ILPP3/443-98/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-98/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ubytków wyrobów akcyzowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ubytków wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą wyrobów akcyzowych takich jak: oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 i oleje napędowe przeznaczone do celów opałowych o kodach od CN 2710 19 41 do CN 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi. Wyroby te nabywa z zapłaconą akcyzą - stawka dla olejów napędowych 1048,00 zł/1000 litrów; stawka dla olejów przeznaczonych na cele opałowe - 232,00 zł/1000 litrów.

Przyjęcie paliw w firmie na stan magazynowy, jak i sprzedaż odbywa się na podstawie raportów z nalewu, wg ilości rzeczywistej.

W firmie występują ubytki naturalne wynikające z właściwości fizykochemicznych produktów, którymi Zainteresowany handluje, jak i z błędów urządzeń pomiarowych. Na koniec każdego miesiąca stan magazynowy pomniejszany jest o sprzedaż i na tej podstawie określana jest wielkość ubytków powstałych w danym miesiącu, co wraz z podpisem osoby upoważnionej odnotowywane jest w ewidencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w firmie Wnioskodawcy mogą powstawać ubytki naturalne.

2.

Czy ubytki naturalne powstałe w firmie będą opodatkowane podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakiej podstawie.

3.

Czy Zainteresowany powinien wystąpić do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o ustalenie norm ubytków.

4.

W jaki sposób powinna być prowadzona dokumentacja ubytków.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Zgodnie z prawami nauki podczas obrotu produktami naftowymi muszą powstawać ubytki naturalne. Wynikają one zarówno z cech fizykochemicznych paliw jak i z błędów urządzeń pomiarowych, które służą do ich odmierzania. Stąd w firmie powstają ubytki naturalne.

2.

Ubytki naturalne powstałe u Zainteresowanego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż powstają na wyrobach, które znajdują się poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy. Od wyrobów tych akcyza została uiszczona na wcześniejszym etapie obrotu, stąd nie można po raz kolejny opodatkowywać tych wyrobów podatkiem akcyzowym. Również ubytki powstające na wyrobach, co do których została zastosowana obniżona stawka akcyzy ze względu na przeznaczenie nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Od tych wyrobów akcyza została uiszczona na wcześniejszym etapie.

3.

Ubytki powstające w firmie, w żadnej sytuacji nie mogą zostać opodatkowane podatkiem akcyzowym, gdyż podatek ten został uiszczony na wcześniejszym etapie obrotu, stąd Zainteresowany nie potrzebuje decyzji właściwego Naczelnika Urzędu Celnego określającego dopuszczalne normy ubytków.

4.

Nie ma przepisów regulujących zasady dokumentowania ubytków, stąd w mojej ocenie prawidłowym jest ewidencjonowanie ubytków poprzez comiesięczną inwentaryzację towaru, określenie przyczyn powstania ubytków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Jako ubytki wyrobów akcyzowych - w myśl art. 2 pkt 20 ustawy - uważa się wszelkie straty:

a.

wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,

b.

napojów alkoholowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika natomiast, iż Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą wyrobów akcyzowych takich jak: oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41 i oleje napędowe przeznaczone do celów opałowych o kodach od CN 2710 19 41 do CN 2710 19 49, które nabywa z zapłaconą akcyzą.

Przepisy prawa akcyzowego (art. 2 pkt 20 ustawy) jako ubytki nie traktują wyrobów akcyzowych, od których została uiszczona akcyza.

Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą nie podlegają więc uregulowaniom dotyczącym ubytków. Kwestia ta może być rozpatrywana jedynie w kontekście niedoborów ilościowych wyrobów akcyzowych (wskazywanych przez Wnioskodawcę jako ubytki naturalne).

Przedmiotowe zagadnienie należy wyjaśnić odpowiadając na pytanie drugie Zainteresowanego.

Stawki podatku akcyzowego określone zostały w art. 89 ustawy.

Jak wyjaśnia Wnioskodawca, wyroby akcyzowe wskazane we wniosku objęte są stawkami właściwymi dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1048,00 zł/1000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy) oraz olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy).

W pierwszym z ww. przypadków (tj. olejów napędowych ze stawką 1048,00 zł/1000 litrów) podatek akcyzowy został uiszczony w pełnej (maksymalnej) stawce.

Natomiast stawka 232,00 zł/1000 litrów wskazana została dla określonych wyrobów ze względu na ich przeznaczenie jako olejów opałowych.

W niniejszym przypadku powodem wystąpienia niedoborów ilościowych są - jak wynika z wniosku - błędy urządzeń pomiarowych.

Zauważyć należy, iż wskazane w przepisach metrologicznych błędy graniczne - na które powołuje się Wnioskodawca - zawsze są podawane +/-, co jedynie może mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wskazań przyrządów mierniczych.

Należy przy tym zwrócić uwagę na przepis art. 8 ust. 1 ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441 z późn. zm.), zgodnie z którym prawnej kontroli metrologicznej podlegają określone w ustawie przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane m.in. przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych, a także przy dokonywaniu kontroli celnej. Dodać należy, iż przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz wydanych na jej podstawie rozporządzeń nie regulują kwestii związanych z prawną kontrolą metrologiczną, a jedynie odwołują się w tym względzie do przepisów odrębnych, to jest do przepisów o miarach, w zakresie których właściwym jest Minister Gospodarki.

Stąd też stwierdzić należy, iż tut. Organ nie jest właściwy do rozważania kwestii zasadności występowania wyłącznie niedoborów ilościowych wyrobów akcyzowych, które powstają w wyniku ww. błędnych pomiarów dokonywanych zalegalizowanym przyrządem pomiarowym.

Analizując natomiast niniejszą okoliczność pod kątem przepisów akcyzowych wyjaśnić należy, że zastosowanie stawki 232,00 zł/1000 litrów uzależnione jest od spełnienia warunków wskazanych w art. 89 ust. 5 do 15 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 16 ustawy, w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Wskazany powyżej przepis (art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy) stanowi, iż w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2047,00 zł/1000 kilogramów.

Skoro przepisy art. 89 ust. 6 oraz ust. 8 ustawy stanowią m.in., iż oświadczenia, o którym mowa w ust. 5 tego artykułu muszą zawierać określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów, to Wnioskodawca musi udokumentować sprzedaż tych wyrobów w wymaganej przez prawo formie.

Brak udokumentowania (w formie oświadczenia) sprzedaży określonej ilości olejów napędowych przeznaczone do celów opałowych - gdyż w stosunku do olejów napędowych zastosowano maksymalną stawkę w wysokości 1048,00 zł/1000 litrów - co do którego zastosowano niższą stawkę z uwagi na przeznaczenie skutkuje tym, że Zainteresowany nie spełnia, co do tej ilości warunków zastosowania tej stawki.

W takim przypadku zostaje natomiast wypełniona dyspozycja z cyt. powyżej art. 89 ust. 16 ustawy.

Brak potwierdzenia w formie oświadczenia powoduje zatem zmianę stawki podatku akcyzowego i konieczność złożenia odpowiedniej deklaracji dla tego podatku.

Biorąc natomiast pod uwagę powyższe wyjaśnienia, odpowiedz na pozostałe pytania Wnioskodawcy - odnoszące się do instytucji ubytków - jest bezprzedmiotowa. Skoro bowiem w niniejszym przypadku nie znajduje zastosowania instytucja ubytków to Wnioskodawca nie musi występować do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego o ustalenie norm tych ubytków jak i prowadzić ich dokumentację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl