ILPP3/443-92/09-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-92/09-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu nadwyżki akcyzy naliczonej nad należną oraz opodatkowania samochodów osobowych jest:

1.

nieprawidłowe - w zakresie zwrotu nadwyżki akcyzy naliczonej nad należną,

2.

prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu nadwyżki akcyzy naliczonej nad należną oraz opodatkowania samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest dealerem samochodowym, w ramach swojej działalności prowadzi m.in., sprzedaż oraz przebudowy i zabudowy samochodów. Za miesiąc luty 2009 r. złożył ostatnią deklarację AKC-3, w której wykazał nadwyżkę akcyzy naliczonej nad należną do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Po zmianie ustawy o podatku akcyzowym nie wystąpiła u Zainteresowanego sprzedaż opodatkowana. Za miesiące marzec i kwiecień 2009 r. nie złożył deklaracji, ale też nie dokonał w Urzędzie Celnym wyrejestrowania dla potrzeb podatku akcyzowego.

Nadwyżka akcyzy naliczonej nad należną powstała w wyniku sprzedaży samochodów po cenach niższych niż cena zakupu.

Wnioskodawca obecnie planuje transakcję zakupu fabrycznie nowych i niezarejestrowanych samochodów ciężarowych oraz ich przebudowę na 9 osobowe (razem z kierowcą) samochody osobowe - objęte pozycją CN 8703.

Zmianę przeznaczenia samochodów potwierdzi badanie okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Samochody ciężarowe sprzedaje Spółce firma polska, która nabywa je wewnątrzwspólnotowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawcy przysługuje zwrot nadwyżki akcyzy naliczonej nad należną wykazanej w ostatniej złożonej deklaracji AKC-3 za miesiąc luty 2009 r....

2.

Czy sprzedaż samochodów osobowych przerobionych przez Wnioskodawcę z nowych samochodów ciężarowych (nabytych przez dostawcę wewnątrzwspólnotowo) należy opodatkować podatkiem akcyzowym.

3.

Jeśli odpowiedź na pytanie drugie jest twierdząca, to czy w deklaracji składanej za okres sprzedaży samochodów Spółka może uwzględnić nadwyżkę akcyzy naliczonej nad należną wynikającą z deklaracji AKC-3 za miesiąc luty 2009 r....

4.

Czy Zainteresowany powinien złożyć Naczelnikowi Urzędu Celnego zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Może on zwrócić się do Naczelnika Urzędu Celnego o zwrot nadwyżki akcyzy naliczonej nad należną wynikającej z ostatniej złożonej deklaracji. Podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r., była kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należną od tych wyrobów.

Zainteresowany twierdzi, iż sprzedając samochody osobowe przed pierwszą rejestracją był zobowiązany do naliczenia akcyzy należnej zgodnie z powyższym przepisem i jednocześnie miał prawo do odliczenia akcyzy naliczonej zawartej na fakturze zakupu. Jeśli więc akcyza zawarta w cenie zakupu była wyższa, przysługuje mu zwrot różnicy.

Ad. 2.

Nie jest on zobowiązany do opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży samochodów osobowych (przed pierwszą rejestracją na terenie kraju), które zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo jako ciężarowe (nie wystąpił obowiązek zapłaty akcyzy od nabycia wewnątrzwspólnowego), a następnie przerobione, ponieważ nie spełnia kryteriów zawartych w art. 100 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym, tj. samochód nie został wyprodukowany na terenie kraju i nie wystąpiło nabycie wewnątrzwspólnotowe ani import samochodu osobowego.

Ad 3.

W związku ze stanowiskiem dotyczącym pytania 2, tj. że nie wystąpi konieczność opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży samochodów osobowych przerobionych z samochodów ciężarowych, nie będzie możliwości uwzględnienia nadwyżki akcyzy naliczonej nad należną wykazanej w deklaracji za luty 2009 r.

Ad. 4

Jeśli czynność sprzedaży samochodów osobowych przerabianych z samochodów ciężarowych jest opodatkowana, to w dalszym ciągu jest podatnikami podatku akcyzowego i nie powinien składać zgłoszenia wyrejestrowującego.

Sprzedaż przedmiotowych samochodów nie podlega opodatkowaniu akcyzą - powinien dokonać wyrejestrowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

1.

nieprawidłowe - w zakresie zwrotu nadwyżki akcyzy naliczonej nad należną,

2.

prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, podlegają wyroby akcyzowe oraz samochody osobowe. Ustawa określa także organizację obrotu wyrobami akcyzowymi oraz oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Przepis art. 100 ust. 3 ustawy, wprowadza zasadę jednolitości opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych stanowiąc, że jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Przepis powyższy wyraża jedną z głównych cech podatku akcyzowego, jakim jest jednokrotność opodatkowania. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży samochodów osobowych po dniu 1 marca 2009 r. przejawia się tym, że akcyza płacona jest na pierwszym szczeblu obrotu na terytorium kraju. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą samochody osobowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący takiej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Jednocześnie w przepisach ustawy, zawarto przepisy przejściowe wyczerpujące sytuacje, w których mogłoby dojść do kolizji w zakresie funkcjonowania przepisów nowych i zmienianych.

Przepisy art. 154 ust. 1 ustawy, określają normy przejściowe dla stanów faktycznych, w których obowiązek podatkowy powstał na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., przepisy te mają zastosowanie do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, którymi w stanie prawnym obowiązującym do dnia 28 lutego 2009 r. były również samochody osobowe. W takich przypadkach, zgodnie z zasadą zapewnienia stabilnej sytuacji podatnika, będą miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.

Zgodnie bowiem z art. 154 ust. 1 ustawy, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 168, powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i należna akcyza nie została od tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowej. Zatem z cyt. wyżej przepisu wynika, że obniżka należnego podatku akcyzowego o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenie zakupu samochodu osobowego może nastąpić wyłącznie na zasadach obowiązujących do dnia 28 lutego 2009 r.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Z kolei w myśl art. 19 ust. 1 ustawy, jeżeli podmiot zaprzestał wykonywania czynności, o których mowa w ww. art. 16 ust. 1 ustawy, jest obowiązany w terminie 7 dni złożyć zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania tych czynności właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 2 ustawy, w przypadku przejęcia praw i obowiązków podmiotu zarejestrowanego na podstawie odrębnych przepisów oraz zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, zgłoszenie o zaprzestaniu działalności składa następca prawny podmiotu zarejestrowanego lub inne osoby, które przejęły jego prawa i obowiązki, w terminie, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 19 ust. 3 ustawy, zgłoszenia, o których mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, stanowią podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Natomiast stosownie do art. 19 ust. 4 ustawy, w przypadku niezłożenia zgłoszeń zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, który dokonał rejestracji, z urzędu wykreśla z rejestru podmiot zarejestrowany.

W myśl art. 19 ust. 5 pkt 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego powiadamia o wykreśleniu z rejestru podmiot zarejestrowany, chyba że w wyniku podjętych czynności sprawdzających okaże się, że podmiot nie istnieje.

Reasumując, należy stwierdzić, iż ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie przewiduje możliwości rozliczenia przedmiotowej nadwyżki na zasadach obowiązujących od dnia 1 marca 2009 r. W pozostałym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl