ILPP3/443-91/14-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-91/14-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu osobowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest dealerem samochodów osobowych prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz za granicą. Zainteresowany jest płatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonywać sprzedaży nowych (niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej) samochodów osobowych na rzecz spółki prawa handlowego mającej siedzibę w Republice Czeskiej (zwana w dalszej części "Podmiotem zagranicznym"). Sprzedaż samochodów osobowych przez Zainteresowanego na rzecz Podmiotu zagranicznego dokonywana będzie bez kwoty podatku od towarów i usług (VAT), ponieważ Podmiot zagraniczny nie jest płatnikiem tego podatku na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a zakup samochodów osobowych przez Podmiot zagraniczny nie podlega podatkowi od towarów i usług na terytorium Republiki Czeskiej. Następnie Podmiot zagraniczny dokona przemieszczenia samochodu osobowego (dostawy wewnątrzwspólnotowej) na terytorium Republiki Czeskiej i tam zarejestruje zakupiony samochód osobowy, a następnie działając na podstawie art. 107 ustawy o podatku akcyzowym wystąpi z wnioskiem do naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy o zwrot kwoty podatku akcyzowego wskazanego na fakturze zakupowej. Następnie Zainteresowany jako najemca zawrze z podmiotem zagranicznym, jako wynajmującym umowę najmu długoterminowego, sprzedanego wcześniej samochodu osobowego i na podstawie tej umowy Wnioskodawca (używa) korzysta z samochodu osobowego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz za granicą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zawarcia umowy najmu długoterminowego (powyżej 10 lat), przez Wnioskodawcę jako najemcę, z Podmiotem zagranicznym jako wynajmującym, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zapłaty kwoty akcyzy od samochodu osobowego... (we wniosku zaznaczone jako pytanie nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umowy najmu długoterminowego (powyżej 10 lat) samochodu osobowego, Zainteresowany jako najemca samochodu osobowego nie będzie zobowiązany do zapłaty kwoty akcyzy od samochodu osobowego, ze względu na fakt, że właścicielem samochodu osobowego nadal pozostaje Podmiot zagraniczny, a samochód osobowy nadal zarejestrowany jest w Republice Czeskiej. Nie ma również znaczenia fakt, że Wnioskodawca będzie korzystał i rozporządzał najmowanym samochodem osobowy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Powyższe stanowisko zgodne jest z art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752) - zwana dalej "ustawą" - określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy - do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie (art. 3 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy - w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

1.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

2.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Z kolei nabycie wewnątrzwspólnotowe - stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy - to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 100 ust. 4 ustawy - samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które należy rozumieć jako czynność polegająca na przemieszczeniu samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nabycie wewnątrzwspólnotowe stanowi więc samo fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku, w którym Wnioskodawca sprowadzi z innego kraju UE samochód osobowy, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, wystąpi nabycie wewnątrzwspólnotowe tego samochodu.

Stosownie do art. 101 ust. 2 ustawy - obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

W art. 101 ust. 2 pkt 3 ustawy - wskazano szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w akcyzie w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego w sytuacji, kiedy nabycie nie wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel czyli jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie.

W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z dniem złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Sytuacja taka może wystąpić w przypadku, gdy przedmiotem nabycia są samochody osobowe będące przedmiotem najmu z innego państwa członkowskiego.

Na mocy art. 102 ust. 1 ustawy - podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

Na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy - podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.

Podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną (art. 104 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 104 ust. 8 ustawy - jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dealerem samochodów osobowych prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz za granicą. Zainteresowany w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dokonywać sprzedaży nowych (niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej) samochodów osobowych na rzecz spółki prawa handlowego mającej siedzibę w Republice Czeskiej (zwanej "Podmiotem zagranicznym"). Następnie podmiot zagraniczny dokona przemieszczenia samochodu osobowego (dostawy wewnątrzwspólnotowej) na terytorium Republiki Czeskiej i tam zarejestruje zakupiony samochód osobowy. Następnie Wnioskodawca jako najemca zawrze z Podmiotem zagranicznym, jako wynajmującym umowę najmu długoterminowego sprzedanego wcześniej samochodu osobowego i na podstawie tej umowy Zainteresowany (używa) korzysta z samochodu osobowego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz za granicą.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy w przypadku zawarcia umowy najmu samochodu osobowego długoterminowego (powyżej 10 lat) od Podmiotu zagranicznego będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy od tego samochodu osobowego.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie kluczowe jest ustalenie czy w momencie podpisania umowy najmu z Podmiotem zagranicznym Wnioskodawca złoży wniosek o rejestrację samochodu osobowego w kraju.

Jak wskazano bowiem, art. 101 ust. 2 pkt 3 ustawy uzależnia powstanie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego niezarejestrowanego samochodu osobowego, gdy podmiot ten nie jest właścicielem od złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Ustawodawca uwarunkował zatem powstanie obowiązku podatkowego z ww. tytułu od złożenia wniosku o rejestrację na terytorium kraju, a nie od formalnego podpisania umowy najmu z Podmiotem zagranicznym. Samo zawarcie umowy najmu bez złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego w kraju nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytuły nabycia wewnątrzwspólnotowego niezarejestrowanego samochodu osobowego. Należy bowiem zauważyć, że katalog czynności związanych z powstaniem obowiązku podatkowego, z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, ma charakter zamknięty - jest to wyliczenie enumeratywne. Czynności, które nie zostały wskazane w powyższym katalogu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Czynności zawarcia umowy najmu z Podmiotem zagranicznym nie można zakwalifikować do żadnej z czynności określonych w art. 101 ust. 2 ustawy. Oznacza to zatem, że ww. czynności nie są objęte zakresem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Zatem w przypadku, gdy samochód osobowy nie będzie rejestrowany przez Wnioskodawcę w Polsce, po stronie najemcy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego samochodu nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Tym samym w momencie zawarcia umowy najmu z Podmiotem zagranicznym oraz w trakcie jej trwania Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od wartości samochodu, jeśli jak wskazano wyżej nie złoży wniosku o rejestrację przedmiotowego samochodu osobowego w Polsce zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Zainteresowany w przypadku zawarcia umowy najmu długoterminowego (powyżej 10 lat) samochodu osobowego z Podmiotem zagranicznym nie będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej opodatkowania samochodu osobowego przez Zainteresowanego. Natomiast w pozostałym zakresie, zostało wydane w dniu 26 września 2014 r. odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP3/443 -91/14-3/TK.

Tut. Organ pragnie również poinformować, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl