ILPP3/443-95/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-95/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa energię elektryczną (bez akcyzy, z uwagi na posiadaną koncesję na obrót energią elektryczną), którą zużywa na własne potrzeby lub przeznacza do dalszej odsprzedaży; z tego tytułu jest on podatnikiem podatku akcyzowego. Zainteresowany nabywa energię elektryczną m.in. na giełdach towarowych, tj. "T' S.A. oraz na "R" prowadzonym przez S.A. (dalej: giełdy towarowe). Zakup tej energii (na giełdach towarowych) dokonywany jest za pośrednictwem domu maklerskiego na podstawie zawartych umów z domem maklerskim (dalej: Umowy).

Przedmiotem Umów zawartych przez Wnioskodawcę z domem maklerskim są m.in. usługi w zakresie obrotu energią elektryczną i/lub instrumentami terminowymi na energię elektryczną oraz prowadzenie rejestru ewidencyjnego energii elektrycznej i rachunku pieniężnego. W ramach zawartych Umów, dom maklerski sprzedaje i nabywa na giełdach towarowych we własnym imieniu, lecz na rachunek Zainteresowanego energię elektryczną w ilościach określonych w składanych przez Wnioskodawcę zleceniach.

Z tytułu wykonywania ww. usług, w tym w zakresie obrotu energią, dom maklerski otrzymuje stosowne wynagrodzenie (prowizję).

Nabywana w powyższy sposób energia elektryczna (za pośrednictwem domu maklerskiego) przeznaczana jest wyłącznie na użytek własny Zainteresowanego (i nie podlega dalszej odsprzedaży). W konsekwencji Wnioskodawca z tytułu przedmiotowego nabycia jest odbiorcą końcowym w rozumieniu art. 3 pkt 13a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006, Nr 89, poz. 625 z późn. zm.; dalej: Prawo energetyczne).

Wobec wymogów przewidzianych w Prawie energetycznym, dom maklerski działający na zlecenie Zainteresowanego, nabywając energię na jego rachunek jako odbiorcy końcowego w rozumieniu Prawa energetycznego, obowiązany będzie (na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 i pkt 3 Prawa energetycznego), do uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE) stosownej ilości świadectw pochodzenia potwierdzających (zgodnie z art. 9e ust. 1 Prawa energetycznego) wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii (bądź też alternatywnie uiszczenia tzw. opłaty zastępczej będącej równowartością świadectw, które winny być umorzone). Obowiązek przedstawienia do umorzenia ww. świadectw pochodzenia (uiszczenia opłaty zastępczej) winien być wykonany do 31 marca każdego roku za rok poprzedni, przy czym koszty wypełnienia powyższych obowiązków przez dom maklerski (nabycia świadectw pochodzenia wymaganych do umorzenia/zapłaty opłaty zastępczej) obciążają odbiorcę końcowego w rozumieniu Prawa energetycznego (tu: Wnioskodawca).

Kwestia umarzania świadectw pochodzenia przez domy maklerskie, w odniesieniu do transakcji realizowanych przez te domy na zlecenie odbiorców końcowych na giełdzie towarowej została uregulowana przez art. 9e ust. 13a. Prawa energetycznego. Zgodnie z tym przepisem towarowy dom maklerski lub dom maklerski wykonując obowiązek w odniesieniu do realizowanych transakcji nabycia energii elektrycznej na zlecenie odbiorców końcowych, może złożyć do Prezesa URE wniosek o umorzenie świadectw pochodzenia należących do innego podmiotu, któremu przysługują wynikające z tych świadectw prawa majątkowe, o ile dołączy pisemną zgodę tego podmiotu na zaliczenie tych świadectw do wypełnienia obowiązku przez towarowy dom maklerski lub dom maklerski.

W związku z powyższymi regulacjami oraz Umowami zawartymi z biurem maklerskim, obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia zostanie w przyszłości spełniony w ten sposób, że dom maklerski umarzał będzie świadectwa pochodzenia będące własnością Zainteresowanego, a w przypadku ich braku nabywał będzie odpowiednią ilość świadectw pochodzenia na rachunek Wnioskodawcy - działając w jego imieniu na podstawie odrębnej umowy. W tym celu, stosownie do postanowień Umów, Zainteresowany obowiązany będzie zabezpieczyć koszty wykonania przez dom maklerski obowiązków w zakresie uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE świadectw pochodzenia, poprzez blokadę praw majątkowych ujętych na jego koncie (rejestrze świadectw pochodzenia prowadzonym przez uprawniony podmiot dla Wnioskodawcy), bądź poprzez blokadę środków pieniężnych Zainteresowanego na rachunku (na nabycie brakujących do umorzenia świadectw) (1).

W konsekwencji, w opisanym przypadku, wniosek o umorzenie świadectw pochodzenia składany będzie do Prezesa URE przez dom maklerski, w celu wykonania obowiązku ciążącego na tym domu maklerskim. Przedmiotem umorzenia będą jednak świadectwa pochodzenia będące własnością Wnioskodawcy, co wynikać będzie z dokumentu stwierdzającego posiadanie przez niego praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia, wydawanego przez podmiot uprawniony do prowadzenia dla Zainteresowanego rejestru świadectw pochodzenia. Dokument ten składany jest wraz z wnioskiem o umorzenie świadectw pochodzenia do Prezesa URE, co wynika z regulacji art. 9e ust. 16 Prawa energetycznego.

(1)

Powyższy zapis umowny jest konsekwencją dyspozycji art. 9a ust. 1d Prawa energetycznego, który nakłada na domy maklerskie realizujące zlecenia nabycia energii elektrycznej obowiązek przyjęcia od zleceniodawców takiego zabezpieczenia na pokrycie kosztów związanych z uzyskaniem i przedstawieniem do umorzenia świadectw pochodzenia.

Wnioskodawca ponadto informuje, iż nie posiada wiedzy na temat treści decyzji Prezesa URE jaka zostanie w przyszłości wydana w związku z wystąpieniem przez dom maklerski z wnioskiem o umorzenie świadectw pochodzenia należących do Zainteresowanego, w trybie art. 9e ust. 13a Prawa energetycznego. W szczególności Wnioskodawca nie posiada wiedzy czy w decyzji Prezesa URE, której adresatem będzie dom maklerski, znajdą się w jej uzasadnieniu zapisy wskazujące, że przedmiotem umorzenia są świadectwa pochodzenia będące własnością Zainteresowanego.

Niemniej jednak umorzenie świadectw będących własnością Wnioskodawcy, dokonane w drodze decyzji Prezesa URE na wniosek domu maklerskiego, zostanie odnotowane na koncie Zainteresowanego w rejestrze tych świadectw (prowadzonym przez uprawniony podmiot), co wiązać się będzie z wygaśnięciem praw wynikających z umorzonych świadectw (2).

Ponadto ilość i rodzaj świadectw umarzanych w trybie art. 9e ust. 13a Prawa energetycznego wynikać będzie:

* z pisemnej zgody Wnioskodawcy na zaliczenie świadectw będących własnością Zainteresowanego do wypełnienia obowiązku przez dom maklerski oraz

* dokumentu wydanego przez podmiot prowadzący dla Wnioskodawcy rejestr świadectw pochodzenia - które będą załączane do wniosku o umorzenie składanego do Prezesa URE przez dom maklerski.

(2)

Zgodnie z art. 9e ust. 17 Prawa energetycznego Prezes URE przekazuje informacje o umorzonych świadectwach pochodzenia podmiotowi prowadzącemu rejestr tych świadectw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy, przewidzianego w przepisie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie decyzji Prezesa URE, w sytuacji gdy z wnioskiem o umorzenie świadectw pochodzenia energii wystąpi dom maklerski w wykonaniu obowiązków ciążących na domu maklerskim, lecz przedmiotem umorzenia dokonanego na podstawie decyzji Prezesa URE będą świadectwa pochodzenia będące jego własnością.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Z ww. regulacji wynika, że warunkiem koniecznym i jedynym dla zastosowania zwolnienia z akcyzy jest posiadanie "dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectw pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego" (tj. decyzji Prezesa URE). Ustawodawca nie uzależnia natomiast prawa do zastosowania ww. zwolnienia od spełniania innych warunków, w szczególności od tego kto jest adresatem decyzji Prezesa URE, czy też od tego czy w decyzji Prezesa URE (wydanej dla domu maklerskiego) znajdą się stosowne zapisy wskazujące, że przedmiotem umorzenia są świadectwa pochodzenia będące własnością Zainteresowanego.

W związku z powyższym, skoro przyszła decyzja Prezesa URE w sprawie umorzenia świadectw pochodzenia zostanie wydana zgodnie z przepisami Prawa energetycznego, tj. w trybie przewidzianym w art. 9e ust. 13e tej ustawy, a w wyniku jej wydania dojdzie do umorzenia świadectw pochodzenia będących własnością Wnioskodawcy - uprawniony on będzie w oparciu o tą decyzję do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 30 ust. 1 ustawy.

Zainteresowany wskazał, że identyfikacja świadectw pochodzenia (ilości, numerów i rodzaju), umorzonych przez Prezesa URE w trybie art. 9e ust. 13e Prawa energetycznego, a stanowiących jego własność będzie w pełni możliwa poprzez posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty (wskazane w opisie stanu przyszłego).

Zdaniem Zainteresowanego, prawo do zwolnienia przewidzianego w art. 30 ust. 1 ustawy, nie zachodzi ryzyko, że dojdzie do dwukrotnego wykorzystania przedmiotowego zwolnienia, tj. przez dom maklerski jak i przez Wnioskodawcę. Jak wskazano w opisie sprawy, dom maklerski dokonując obrotu energią działa w imieniu własnym lecz na rachunek Zainteresowanego, za co otrzymuje uzgodnione wynagrodzenie (prowizję). W konsekwencji dom maklerski, w związku ze świadczeniem usług w zakresie obrotu energią elektryczną, nie jest podatnikiem podatku akcyzowego, a zatem nie jest uprawniony do korzystania z ww. zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl