ILPP3/443-89/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-89/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X jest producentem energii elektrycznej. Spółka posiada wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesję na wytwarzanie, dystrybucję i obrót energią elektryczną oraz na wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję ciepła. Wnioskodawca produkuje energię elektryczną oraz energię elektryczną w skojarzeniu z ciepłem. Zarówno energia elektryczna bez skojarzenia z ciepłem jak i energia elektryczna w skojarzeniu z ciepłem są produkowane przez ten sam zakład produkcyjny. W obu rodzajach procesów produkcyjnych Zainteresowany zużywa m.in. energię elektryczną. Zużywana energia elektryczna jest uprzednio wytwarzana przez X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy energia elektryczna zużywana przez Spółkę do produkcji energii elektrycznej oraz energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem w jej zakładzie produkcyjnym, na zasadach opisanych w stanie faktycznym, podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm., dalej ustawa o akcyzie) oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, energia elektryczna zużywana do produkcji energii elektrycznej oraz energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem w jej zakładzie produkcyjnym, na zasadach opisanych w stanie faktycznym, jest zwolniona od akcyzy w oparciu o art. 30 ust. 6 i ust. 7 ustawy o akcyzie, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, Poz. 228, dalej "rozporządzenie w sprawie zwolnień").

Strona przedstawiła następujące uzasadnienie.

Zgodnie z przepisem art. 30 ust. 6 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych. Natomiast na podstawie art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach. Warunki, jakie podmiot musi spełnić, aby skorzystać z wyżej wskazanych zwolnień zostały określone w rozporządzeniu w sprawie zwolnień.

Zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 6 i ust. 7 ustawy o akcyzie, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot zużywający energię elektryczną:

1.

prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii;

2.

przekazuje do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie zwolnionej energii, oświadczenie o ilościach i sposobie wykorzystania zwolnionej energii elektrycznej.

Oświadczenie, o którym mowa powyżej powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu zużywającego energię oraz jego NlP;

2.

ilość zużytej zwolnionej energii elektrycznej;

3.

cel, na który została zużyta zwolniona energia elektryczna;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zwolnienie zużycia energii elektrycznej na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o akcyzie:

Zdaniem Wnioskodawcy, energia elektryczna zużywana przez zakład produkcyjny Spółki w procesie produkcji wyłącznie energii elektrycznej (bez skojarzenia z ciepłem), korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o akcyzie. Przepis ten wprost zwalnia energię elektryczną wykorzystywaną do produkcji energii elektrycznej. Zwolnienie przysługuje po spełnieniu przez Podatnika warunków określonych w § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zwolnienie zużycia energii elektrycznej na podstawie art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie:

Zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach.

Spółka przed dokonaniem interpretacji powyższego przepisu powołuje uchwałę NSA w składzie 5 sędziów z dnia 29 listopada 1999 r. (FPK 3/99), w której Sąd wskazał, iż " (...) odnośnie do reguł interpretacji przepisów prawnych powszechnie zalecanych przez teorię prawa (...) należy wymienić następujące ogólne zasady postępowania przez interpretatora podatkowego tekstu prawnego:

* należy najpierw ustalić, czy dany wyraz (zwrot) budzący wątpliwości interpretatora nie ma definicji legalnej w akcie prawnym, w którym się znajduje, chyba że w tekście danej ustawy jest wyraźne odesłanie do innej ustawy;

* w razie braku definicji legalnej należy podjąć działania mające na celu ustalenie, czy budzący wątpliwości zwrot ma swoje znaczenie powszechnie ustalone w języku prawniczym (języku literatury prawniczej i języku orzecznictwa sądowego) danej gałęzi prawa;

* w następnej kolejności należy odwołać się do języka powszechnego, czyli skorzystać najlepiej z kilku słowników polskiego języka ogólnego;

* dopiero po wyczerpaniu reguł językowych może nastąpić stosowanie pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych (np. wykładni systemowej i celowościowej prawa podatkowego), nakazujących wybrać - spośród dopuszczalnych na gruncie reguł znaczeniowych danego języka etnicznego znaczeń tekstu prawnego - takie znaczenie zespołu przepisów przy którym odtworzone na jego podstawie normy miałyby najsilniejsze znaczenie aksjologiczne w przyjmowanym systemie wartości."

Kierując się powyższymi zasadami, Zainteresowany wskazuje, iż w ustawie o akcyzie brak jest legalnej definicji elektrociepłowni. Ustawa o akcyzie również nie zawiera referencji do innych przepisów prawa w tym zakresie. Spółka zauważa, iż ustawodawca przy definicji niektórych pojęć posiłkuje się między innymi prawem energetycznym (np. przy definicji nabywcy końcowego), jednakże nie ma to miejsca w przypadku tego pojęcia. Brak jest również definicji tego pojęcia w innych przepisach prawa.

W tej sytuacji, zgodnie z powyższymi zasadami interpretacji przepisów prawa - według Strony - należy dokonać wykładni językowej. W konsekwencji, w celu ustalenia zakresu podmiotowego zwolnienia określonego w art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie oraz stwierdzenia, jakie podmioty mogą zostać uznane za elektrociepłownie w rozumieniu ustawy o akcyzie, Podatnik odwołuje się do definicji pojęcia "elektrociepłownia" przedstawionej w słownikach języka polskiego oraz w opracowaniach na temat energii elektrycznej.

Zgodnie ze Słownikiem Naukowym PWN elektrociepłownia to zakład energetyczny spełniający jednocześnie zadanie elektrowni i ciepłowni, wytwarzający energię elektryczną i ciepło wykorzystywane do ogrzewania oraz do celów technologicznych.

W opracowaniach dotyczących energii elektrycznej, Spółka wskazuje na następujące definicje elektrociepłowni:

* "elektrociepłownia to rodzaj elektrowni, wyróżnionej ze względu na wykorzystanie ciepła odpadowego; wytwarzanie energii jest połączone z procesem wytwarzania ciepła" (źródło: http://www.cire.pl/item.html...d_id=29638d_typ=2kn=85009),

* "elektrociepłownia jest to obiekt składający się z jednego lub kilku zespołów urządzeń służących do jednoczesnego (skojarzonego) wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, a w niektórych przypadkach również energii mechanicznej" (źródło: "Zasady metody sprawozdawczości z zakresu gospodarki paliwami i energią oraz definicje stosowane pojęć"; opracowanie przygotowane przez Główny Urząd Statystyczny, Departament Statystyki Gospodarczej, Warszawa 2006),

* "elektrociepłownia jest to zakład przemysłowy wytwarzający w jednym procesie technologicznym w sposób skojarzony energię elektryczną oraz ciepło w postaci czynnika (najczęściej wody) o wysokiej temperaturze dla miejskiej sieci ciepłowniczej lub przemysłu" (źródło: "Energetyka", Dom Wydawniczy Lidaan, Styczeń 2008).

Przytoczone powyżej przykładowe definicje elektrociepłowni, w uznaniu Wnioskodawcy, są bardzo szerokie. Wynika z nich, zgodnie ze stanowiskiem Podatnika, że elektrociepłownią jest zakład, który produkuje energię elektryczną w skojarzeniu z ciepłem. Jednocześnie dla uznania zakładu za elektrociepłownię nie jest konieczne spełnienie określonych wymogów technicznych ani potwierdzenie statusu elektrociepłowni w inny sposób jak np. specjalny zapis w koncesji. Zdaniem Spółki, wystarczy, że dany podmiot wytwarza energię elektryczną w skojarzeniu z ciepłem, aby w tym zakresie być uznanym za elektrociepłownię.

Zainteresowany zauważa, że pojęcie elektrociepłowni i elektrowni funkcjonowało już w prawie o podatku akcyzowym obowiązującym przed wejściem w życie ustawy o akcyzie z 6 grudnia 2008 r. Występowało ono m.in. w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 966, dalej "rozporządzenie w sprawie zwolnień"). Zgodnie z § 3 ust. 1 tego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy paliwa silnikowe, oleje opałowe lub gaz w przypadku, gdy są zużywane w procesie produkcji elektrycznej w elektrowniach. Na podstawie § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy sprzedaż ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego m.in. w elektrociepłowniach.

Przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień również nie wprowadzały definicji pojęć elektrowni i elektrociepłowni. Wnioskodawca stwierdza, iż również w pismach interpretacyjnych dotyczących stosowania zwolnień wskazanych w § 3 i § 10 tego rozporządzenia, organy podatkowe nie odwoływały się do konkretnych definicji elektrowni i elektrociepłowni. Rozstrzygały one o możliwości zastosowania zwolnienia powołując się na funkcje, jakie spełnia dany podmiot. Uznawały m.in., że elektrociepłownią jest podmiot, który wytwarza energię elektryczną i ciepło.

Jednocześnie, w wydanych interpretacjach organy nie wskazywały, że uzyskanie statusu elektrociepłowni wymaga spełnienia dodatkowych wymogów np. potwierdzenia tego statusu w koncesji. Podatnik powołuje się na pismo o sygn. 331000-RPA-9103-27/05/Bk, w którym Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach przyznał prawo do zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień (zwolnienie przewidziane m.in. dla elektrociepłowni) podmiotowi, który zajmuje się wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła. Z kolei w piśmie o sygn. 331000-RPA-9103-43/05/bk ten sam Naczelnik uznał, że wnioskodawca wykorzystujący olej opałowy do produkcji energii elektrycznej może korzystać ze zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, które ma zastosowanie do elektrowni. Z obu pism wynika więc, zdaniem Strony, że możliwość korzystania ze zwolnienia została uzależniona od spełnienia kryterium obiektywnego jakim jest produkcja energii elektrycznej i ciepła w przypadku zwolnienia określonego w § 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień przewidzianego dla elektrociepłowni oraz produkcja energii elektrycznej w przypadku zwolnienia określonego w § 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień przewidzianego dla elektrowni.

Z wydanych pism interpretacyjnych - według Zainteresowanego - wynika również, że ten sam podmiot może korzystać jednocześnie ze zwolnień określonych w § 10 i § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień. W zakresie w jakim podmiot ten produkuje energię elektryczną w skojarzeniu z ciepłem jest uprawniony do zwolnienia przewidzianego w § 10 tego rozporządzenia, natomiast w zakresie w jakim produkuje on energię elektryczną może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w piśmie Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie z dnia 10 sierpnia 2004 r. (sygn. 421000-PA-9102-30/04/LK). Podatnik stwierdza, iż oznacza ono, że dla zastosowania zwolnienia podstawowe znaczenie ma funkcja jaką spełnia podmiot korzystający ze zwolnienia. Natomiast, jeden podmiot może w rozumieniu przepisów o akcyzie, tak jak w przypadku Wnioskodawcy, spełniać jednocześnie kilka funkcji np. funkcję elektrowni i elektrociepłowni.

Zdaniem Spółki, należy również wskazać pisma organów podatkowych, z których wynika, że przewidziane w § 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnienie z podatku akcyzowego sprzedaży ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego w elektrociepłowniach ma przede wszystkich charakter przedmiotowy. W piśmie sygn. P (...) z dnia 19 stycznia 2005 r. wydanym przez p.o. Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego skierowanym do S. A. stwierdza się, że "przedmiotowe zwolnienie, stosownie do postanowień ust. 2 ww. paragrafu (tj. § 10 - przypis Spółki), stosuje się do oleju, z którego mniej niż 50% objętościowo destyluje przy temperaturze 350 stopni Celsjusza. W przypadku gdy nabywcą ciężkiego oleju opałowego jest podmiot wykorzystujący ten olej na cele uprawniające do zwolnienia (np. elektrociepłownia), przepisy ust. 1 i ust. 3 ww. paragrafu przewidują dwa warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy...". Z pisma tego wynika więc, w uznaniu Wnioskodawcy, że zwolnieniu podlega olej opałowy spełniający określone parametry. To przez jakie podmioty olej ten jest wykorzystywany ma służyć tylko podkreśleniu celu, na jaki ma on zostać zużyty tj. w celu wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że zwolnienie z podatku akcyzowego energii elektrycznej wykorzystywanej do produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem zostało określone w Dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. L 283 z 31 października 2003 r., dalej "dyrektywa energetyczna)." Polska po akcesji do Unii Europejskiej dostosowując przepisy akcyzowe do prawa wspólnotowego wprowadziła to zwolnienie do ustawy o akcyzie.

Podatnik przytacza art. 15 ust. 1 lit. c) dyrektywy energetycznej, zgodnie z którym bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie mogą przyznawać, pod kontrolą fiskalną, całkowite lub częściowe zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania wobec produktów energetycznych i energii elektrycznej wykorzystywanych do łącznego wytwarzania ciepła i mocy. Zasadność preferencyjnego traktowania na gruncie podatkowym połączonego wytwarzania ciepła i mocy została także wyrażona w pkt 25 preambuły do dyrektywy energetycznej.

Zarówno art. 15 dyrektywy energetycznej jak i pkt 25 preambuły do tej dyrektywy, w przeciwieństwie do art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie, nie ograniczają - w uznaniu Wnioskodawcy - zastosowania zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej do produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem jedynie do sytuacji, w której produkcja ta odbywa się w elektrociepłowni. Przepis art. 15 dyrektywy energetycznej dopuszcza zwolnienia zużycia energii elektrycznej ciepła w skojarzeniu - według Zainteresowanego - bez względu na status podmiotu zużywającego.

Zdaniem Spółki, oznacza to, że zwolnienie energii elektrycznej do produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem przewidziane w dyrektywie energetycznej ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Dla zastosowania zwolnienia nadrzędny, w przekonaniu Strony, jest sam fakt wykorzystywania energii elektrycznej do produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem, a nie to, czy podmiot, u którego zachodzi ten proces, jest elektrociepłownią. Zakres zwolnienia jest więc bardzo szeroki. Obejmuje on wszystkie podmioty, wykorzystujące energię elektryczną do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Zainteresowany twierdzi, iż przepis art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie należy, zgodnie z wykładnią prowspólnotową, interpretować, mając na uwadze przedstawione powyżej wnioski płynące z analizy przepisów dyrektywy energetycznej. W rezultacie, w opinii Spółki, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie, podstawowe znaczenie ma sam fakt produkcji przez zakład produkcyjny Spółki energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie procesu, w jakim jest wytwarzana energia elektryczna w skojarzeniu z ciepłem, Spółka wypełnia definicję elektrociepłowni dla celów podatku akcyzowego. W konsekwencji energia elektryczna zużywana przez jej zakład produkcyjny do produkcji energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem może korzystać ze zwolnienia od akcyzy w oparciu o art. 30 ust. 7 ustawy o akcyzie po spełnieniu warunków określonych w § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Jednocześnie, zużycie przez zakład produkcyjny Spółki energii elektrycznej do produkcji energii elektrycznej korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy o akcyzie po spełnieniu warunków określonych w § 3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stawka na energię elektryczną została zawarta w art. 89 ust. 3 ustawy i wynosi 20,00 zł za megawatogodzinę.

Konsekwencją przeniesienia do ustawy wszystkich obligatoryjnych zwolnień od akcyzy wynikających z przepisów wspólnotowych, które na gruncie dotychczas obowiązujących przepisów były umieszczone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest zwolnienie od akcyzy zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji (oraz w procesach podtrzymujących procesy produkcyjne) energii elektrycznej (art. 30 ust. 6 ustawy). Dodatkowo, ustawodawca przewidział, w art. 30 ust. 7 ustawy, zwolnienie zużycia energii w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu w elektrociepłowniach.

Zwolnienie to, jak zostało to wyżej przedstawione przez Zainteresowanego, uwarunkowane jest prowadzeniem ewidencji, pozwalającej na określenie ilości i sposobu wykorzystania tej energii, jak i również przekazywaniem comiesięcznych oświadczeń, które powinny zawierać określone w przepisach elementy. Warunek ten jest uregulowany w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 228) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia związana ze zwolnieniem od akcyzy energii elektrycznej, wykorzystywanej w procesach produkcyjnych tej energii oraz związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej z ciepłem w skojarzeniu. Nieodzownym elementem związanym z ww. zwolnieniem energii jest - zdaniem Zainteresowanego - zdefiniowanie pojęcia elektrociepłowni. Wnioskodawca słusznie zauważa, iż w ustawie o podatku akcyzowym brak definicji ustawowej elektrociepłowni.

Definicja zawarta w słowniku języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, określa, iż elektrociepłownia jest zakładem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną i ciepło. Z kolei w encyklopedii, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, elektrociepłownię określa się mianem elektrowni parowej wytwarzającej jednocześnie energię elektryczną oraz ciepło (dostarczane odbiorcom) w tzw. układzie skojarzonym (para po wykonaniu pracy i częściowym rozprężeniu jest wykorzystywana jako nośnik ciepła).

W ustawie - Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 348 z późn. zm.) w art. 3 pkt 12 zostało zdefiniowane przedsiębiorstwo energetyczne, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji paliw albo energii lub obrotu nimi. Natomiast równoczesne wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej lub mechanicznej w trakcie tego samego procesu technologicznego w ww. ustawie, zostało określone jako kogeneracja (art. 3 pkt 33).

Z kolei rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych z dnia 15 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 92) w § 2 zawiera wyjaśnienie pojęcia przedsiębiorstwa ciepłowniczego. Jest to "przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem ciepła w eksploatowanych przez to przedsiębiorstwo źródłach ciepła, przesyłaniem i dystrybucją oraz sprzedażą ciepła wytworzonego w tych źródłach lub zakupionego od innego przedsiębiorstwa energetycznego."

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo energetyczne, uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie "wytwarzania paliw lub energii, z wyłączeniem: wytwarzania paliw stałych lub paliw gazowych, wytwarzania energii elektrycznej w źródłach o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nieprzekraczającej 50 MW niezaliczanych do odnawialnych źródeł energii lub do źródeł wytwarzających energię elektryczną w kogeneracji, wytwarzania ciepła w źródłach o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej nieprzekraczającej 5 MW."

Wnioskodawca wskazał, iż posiada zarówno koncesję na wytwarzanie, dystrybucję i obrót energią elektryczną, jak i na wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję ciepła.

W związku z powyższym, podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie, który wytwarza energię i ciepło w skojarzeniu może być uznany za elektrociepłownię, a co za tym idzie, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, w przypadku zużycia energii elektrycznej w procesie produkcji tej energii, jak i również przy wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (na podstawie art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o podatku akcyzowym).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl