ILPP3/443-87/09-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-87/09-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży wyrobów akcyzowych ze stawką akcyzy 0 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia ze złożenia zabezpieczenia akcyzowego i obrotu wyrobami akcyzowymi ze stawką 0 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi składy podatkowe na terenie kraju zlokalizowane w XX. W ramach prowadzonej działalności dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi energetycznymi oznaczonymi kodami CN 2902, 2710, 2707, 2712. Wyroby te nabywane są w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, natomiast wydanie wyrobów ze składu odbywa się z zastosowaniem odpowiednich przepisów podatku akcyzowego uzależnionych od statusu klienta i zastosowania wyrobów akcyzowych u klientów.

Od dnia 1 marca 2009 r. na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby te sprzedawane są m.in. podmiotom zużywającym je do celów innych niż opałowe i napędowe z zastosowaniem stawki akcyzy wynoszącej 0 zł.

Mimo iż obecnie nie są wymagane oświadczenia klientów o zastosowaniu nabywanych wyrobów akcyzowych, Zainteresowany nadal zamieszcza na fakturach informację, że wymienione wyroby są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, o którym mówi art. 89 ust. 2 ustawy. Spółka wskazała, iż jej potencjalnymi klientami są również podmioty, które tylko odsprzedają wyroby energetyczne, natomiast ich nie zużywają. Podmioty te znając swoich klientów i branże, w których działają również mogą złożyć wspomniane oświadczenie i zapewnić, że wyroby akcyzowe nie są zużywane do celów opałowych i napędowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż wyrobów akcyzowych ze stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym może być dokonywana do podmiotów będących dystrybutorami wyrobów akcyzowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 89 ust. 2 nie ogranicza możliwości zastosowania stawki 0 zł tylko do przypadku sprzedaży podmiotom zużywającym. W treści wspomnianego artykułu mowa jest o przeznaczeniu wyrobów energetycznych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wobec powyższego jeżeli podmiot odsprzedający potrafi określić przeznaczenie kupowanych wyrobów akcyzowych, wówczas możliwe jest zastosowanie stawki akcyzy 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

W myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi składy podatkowe na terenie kraju. W ramach prowadzonej działalności dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi energetycznymi oznaczonymi kodami CN 2902, 2710, 2707, 2712. Wyroby te nabywane są w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, natomiast wydanie wyrobów ze składu odbywa się z zastosowaniem odpowiednich przepisów podatku akcyzowego uzależnionych od statusu klienta i zastosowania wyrobów akcyzowych u klientów.

Od dnia 1 marca 2009 r. na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby te Zainteresowany sprzedaje m.in. podmiotom zużywającym je do celów inne niż opałowe i napędowe z zastosowaniem stawki akcyzy wynoszącej 0 zł.

Mimo iż obecnie nie są wymagane oświadczenia klientów o zastosowaniu nabywanych wyrobów akcyzowych, Zainteresowany nadal zamieszcza na fakturach informację, że wymienione wyroby są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, o którym mówi art. 89 ust. 2 ustawy. Spółka wskazała, iż jej potencjalnymi klientami są również podmioty, które tylko odsprzedają wyroby energetyczne, natomiast ich nie zużywają. Podmioty te znając swoich klientów i branże, w których działają również mogą złożyć wspomniane oświadczenie i zapewnić, że wyroby akcyzowe nie są zużywane do celów opałowych i napędowych.

W sytuacji, opisanej w stanie faktycznym wniosku, obowiązujące przepisy prawa nie przewidują zakazu sprzedaży wyrobów akcyzowych ze stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, do podmiotów będących dystrybutorami tych wyrobów.

Jednocześnie ww. przepisy nie nakładają obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Niemniej jednak w interesie nabywcy tych wyrobów jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być składanie dostawcy i odbieranie od odbiorcy stosownego oświadczenie bądź też umieszczanie tych informacji (oświadczeń) na fakturach podpisywanych przez odbiorców w przypadku sprzedaży wyrobów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl