozporządzenia) oraz Naczelnik XXX Urzędu Skarbowego (art. 42b pkt 3 ustawy o grach i zakładach wzajemnych w związku z § 2 rozporządzenia, w związku z poz. 20 Załącznika Nr 2 do tego rozporządzenia).

Terytorialny zasięg działania każdego z dwóch organów podatkowych w danym województwie należy zdaniem Spółki rozstrzygnąć w tym wypadku na korzyść naczelnika urzędu skarbowego właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynika to z przyjętej przez ustawodawcę zasady, iż zmiana właściwości organu na organ właściwy w zakresie określonych kategorii podatników dotyczy wszelkich tytułów podatkowych danego podatnika. Zasada ta wynika w szczególności z przepisu art. 5 ust. 9 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, który stanowi, iż "właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych <...> określa się według terytorialnego zasięgu działania <...> urzędu skarbowego <...>, z uwzględnieniem ust. 9a <...>".

Zainteresowany uważa, że żaden z obowiązujących przepisów nie przewiduje wyjątku od tej reguły w odniesieniu do podatku od gier.

W wydanej w dniu 16 lipca 2009 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając w imieniu Ministra Finansów na mocy upoważnienia wynikającego z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

W interpretacji, tut. Organ po analizie prawa podatkowego, w szczególności art. 42b pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a), art. 5 ust. 9a w związku z art. 5a, art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) oraz § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych z dnia 19 listopada 2003 r. (Dz. U. Nr 209, poz. 2027 z późn. zm.) stwierdził, że w przedmiotowym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja została skutecznie doręczona w dniu 20 lipca 2009 r.

W dniu 31 lipca 2009 r. (data nadania 29 lipca 2009 r.), do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w którym Strona wnosi o zmianę interpretacji indywidualnej z dnia 16 lipca 2009 r.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa:

Strona zarzuca wydanej interpretacji, iż w treści uzasadnienia interpretacji na stronie 2 interpretacji, w akapicie rozpoczynającym się od słów "Zdaniem Wnioskodawcy..." wymieniono w ośmiu punktach organy podatkowe, które miałyby być właściwe w zakresie podatku od gier dla Wnioskodawcy, przy czym w punktach 5 i 7, dotyczących województw x i xx omyłkowo podano po dwa organy. Co nie jest zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, który w poz. (...) formularza ORD-IN wskazał po jednym organie podatkowym właściwym dla każdego z tych województw, mianowicie, dla województwa x - Naczelnika x Urzędu Skarbowego w S., zaś dla województwa xx - Naczelnika xx Urzędu Skarbowego w P.

Odpowiedź na zarzuty:

W odpowiedzi na powyższe zarzuty tut. Organ potwierdza, iż Wnioskodawca we wniosku z dnia 21 kwietnia 2009 r. wskazał, że na terenie województwa x właściwym w zakresie podatku od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych urządzanych przez Zainteresowanego od dnia 1 stycznia 2009 r. jest Naczelnik x Urzędu Skarbowego w S., z kolei na terenie województwa xx Naczelnik xx Urzędu Skarbowego w P.

Z kolei w wydanej w dniu 16 lipca 2009 r. interpretacji Nr ILPP3/443-66/09-2/TK Organ podatkowy na stronie 2 omyłkowo wskazał w punkcie 5 i 7 po dwa organy podatkowe, które od dnia 1 stycznia 2009 r. są organami właściwymi w zakresie podatku od gier, z tytułu gier na automatach o niskich wygranych urządzanych przez Zainteresowanego, a mianowicie odpowiednio:

-

5) na terenie województwa x: (...)

-

7) na terenie województwa xx: (...)

Mając na uwadze powyższą pomyłkę tut. Organ zmienia wydaną w dniu 16 lipca 2009 r. znak ILPP3/443-66/09-2/TK interpretację indywidualną w pkt 5 oraz 7 i stwierdza w tym zakresie, że brzmienie ich jest następujące:

*

pkt 5 "na terenie województwa x jest Naczelnik x Urzędu Skarbowego w S.",

*

pkt 7 "na terenie województwa xx jest Naczelnik xx Urzędu Skarbowego w P".

W pozostałym zakresie przedmiotowa interpretacja pozostaje bez zmian.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2009 r. oraz zarzuty przedstawione w wezwaniu do usunięcia naruszenia przepisów prawa z dnia 21 lipca 2009 r. tut. Organ potwierdza stanowisko Strony.

Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 16 lipca 2009 r. znak ILPP3/443-66/09 -2/TK z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl