ILPP3/443-94/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-94/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia wpłat dziennych o kwoty zwolnień i obniżeń akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia wpłat dziennych o kwoty zwolnień i obniżeń akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (dalej: Spółka) prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów tytoniowych (dalej zwane: wyroby akcyzowe) w składzie podatkowym wg stosownego zezwolenia władz celnych. Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego i posiada w Polsce kilka składów podatkowych. Produkcja wyrobów akcyzowych odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w jednym z jej składów. Zainteresowany nabywa również w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wyprodukowane u podmiotów zlokalizowanych w Unii Europejskiej. Wszystkie wyroby produkowane w Polsce lub nabywane z UE są oznaczone polskimi znakami akcyzy. Wyprodukowane we własnym składzie podatkowym oraz nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe są przemieszczane do składów podatkowych Spółki, zlokalizowanych w różnych rejonach Polski, w celu ich dalszej sprzedaży dla jednostek handlowych. Moment sprzedaży wyrobów akcyzowych dla sieci detalicznej lub hurtowej z każdego jej składu podatkowego powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.

W takim przypadku, zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, Spółka jako podatnik jest zobowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej.

Ponadto, zgodnie z art. 23 ust. 1, 2 i 3 ustawy, Spółka jako podmiot prowadzący składy podatkowe jest zobowiązana do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Wstępne wpłaty akcyzy za okresy dzienne Spółka reguluje nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Te wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przez Spółkę w deklaracjach podatkowych.

Następnie, zgodnie z art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy, Spółka może dokonywać obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących jej jako podatnikowi, zwolnień i obniżeń akcyzy.

Jako obniżenia akcyzy są traktowane przez Spółkę obniżenia wynikające z art. 21 ust. 8, art. 83 oraz art. 83a ustawy.

Z przepisu art. 21 ust. 8 ustawy wynika prawo do obniżenia przez Spółkę akcyzy zapłaconej od zużytych do produkcji składników będących wyrobami akcyzowymi od kwoty akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych, które w danym okresie zostały sprzedane.

W myśl art. 83 ustawy, w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy obniżenia akcyzy można dokonać od kwoty akcyzy, do której zapłacenia podmiot był zobowiązany.

Spółka jako podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać tego obniżenia w przypadku wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych.

Z art. 83a ustawy akcyzowej wynika, że w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy obniżenia akcyzy można dokonać od kwoty akcyzy, do której zapłacenia podmiot był zobowiązany. Spółka jako podatnik może dokonać obniżenia w przypadku całkowitego zniszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych:

1.

w składzie podatkowym albo,

2.

za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego - w innym miejscu spełniającym warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w obecności przedstawiciela organu podatkowego.

Z czynności zniszczenia wyrobów akcyzowych, przeprowadzonych w innym miejscu niż skład podatkowy, sporządza się, w dwóch egzemplarzach, protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym podaje się przyczyny tego zniszczenia. Protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych podpisuje podatnik oraz obecny przy czynności zniszczenia przedstawiciel organu podatkowego.

Spółka sporządza na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1052) deklaracje miesięczne AKC-4/F (wzór 2)"Podatek akcyzowy od wyrobów tytoniowych" dla każdego składu podatkowego odrębnie wg treści formularza. W każdej takiej deklaracji Spółka wykazuje w wierszu 11 zwanym "Razem obliczony podatek" sumę kwoty podatku wynikającą z poz. 253 tego formularza, która to suma dotyczy wszystkich wyrobów tytoniowych, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Spółka nie ma z tym żadnego problemu, gdyż jej urządzenia ewidencyjne rejestrują podatek akcyzowy do zapłaty z każdego składu podatkowego.

Wnioskodawca nie ma również problemu z określeniem kwot przysługujących mu, jako podatnikowi, obniżeń akcyzy.

Spółka ma natomiast niepewność co do sposobu przedstawienia kwoty obniżeń akcyzy w wierszu 12 nazywanym "Zwolnienia i obniżenia", zawartym w deklaracji AKC-4/F.

Dzieje się tak w sytuacji, gdy zamierza ona dokonać obniżenia kwoty akcyzy w przypadku zużywania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą do produkcji innych wyrobów akcyzowych w jednym ze składów podatkowych zajmujących się produkcją wyrobów akcyzowych (zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy), a nie starcza jej do przysługującego obniżenia tej akcyzy sumy kwoty podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym z tego składu podatkowego. Zainteresowany zamierza wtedy przenieść część przysługującej mu obniżki akcyzy do formularza AKC-4/F i wiersza 12, ale dotyczącego innego jej składu podatkowego, w którym to składzie jest wystarczająca kwota podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym z tego właśnie składu podatkowego.

Identyczna sytuacja występuje, gdy Spółka zamierza dokonać obniżenia kwoty akcyzy w składzie podatkowym w przypadku wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą do produkcji wyrobów akcyzowych (zgodnie z art. 83 ustawy), a nie starcza jej do przysługującego obniżenia tej akcyzy sumy kwoty podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym. Zamierza ona wtedy przenieść część przysługującej jej obniżki akcyzy do formularza AKC-4/F i wiersza 12, ale dotyczącego innego jej składu podatkowego, w którym to składzie jest wystarczająca kwota podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym z tego właśnie składu podatkowego.

Podobna sytuacja występuje, gdy Wnioskodawca zamierza dokonać obniżenia kwoty akcyzy w składzie podatkowym w przypadku całkowitego niszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą w składzie podatkowym (zgodnie z art. 83a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy), a nie starcza mu do przysługującego obniżenia tej akcyzy sumy kwoty podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym. Spółka zamierza wtedy przenieść część przysługującej jej obniżki akcyzy do formularza AKC-4/F i wiersza 12, ale dotyczącego innego jej składu podatkowego, w którym to składzie jest wystarczająca kwota podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym z tego właśnie składu.

I wreszcie ostatnia sytuacja, gdy Zainteresowany zamierza dokonać obniżenia kwoty akcyzy w deklaracji dla jednego wybranego składu podatkowego w przypadku całkowitego niszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą w innym miejscu, za zgodą naczelnika urzędu celnego (zgodnie z art. 83a ust. 1, ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy), a nie starcza mu do przysługującego obniżenia tej akcyzy sumy kwoty podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym. Spółka zamierza wtedy przenieść część przysługującej jej obniżki akcyzy do formularza AKC-4/F i wiersza 12, ale dotyczącego innego jej składu podatkowego, w którym to składzie jest wystarczająca kwota podatku akcyzowego obliczonego od wyrobów, od których powinien być zapłacony podatek akcyzowy w danym okresie rozliczeniowym z tego właśnie składu.

Wnioskodawca jest przekonany, że jego postępowanie będzie prawidłowe, ale pragnie uzyskać interpretację podatkową podzielającą jego stanowisko w tej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy, mówiącym o prawie Spółki jako podatniku do obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących jej zwolnień i obniżeń akcyzy, obniżenie to może być ujęte w wierszu 11 o nazwie "Zwolnienia i obniżenia" w deklaracji podatkowej AKC-4/F dla tych składów podatkowych podatnika, dla których obliczono kwotę podatku akcyzowego w wierszu 12 zatytułowanym "Razem obliczony podatek".

Zdaniem Wnioskodawcy, swoje stanowisko opiera on na przepisach podatkowych oraz praktyce organów podatkowych stosowanych wobec Spółki.

Zainteresowany prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów akcyzowych w składach podatkowych wg stosownego zezwolenia władz celnych. Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego. Produkcja wyrobów akcyzowych odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w jednym z jej składów. Wnioskodawca nabywa również w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wyprodukowane przez podmioty zlokalizowane w Unii Europejskiej.

Wyroby akcyzowe są następnie sprzedawane do sieci handlowej hurtowej i detalicznej. Wtedy następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym.

W takim przypadku, zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy, Spółka jako podatnik jest zobowiązana do składania właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji podatkowych oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej.

Ponadto, zgodnie z art. 23 ust. 1, 2 i 3 tejże ustawy, Wnioskodawca jako podmiot prowadzący składy podatkowe jest zobowiązany do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej. Wstępne wpłaty akcyzy za okresy dzienne Spółka reguluje nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Te wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przez Spółkę w deklaracjach podatkowych.

Następnie, zgodnie z art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy Spółka może dokonywać obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących jej jako podatnikowi, zwolnień i obniżeń akcyzy.

Jako obniżenia akcyzy są traktowane przez nią obniżenia wynikające z art. 21 ust. 8, art. 83 oraz art. 83a ustawy.

Z art. 21 ust. 8 ustawy wynika prawo do obniżenia przez Spółkę akcyzy zapłaconej od zużytych do produkcji składników będących wyrobami akcyzowymi od kwoty akcyzy należnej od wyrobów akcyzowych, które w danym okresie zostały sprzedane.

Z przepisu tego nie wynika, że Spółka ma prawo do obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących jej jako podatnikowi, obniżeń akcyzy tylko w jednym składzie podatkowym. Jako podatnik posiadający wiele składów podatkowych Spółka może dokonywać takich obniżeń we wszystkich składach podatkowych, w których występują wpłaty dzienne.

W myśl art. 83 ustawy, w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy obniżenia akcyzy można dokonać od kwoty akcyzy, do której zapłacenia podmiot był zobowiązany. Spółka jako podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać tego obniżenia w przypadku wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych.

Z przepisu tego nie wynika, że Spółka ma prawo dokonywać obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących jej " jako podatnikowi, obniżeń akcyzy tylko w jednym składzie podatkowym. Jako podatnik posiadający wiele składów podatkowych może ona dokonywać takich obniżeń we wszystkich składach podatkowych, w których występują wpłaty dzienne.

Przepis art. 83a ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej stanowi, że w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy obniżenia akcyzy można dokonać od kwoty akcyzy, do której zapłacenia podmiot był zobowiązany. Spółka jako podatnik może dokonać obniżenia w przypadku całkowitego zniszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym.

Z przepisu tego nie wynika, że Wnioskodawca może dokonywać obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących mu, jako podatnikowi, obniżeń akcyzy tylko w jednym składzie podatkowym. Jako podatnik posiadający wiele składów podatkowych Spółka ma prawo dokonywać takich obniżeń we wszystkich składach podatkowych, w których występują wpłaty dzienne.

Z kolei w świetle art. 83a ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2, a także ust. 3 ustawy akcyzowej, w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy obniżenia akcyzy można dokonać od kwoty akcyzy, do której zapłacenia podmiot był zobowiązany. Spółka jako podatnik może dokonać obniżenia w przypadku całkowitego niszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą w innym miejscu, za zgodą naczelnika urzędu celnego.

Z przepisu tego nie wynika, że Spółka może dokonywać obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących jej, jako podatnikowi, obniżeń akcyzy tylko w jednym składzie podatkowym. Jako podatnik posiadający wiele składów podatkowych ma ona prawo dokonywać takich obniżeń we wszystkich składach podatkowych, w których występują wpłaty dzienne.

Spółka uważa, że również w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1052) nie występują ograniczenia w zakresie wypełniania deklaracji miesięcznych AKC-4/F (wzór 2) zatytułowanej "Podatek akcyzowy od wyrobów tytoniowych". Spółka może dokonywać takich obniżeń we wszystkich składach podatkowych, w których występują wpłaty dzienne. Musi ona jedynie pamiętać żeby kwota przysługujących jej obniżeń akcyzy (wiersz 12) nie przekroczyła kwoty obliczonego podatku akcyzowego (wiersz 11).

Zainteresowany zwraca się z prośbą o potwierdzenie jego stanowiska w sprawie i oświadcza, że nie toczy się w Spółce żadne postępowanie podatkowe, ani nie jest przedmiotem kontroli podatkowej żadna kwestia będąca wnioskiem o interpretację podatkową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl