ILPP3/443-94/12-4/TK - Opodatkowanie nieprzetworzonych suszonych liści tytoniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-94/12-4/TK Opodatkowanie nieprzetworzonych suszonych liści tytoniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nieprzetworzonych suszonych liści tytoniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nieprzetworzonych suszonych liści tytoniu. Pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca zamierza uruchomić punkt, w którym będzie udostępniał odpłatnie klientom urządzenie do cięcia, którym klienci będą mogli pociąć liście tytoniu nabyte od innego przedsiębiorcy prowadzącego w tej samej lokalizacji punkt skupu i sprzedaży płodów rolnych z przewagą skupu nieprzetworzonych liści tytoniu od rolników, plantatorów lub firm zajmujących się handlem liśćmi tytoniu.

Liście poddane procesowi cięcia nie będą się nadawały do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, nie będą się także nadawały ani do wytwarzania z nich cygar, cygaretek lub papierosów (tak samo jak i liście przed pocięciem).

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że:

* klasyfikacja liści tytoniu według CN to 2401 10. Liście te są nieprzetworzone w żaden sposób.

* nie będzie on dokonywał żadnej czynności, która powodowałaby konieczność rejestracji dla celów podatku akcyzowego,

* nie będzie dokonywał żadnej czynności, która powodowałaby konieczność posiadania przez niego składu podatkowego,

* nie będzie wykonywał czynności polegających na wytwarzaniu, przetwarzaniu lub pakowaniu wyrobów tytoniowych z uwagi na fakt, iż w żadnym z procesów dokonywanych przez niego nie powstanie wyrób tytoniowy. W żadnym z tych procesów nie będzie także wykorzystywany wyrób tytoniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy liście tytoniu, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

2.

Czy usługa cięcia liści tytoniu, świadczona przez inny podmiot niż sprzedawca liści tytoniu, o których mowa w pytaniu numer 1 podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż podatek akcyzowy jest w przeciwieństwie do podatku od towarów i usług selektywnym podatkiem konsumpcyjnym VAT jest bowiem powszechnym podatkiem konsumpcyjnym a więc podatkiem należnym co do zasady od wszystkich towarów i usług. Z kolei akcyza jest podatkiem należnym tylko od niektórych towarów obecnie uznawanych (za wyroby akcyzowe oraz od samochodów osobowych to jest pierwsza przesłanka podlegania danego stanu faktycznego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Drugą jest wykonanie określonej czynności podlegającej opodatkowaniu z udziałem wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego.

Ustawa akcyzowa wprowadza w zakres opodatkowania tym podatkiem tzw. wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe. Z kolei zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne energia elektryczna napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej.

Z powyższego wynika, na gruncie analizowanego stanu faktycznego, że opodatkowaniu akcyzą podlegają między innymi wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej.

W załączniku tym z kolei wyrobów tytoniowych dotyczy poz. 42, zgodnie z którą wyrobem akcyzowym są - bez względu na posiadany kod CN - papierosy, tytoń do palenia cygara i cygaretki. Bardziej szczegółowo - w stosunku do ww. przepisów o charakterze lex generalis (przepisów ogólnych) - problemu dotyka art. 98 ustawy akcyzowej (lex specialis - przepis szczegółowy) który precyzuje co należy rozumieć pod pojęciami "tytoń do palenia cygaro" i "cygaretka".

Zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy akcyzowej:

5.

"Za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego,

2.

odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia".

Zatem, tylko taki tytoń, który został pocięty (lub inaczej podzielony), skręcony (lub sprasowany w postaci bloków), oraz nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Po drugie, w zakres opodatkowania podatkiem akcyzowym wejdą także, nadające się do palenia, odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami.

Opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają także papierosy, tj. wyroby, o których mowa w art. 98 ust. 2 ustawy akcyzowej:

2.

"Za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej,

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową"

I wreszcie akcyzie podlegają także cygara i cygaretki, o których mowa w art. 98 ust. 4 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym:

4.

"Za cygara lub cygaretki przeznaczone do palenia uznaje się:

1.

tytoń zrolowany w całości zrobiony z naturalnego tytoniu;

2.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu;

3.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie ustnik oraz spoiwo są wykonane z odzysku, kiedy waga jednej sztuki, nie włączając filtra lub ustnika, wynosi nie mniej niż 1,2 grama, i gdzie owijający liść tytoniu jest ułożony w kształcie spirali z kątem ostrym wynoszącym przynajmniej 30 o względem pionowej osi cygara;

4.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odzyskanego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi przynajmniej 2,3 grama, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry".

W ocenie Wnioskodawcy, liście tytoniu przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Są to bowiem liście tytoniu, które nie nadają się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Takie liście tytoniu muszą być bowiem poddane określonej obróbce, tj. procesowi odżyłowywania i innym technicznym procesom pozwalającym na zakwalifikowanie tytoniu do kategorii nadającego się do palenia.

Ad. 2

Usługa cięcia liści tytoniu świadczona przez inny podmiot, niż sprzedawca liści tytoniu, o których mowa w pytaniu numer 1 nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym z tego względu, iż opodatkowaniu akcyzą podlega wyłącznie wykonanie określonych czynności mających za przedmiot wyroby akcyzowe. Samo zatem pocięcie liści tytoniu nie stanowiących wyrobów akcyzowych i uzyskanie z nich produktu również nie stanowiącego wyrobów akcyzowych nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Szczególnie, że podmiot świadczący usługę cięcia liści tytoniu w żadnym przypadku nie będzie właścicielem liści tytoniu (ani przed pocięciem, ani po pocięciu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Na mocy art. 98 ust. 2 ustawy, za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów (art. 98 ust. 3a ustawy).

Stosownie do art. 98 ust. 4 ustawy, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Na mocy art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

W myśl art. 98 ust. 7 ustawy, produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza uruchomić punkt, w którym będzie udostępniał odpłatnie klientom urządzenie do cięcia, którym klienci będą mogli pociąć liście tytoniu nabyte od innego przedsiębiorcy prowadzącego punkt skupu i sprzedaży płodów rolnych, z przewagą skupu nie przetworzonych liści tytoniu, od rolników, plantatorów lub firm zajmujących się handlem liśćmi tytoniu.

Liście poddane procesowi cięcia nie będą się nadawały do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, nie będą się także nadawały ani do wytwarzania z nich cygar, cygaretek lub papierosów (tak samo jak i liście przed pocięciem).

Zainteresowany wskazał, że klasyfikacja liści tytoniu według CN to 2401 10. Liście te są nieprzetworzone w żaden sposób. Wnioskodawca zaznaczył, iż nie będzie wykonywał czynności polegających na wytwarzaniu, przetwarzaniu lub pakowaniu wyrobów tytoniowych z uwagi na fakt, iż w żadnym z procesów dokonywanych przez niego nie powstanie wyrób tytoniowy. W żadnym z tych procesów nie będzie także wykorzystywany wyrób tytoniowy.

Zainteresowany ma wątpliwość czy nieprzetworzone liście tytoniu podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Odnosząc powyższe do definicji wyrobów tytoniowych zawartych w art. 98 ustawy, stwierdzić należy, że wyroby przedstawione przez Wnioskodawcę nie spełniają warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy, gdyż - jak wskazał on w opisie sprawy - będą to liście tytoniu nieprzetworzone.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, także pakowanie.

Wątpliwość Wnioskodawcy również budzi to czy usługa odpłatnego udostępnienia urządzenia do cięcia nieprzetworzonych liści tytoniu klientom, którzy nabędą te liście u innego przedsiębiorcy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z ww. przepisu wynika, iż produkcją wyrobów tytoniowych jest ich wytwarzanie, przetwarzanie oraz pakowanie.

Zatem, z uwagi na to, iż odpłatne udostępnianie urządzenia do cięcia nieprzetworzonych liści tytoniu klientom nie mieści się w tej definicji, nie jest produkcją wyrobów tytoniowych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nieprzetworzone liście tytoniu oraz usługa ich cięcia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż w postępowaniu, w przedmiocie wydania interpretacji, jest ocena prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Zainteresowanego dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl