ILPP3/443-89/13-2/TK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia gazu ziemnego w procesie wytwarzania wyrobów ceramiki sanitarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-89/13-2/TK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zużycia gazu ziemnego w procesie wytwarzania wyrobów ceramiki sanitarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów gazowych jest:

* prawidłowe w zakresie pytania 1 i 2,

* nieprawidłowe w zakresie pytania 3.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów gazowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi (i będzie prowadził w przyszłości) działalność w zakresie produkcji ceramicznych wyrobów sanitarnych, które sprzedaje (i będzie sprzedawać w przyszłości) w kraju i poza granicami. Oprócz produkcji ceramicznych wyrobów sanitarnych Zainteresowany zajmuje się (i będzie się zajmował w przyszłości) także kompletowaniem zestawów złożonych z wyprodukowanych przez siebie lub nabytych od innych podmiotów wyrobów sanitarnych i sprzedażą ich w kraju i za granicą. Wnioskodawca jest (i będzie w przyszłości) tak zwanym finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym. Gaz ziemny wysokometanowy o kodzie CN 2711 21 00 - dalej jako: gaz ziemny kupowany mieści się w zakresie wyrobów gazowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym. Zainteresowany kupuje gaz ziemny i będzie go kupował w przyszłości. Proces technologiczny wytwarzania wyrobów ceramiki sanitarnej przebiega (i będzie przebiegał w przyszłości) w czterech działach produkcyjnych: Dział Modelarni, Dział Ceramiki, Dział Produkcji 1 i Dział Produkcji 2. Poniżej opisano działania podejmowane w poszczególnych działach. Działania takie będą także podejmowane w przyszłości, więc cały poniższy opis procesu technologicznego należy równocześnie traktować nie tylko jako element zaistniałego stanu faktycznego ale także jako element zdarzenia przyszłego, którego także dotyczy niniejszy wniosek.

Dział Modelarni

Przy wprowadzaniu nowych serii ceramiki w Dziale Modelarni wykonywane są modele robocze. Następnie wykonuje się formy "matryce" z tworzyw epoksydowych i poliuretanowych. W przygotowanej matrycy odlewa się gipsowe formy robocze.

Dział Ceramiki

Przygotowanie masy

Surowce mineralne do produkcji masy to: gliny, kaoliny, skalenie i piasek kwarcowy. Surowce zgodnie z recepturą zasypywane są do zbiorników wypełnionych wodą i substancją upłynniającą. Po wymieszaniu następuje oczyszczanie na sitach bębnowych, sitach wibracyjnych i magnesach.

Przygotowanie szkliwa

Surowce do produkcji szkliwa to: mączka kwarcowa, skalenie sodowe i potasowe, kreda, krzemian cyrkonu, kaolin, dolomit, talk oraz fryta. Przygotowane surowce, zgodnie z recepturą, są zasypywane do zbiorników, w których następuje proces dalszego przetwarzania.

Dział Produkcji 1

Produkcja form następuje przez odlewanie w formach - matrycach. Do matrycy zalewana jest gęstwa gipsowa. Po związaniu gipsu następuje obróbka. Suszenie odbywa się w suszarni komorowej zasilanej gazem ziemnym według zaprogramowanej krzywej (temperatura, wilgotność) i trwa 3 doby. Odlewanie półfabrykatów odbywa się na ławach odlewniczych. Po obróbce półfabrykaty umieszcza się na wózkach transportowych i przekazuje do suszenia. Suszenie półfabrykatów następuje w dwóch etapach: wstępne podsuszanie na hali oraz właściwe suszenie w suszarniach komorowych zasilanych gazem ziemnym. W komorach suszarniczych w warunkach kontrolowanej temperatury i wilgotności półfabrykaty tracą resztki wody zarobowej (poniżej 1%). Centrale wentylacyjno-grzewcze na halach odlewniczych, zasilane gorącą wodą z kotłowni gazowej, zapewniają wysychanie form gipsowych na ławach odlewniczych.

Dział Produkcji 2

Szkliwienie odbywa się metodą natryskową. Szkliwo w postaci zawiesiny wodnej jest nanoszone pistoletami na wysuszone półfabrykaty. Wypalanie prowadzi się w piecu tunelowym opalanym gazem ziemnym w trzech strefach: podsuszania, wypalania i studzenia. W wyrobach przechodzących przez poszczególne strefy pieca następuje szereg przemian i reakcji chemicznych prowadzących do osiągnięcia wymaganych końcowych własności wyrobu (wytrzymałość mechaniczna, połysk itp.). Praca pieca sterowana jest automatycznie zgodnie z zaprogramowaną krzywą wypału. Wypał drugi przeprowadza się w piecu komorowym zasilanym gazem ziemnym dla sztuk które wymagały dodatkowej obróbki.

Gaz ziemny jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę (i będzie wykorzystywany w przyszłości) także do:

* opalania hal magazynowych,

* opalania hal, w których następuje kompletacja wyrobów sprzedawanych przez Zainteresowanego,

* opalania budynków administracyjno-biurowych położonych w dwóch zakładach produkcyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy ustalając na potrzeby zaistniałego stanu faktycznego i także na potrzeby zdarzenia przyszłego, zakwalifikowanie przedmiotu działalności Zainteresowanego do procesów mineralogicznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca prawidłowo postąpi analizując treść pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" według nomenklatury NACE zamieszczonej w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz.UE.L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.) (we wniosku pytanie oznaczone nr 1).

2. Czy Zainteresowany ma prawo (i będzie miał prawo w przyszłości) korzystać ze zwolnień od akcyzy zamieszczonych w art. 31b ust. 1 pkt 4, art. 31b ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym (we wniosku pytanie oznaczone nr 3).

3. W jakim zakresie przysługuje (i będzie przysługiwać w przyszłości) Wnioskodawcy prawo do korzystania ze zwolnień opisanych w art. 31b ust. 1 pkt 4, art. 31b ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym (we wniosku pytanie oznaczone nr 4).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Przy kwalifikowaniu na potrzeby zaistniałego stanu faktycznego i także zdarzenia przyszłego polegającego na kontynuowaniu w przyszłości działań opisanych w stanie faktycznym, czy przedmiot działalności Zainteresowanego mieści się (i mieścić się będzie w przyszłości) w zakresie definicji procesów mineralogicznych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca prawidłowo postąpi analizując treść pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" według nomenklatury NACE zamieszczonej w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz.UE.L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.), pomimo że aktualnie obowiązująca jest klasyfikacja statystyczna NACE. Rev. 2 ustanowiona w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej. Literalne brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku akcyzowym nie pozwala działać inaczej niż w drodze analizy nieobowiązującej już nomenklatury NACE zamieszczonej w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej.

Ad. 2.

Może on aktualnie (i będzie mógł w przyszłości) skorzystać ze zwolnień od podatku akcyzowego zamieszczonych w art. 31b ust. 1 pkt 4 oraz art. 31b ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 4 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Zgodnie z art. 31b ust. 4 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 (a więc także w procesach mineralogicznych); na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów (czyli wyrobów gazowych). Zainteresowany uważa, że z powyższego przepisu wynika możliwość zwolnienia z akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użytych w procesach mineralogicznych.

Warunkiem, od którego uzależnione będzie skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnień zamieszczonych w art. 31b ust. 1 pkt 4 oraz art. 31b ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym jest dopełnienie określonego w art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wymogu wprowadzenia do umowy z dostawcą gazu zapisów przewidujących, że Zainteresowany będzie zużywał gaz ziemny do celów uprawniających go do zwolnienia z akcyzy.

Wnioskodawca uważa, że produkując aktualnie i w przyszłości ceramiczne wyroby sanitarne jest uprawniony (i będzie uprawniony w przyszłości) do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie wskazanych powyżej przepisów, pod warunkiem wprowadzenia do umowy z dostawcą gazu zapisów przewidujących, że Zainteresowany będzie zużywał gaz ziemny do celów uprawniających go do zwolnienia od akcyzy.

Ad 3:

Dwa przepisy zamieszczone w art. 31b ust. 1 pkt 4 oraz art. 31b ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym dają Wnioskodawcy prawo do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy całości zużywanego przez niego gazu ziemnego obecnie i całości zużywanego przez niego gazu ziemnego w przyszłości.

Jak to opisano w stanie faktycznym i opisie zdarzenia przyszłego gaz ziemny kupowany obecnie (i ten, który będzie kupowany w przyszłości) przez Zainteresowanego jest (i będzie w przyszłości) wykorzystywany przez niego w ramach całości działalności. Zużycie tego gazu ziemnego następuje (i będzie następowało w przyszłości) począwszy od wstępnego podsuszania na hali odlewniczej (centrale wentylacyjno-grzewcze na halach odlewniczych zasilane są gorącą wodą z kotłowni gazowej, zapewniają wysychanie form gipsowych na ławach odlewniczych), przez właściwe suszenie w suszarniach komorowych, dalej wypalanie w piecu tunelowym opalanym gazem ziemnym w trzech strefach: podsuszania, wypalania i studzenia, wypalanie w piecu komorowym zasilanym gazem ziemnym, opalanie hal magazynowych, opalanie hal, w których następuje kompletacja wyrobów sprzedawanych przez Wnioskodawcę i opalanie budynków administracyjno-biurowych położonych w dwóch zakładach produkcyjnych. W świetle powyższego Zainteresowany na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 oraz art. 31b ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym ma prawo do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy całości zużywanego przez niego obecnie gazu ziemnego i całości zużywanego przez niego gazu ziemnego w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe w zakresie pytania 1 i 2,

* nieprawidłowe w zakresie pytania 3.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Na mocy art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi (i będzie prowadził w przyszłości) działalność w zakresie produkcji ceramicznych wyrobów sanitarnych, które sprzedaje (i będzie sprzedawać w przyszłości) w kraju i poza granicami. Oprócz produkcji ceramicznych wyrobów sanitarnych Zainteresowany zajmuje się (i będzie się zajmował w przyszłości) także kompletowaniem zestawów złożonych z wyprodukowanych przez siebie lub nabytych od innych podmiotów wyrobów sanitarnych i sprzedażą ich w kraju i za granicą. Wnioskodawca jest (i będzie w przyszłości) tak zwanym finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym. Gaz ziemny wysokometanowy o kodzie CN 2711 21 00 - dalej jako: gaz ziemny, kupowany mieści się w zakresie wyrobów gazowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym. Proces technologiczny wytwarzania wyrobów ceramiki sanitarnej przebiega (i będzie przebiegał w przyszłości) w czterech działach produkcyjnych: Dział Modelarni, Dział Ceramiki, Dział Produkcji 1 i Dział Produkcji 2.

Gaz ziemny jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę (i będzie wykorzystywany w przyszłości) także do:

* opalania hal magazynowych,

* opalania hal, w których następuje kompletacja wyrobów sprzedawanych przez Zainteresowanego,

* opalania budynków administracyjno-biurowych położonych w dwóch zakładach produkcyjnych.

Pierwsza wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości analizy przedmiotu jego działalności pod kątem zakwalifikowania go do procesu sklasyfikowanego w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz.UE.L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.) w celu zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych w procesach mineralogicznych.

Stosownie do definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy, procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej.

Zatem odpowiadając na pierwsze z zadanych pytań, na podstawie powołanych przepisów należy stwierdzić, że Zainteresowany ustalając, na potrzeby zaistniałego stanu faktycznego i także na potrzeby zdarzenia przyszłego, zakwalifikowanie przedmiotu działalności do procesów mineralogicznych, prawidłowo postąpi analizując treść pod kodem DI 26.

Kolejna wątpliwość Zainteresowanego dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

W myśl art. 31b ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Na mocy art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Mając powyższe przepisy na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku zużycia wyrobów gazowych do celów opałowych określonych w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy (w tym w procesach mineralogicznych) Wnioskodawca może być zwolniony od płacenia akcyzy pod warunkiem określenia w umowie zawartej ze sprzedającym, że te wyroby gazowe będą zużyte do tych celów.

Trzecia wątpliwość Zainteresowanego związana jest ze zwolnieniem od akcyzy całości zużywanego przez niego gazu: w tym do opalania hal magazynowych; opalania hal, w których następuje kompletacja wyrobów sprzedawanych przez Zainteresowanego; opalania budynków administracyjno-biurowych położonych w dwóch zakładach produkcyjnych.

Mając na uwadze przywołany wyżej art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, należy zauważyć, że przepis ten zwalnia od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają procesy mineralogiczne - procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej.

Zatem zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu (np. sprzedaż), których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do określonych celów opałowych. W rozpatrywanym przypadku celem zwolnienia jest zużycie w procesach mineralogicznych a więc zgodnie z definicją z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy w procesach sklasyfikowanych w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych".

Przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3037/90 wskazują jakie rodzaje działalności sklasyfikowane zostały pod kodem DI 26. Podkreślić przy tym należy, że nie są to przepisy prawa podatkowego i nie mogą być przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia.

Jednakże rozpatrywany przepis art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy odwołując się do ww. rozporządzenia nie posługuje się kryterium podmiotowym (np. poprzez użycie zwrotu "podmioty wykonujące działalność sklasyfikowaną" pod kodem NACE DI 26) lecz używa zwrotu "procesy sklasyfikowane" pod kodem DI 26.

Takie sformułowanie nakazuje przeprowadzać proces interpretacji z uwzględnieniem wyłącznie kryterium przedmiotowego (określonego przeznaczenia) i w pierwszej kolejności dokonać ustalania znaczenia pojęcia "proces".

Zgodnie z Małym słownikiem języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1993 r. str. 708 "proces" to przykładowo: przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym; kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne: p. technologiczny, fermentacyjny, p. zapalny, p. gnilny.

Zatem jako proces należy rozumieć tylko ciąg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym.

W świetle powyższego uznać należy, że zwolnieniu od podatku podlega tylko wyrób gazowy zużywany w przebiegu regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod kodem NACE DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych".

Innymi słowy prawodawca odwołuje się do zakresu czynności, które stricte nadają działalności sklasyfikowanej w ww. rozporządzeniu charakter "produkcji produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" o kodzie NACE DI 26 (zwolnienie przedmiotowe).

W tym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca wykorzystuje część gazu do opalania hal magazynowych; opalania hal, w których następuje kompletacja wyrobów sprzedawanych przez Zainteresowanego; opalania budynków administracyjno-biurowych położonych w dwóch zakładach produkcyjnych, które nie są zużyciem gazu w procesach mineralogicznych lecz w innych celach np. w celach grzewczych.

Zużycie gazu w celach grzewczych nie podlega zwolnieniu od akcyzy, ponieważ nie są to opisane powyżej procesy mineralogiczne uprzywilejowane zwolnieniem zużywanego w nich gazu ziemnego.

Zwolnieniu podlega natomiast ten gaz, który Spółka wykorzystuje w zdefiniowanym powyżej procesie produkcji mineralogicznej produktów z pozostałych surowców o kodzie NACE DI 26 (np. wypalania w piecu tunelowym).

Zwolnieniu podlega zatem ten gaz, który Spółka wykorzystuje w powyżej zdefiniowanym procesie produkcji produktów z pozostałych surowców niemetalicznych o kodzie NACE DI 26.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania przepisów dotyczących prawidłowego klasyfikowania działalności Wnioskodawcy oraz zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów gazowych.

Natomiast, w zakresie klasyfikacji działalności spółki zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP3/443-89/13-3/TK z dnia 25 lutego 2014 r.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl