ILPP3/443-87/13-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-87/13-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów gazowych zużywanych w centrum ogrodniczym jest:

1.

prawidłowe - w zakresie produkcji ogrodniczej,

2.

nieprawidłowe - w zakresie handlu produktami.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów gazowych zużywanych w centrum ogrodniczym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Centrum ogrodnicze) prowadzi działalność związaną z produkcją ogrodniczą oraz zajmuje się handlem produktami ogrodniczymi.

W tym sezonie grzewczym będzie odbiorcą gazu ziemnego na cele opałowe. Połowę jego działalności stanowi produkcja ogrodnicza a drugą część sprzedaż produktów ogrodniczych, tzn. roślin, płodów rolnych, sprzętu ogrodniczego.

Rośliny w centrum handlowym wystawiane są co prawda od razu do dalszej sprzedaży ale podlegają cały czas pielęgnacji.

Zainteresowany podlewa je, zasila, przesadza w większe donice, zabezpiecza przed okresem zimowym.

Nie jest to typowa produkcja ogrodnicza, tym niemniej przynajmniej połowę czasu zabiera pielęgnacja roślin obsługujących tam pracownikom.

Dlatego też Zainteresowany występuje o interpretację indywidualną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca jest zwolniony od podatku akcyzowego za gaz ziemny przeznaczony na ogrzewanie Centrum ogrodniczego, w którym zajmuje się produkcją ogrodniczą i handlem produktami ogrodniczymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on zwolniony od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

1.

prawidłowe - w zakresie produkcji ogrodniczej,

2.

nieprawidłowe - w zakresie handlu produktami.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy - podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne - jak stanowi art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy - wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z produkcją ogrodniczą oraz zajmuje się handlem produktami ogrodniczymi. Będzie on odbiorcą gazu ziemnego na cele opałowe.

Połowę działalności Zainteresowanego stanowi produkcja ogrodnicza a drugą część sprzedaż produktów ogrodniczych, tzn. roślin, płodów rolnych, sprzętu ogrodniczego.

Wyjaśnić zatem należy, że z ustawy o podatku akcyzowym wynika, że zużycie gazu w celach opałowych w określonych przypadkach jest zwolnione od akcyzy.

Podstawowe zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych określone zostały w art. 31b ust. 1 ustawy. W opisanym przypadku zastosowanie znajduje uregulowanie, w świetle którego zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie (art. 31b ust. 1 pkt 3 ustawy).

Dodać należy, że w świetle art. 31b ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Obrót wyrobami gazowymi podlega z zasady opodatkowaniu akcyzą. Przeznaczenie wyrobów gazowych do jednego z celów wskazanych w art. 31b ustawy uprawnia do zużywania zwolnionego od podatku wyrobu gazowego. Podkreślić przy tym należy, że zakres określonych w tym przepisie zwolnień nie może być interpretowany rozszerzająco.

Nadanie innego przeznaczenia nabytym wyrobom niż ww. wymienione skutkuje opodatkowaniem gazu.

Jak stanowi art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Z Małego słownika j. polskiego, wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 1999 str. 789 wynika, że rolniczy to odnoszący się do rolnictwa; związany z rolnictwem, zajmujący się rolnictwem.

Rolnictwo to uprawa i hodowla roślin oraz chów i hodowla zwierząt gospodarskich. Praca - str. 699 ww. słownika - to działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych (...).

Natomiast ogrodniczy to odnoszący się do ogrodnictwa lub ogrodnika, stosowany w ogrodnictwie. Ogrodnictwo zaś, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, to uprawa warzyw, drzew owocowych i roślin ozdobnych; dział rolnictwa obejmujący warzywnictwo, sadownictwo.

Prace rolnicze oraz ogrodnicze to zatem działalność związana z uprawą i hodowlą roślin, roślin ozdobnych, uprawą warzyw, drzew owocowych, chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich a także sadownictwo oraz warzywnictwo.

Skoro - jak wskazał Wnioskodawca - prowadzi on działalność polegającą zarówno na produkcji ogrodniczej jak i na handlu produktami ogrodniczymi, to w części dotyczącej produkcji wykonuje działalność ogrodniczą uprzywilejowaną zwolnieniem od podatku akcyzowego.

Natomiast w zakresie dzielności handlowej tymi produktami zużywany gaz ziemny nie będzie podlegał zwolnieniu od podatku, gdyż jest to inna działalność niż uprzywilejowana zwolnieniem od akcyzy. Podkreślić przy tym należy, że ww. zwolnienie ma charakter przedmiotowy i przysługuje tylko gdy wyroby gazowe są zużywane do produkcji ogrodniczej czego nie należy utożsamiać ze zwolnieniem producenta lub Centrum ogrodniczego (zwolnienia o charakterze podmiotowym).

Reasumując, zwolniony od podatku będzie wyłącznie gaz ziemny zużywany przez Wnioskodawcę w celach opałowych w zakresie produkcji ogrodniczej. Natomiast w zakresie zużycia gazu odnośnie handlu tymi produktami zwolnienie od podatku akcyzowego nie przysługuje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl