ILPP3/443-91/08-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-91/08-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia akcyzy. Pismem z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek o podpis Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży samochodów, w tym przede wszystkim nowych samochodów osobowych. Zainteresowany jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i dokonuje comiesięcznego rozliczenia podatku akcyzowego. Spółka dokonuje sprzedaży samochodów przed ich pierwszą rejestracją. Na fakturach VAT wykazuje kwoty akcyzy od dokonanej sprzedaży. Podatek akcyzowy wykazany w fakturach VAT "zakupowych" wystawionych przez dostawcę samochodów Zainteresowany uwzględnia w miesięcznych deklaracjach podatku akcyzowego AKC-3/AKC-3 zh.

Z uwagi na fakt, iż obniżenie kwot akcyzy związane jest z późniejszą sprzedażą opodatkowaną akcyzą, w sporadycznych przypadkach Wnioskodawca zmuszony jest podjąć decyzje o przeznaczeniu samochodu, od którego w miesiącach poprzednich odliczono (obniżono) akcyzę, do używania jako demonstracyjnego w celu umożliwienia potencjalnym klientom używania samochodu do jazd próbnych. W takim przypadku, Zainteresowany dokonuje rejestracji na terytorium kraju.

Istotne dla właściwego rozstrzygnięcia jest to, że w dacie obniżenia akcyzy o podatek akcyzowy zawarty w fakturze VAT zakupu, Spółka zamierza przeznaczyć samochód do sprzedaży opodatkowanej podatkiem akcyzowym, a późniejsza decyzja o rejestracji samochodu i wykorzystaniu pojazdu w charakterze demonstracyjnym jest wypadkową wielu okoliczności, których nie sposób przewidzieć w dacie obniżenia podatku akcyzowego (zalecenia importera, konieczność zaktywizowania sprzedaży niektórych modeli aut itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku dokonania odliczenia akcyzy wynikającej z faktury zakupu samochodu osobowego, w deklaracji podatku akcyzowego i późniejszej rejestracji samochodu przez Wnioskodawcę, po upływie daty założenia deklaracji za okres za który obniżono akcyzę, Spółka ma obowiązek dokonania korekty deklaracji za ten okres, czy też dokonuje zmniejszenia obliczonej akcyzy w rozliczeniu za miesiąc rejestracji samochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W ust. 2 tegoż artykułu ustawodawca określa, że podatnikami od akcyzy są:

1.

podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju,

2.

importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W ust. 3 cytowanego artykułu zawarto uregulowania dotyczące powstania obowiązku podatkowego zgodnie, z którymi obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu.

W myśl natomiast art. 82 ust. 1 ustawy, sprzedający jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonywanej odsprzedaży samochodu osobowego. W ust. 2 ww. artykułu stwierdzono, że w przypadku wystawienia przez podatnika faktury, w której została wykazana kwota akcyzy, jest on obowiązany zapłacić akcyzę także wówczas, gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona z podatku.

W myśl art. 19 wyżej przytoczonej ustawy, podatnicy są zobowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

Z kolei art. 79 powołanej ustawy stanowi, że podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 8 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 186, poz. 1322), dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy w przypadku nabycia samochodów na terytorium kraju przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu samochodami osobowymi jest faktura z wykazaną kwotą akcyzy.

Zatem jeżeli firma zakupiła w miesiącu rozliczeniowym samochody od kontrahenta w kraju na podstawie faktur VAT, to ma prawo do pomniejszenia akcyzy należnej za dany miesiąc rozliczeniowy o akcyzę wykazaną w fakturach zakupu, które otrzymała w miesiącu rozliczanym o ile dany samochód jest przedmiotem sprzedaży opodatkowanej. Jeżeli w terminie późniejszym okaże się, że dany samochód osobowy, od którego zapłacona akcyza pomniejszyła podatek należny w danym miesiącu rozliczeniowym (zgodnie z możliwością wynikającą z art. 79), został zarejestrowany w kraju, a więc nie jest przedmiotem sprzedaży opodatkowanej, wówczas należy dokonać stosownej korekty mającej na celu wyłączenie ze zmniejszeń akcyzy naliczonej.

Korektę taką należy sporządzić w deklaracji podatku akcyzowego za okres rozliczeniowy (odpowiednio i miesiąc), w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych przeznaczonych do czynności opodatkowanych do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Reasumując - w ocenie Spółki - korektę rozliczeń podatku akcyzowego należy dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym zarejestrowano samochód osobowy na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Pod pozycją 59 w ww. załączniku nr 1 do ustawy, zamieszczone zostały samochody osobowe o symbolu PKWiU 34.10.2 i kodzie CN 8703, tj. pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi.

Z kolei zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z kwestią obniżenia akcyzy. Wyjaśniając przedmiotowe zagadnienie należy przede wszystkim ustalić zakres opodatkowania podatkiem akcyzowym w stosunku do samochodów osobowych.

W świetle art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu.

Wobec powyższego akcyzie podlegają wyłącznie samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju.

W przypadku sprzedaży samochodów osobowych opodatkowaniu podlega wyłącznie sprzedaż przed pierwszą rejestracją samochodu na terytorium kraju, a tym samym nie podlega sprzedaż samochodu zarejestrowanego. Nie powstaje wówczas obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy.

Należy również zaznaczyć, iż powyższa sytuacja ponownego opodatkowania wyrobu akcyzowego jest na gruncie podatku akcyzowego wyjątkiem od zasady jednokrotności zapłaty akcyzy, sformułowanej w art. 4 ust. 5 ustawy.

W związku z tym, w celu uniknięcia wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu prawodawca w art. 79 ustawy, zawarł uregulowanie, zgodnie z którym podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Z powyższych przepisów wynika, iż choć prawo do obniżenia akcyzy przysługuje o akcyzę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych już w miesiącu zapłaty tej akcyzy, to jednak nie traci ono związku z wskazaną również w uregulowaniu art. 79 ustawy sprzedażą opodatkowaną.

Zdarzeniem prawno-podatkowym uprawniającym do zastosowania obniżenia jest bowiem wyłącznie sprzedaż przed pierwszą rejestracją. W efekcie prawo to nie przysługuje w stosunku do sprzedaży nieopodatkowanej. Drugi przypadek należy przy tym wyraźnie rozgraniczyć z sytuacją utraty prawa, na którą wskazuje Wnioskodawca, gdyż w takim przypadku prawo to musi zasadnie przysługiwać przez określony czas i niejako przestać przysługiwać z powodu zaistnienia określonego zdarzenia prawnego.

W tym przypadku fakt zarejestrowania samochodu nie jest takim zdarzeniem prawno-podatkowym, które wiąże się z utratą tego prawa lecz ze stanem prawnym, w którym prawo do zastosowania obniżenia w ogóle nie przysługiwało.

Reasumując, w przypadku sprzedaży zarejestrowanego samochodu osobowego zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, prawo do zastosowania obniżenia akcyzy nie przysługuje. Nie przysługuje ono co do zasady, a nie tylko od momentu zarejestrowania tego samochodu.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przypadku nieuprawnionego skorzystania z tego prawa należy złożyć stosowne korekty nieprawidłowo sporządzonych deklaracji akcyzowych.

Niniejsza interpretacja indywidualna nie zawiera wykładni przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl