ILPP3/443-84/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-84/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabywanych węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 wykorzystywanych do produkcji aerozoli - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabywanych węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 wykorzystywanych do produkcji aerozoli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od ponad 20 lat w zakresie produkcji preparatów do czyszczenia deski rozdzielczej, opon, plastików, środków smarnych, odświeżaczy powietrza, odmrażaczy do szyb, środków ułatwiających rozruch, dodatków do oleju i paliwa, silikonów, klejów, wosków do karoserii, rozmaitych preparatów czyszczących, w tym do wykorzystania na myjniach, w domu, w obiektach użyteczności publicznej, preparatów biobójczych, preparatów konserwujących, antykorozyjnych i innych specjalistycznych preparatów.

Zainteresowany produkuje takie wyroby, jak wymienione powyżej, również w opakowaniach ciśnieniowych - tzw. "aerozolach" (dalej zwanych "Aerozolami"). Aby umieścić swoje produkty w Aerozolach, konieczne jest użycie w produkcji takich wyrobów węglowodorów gazowych z grupowania CN 2711 (tj. głównie izomerów propanu i butanu w różnych proporcjach; dalej zwanych jako "Gaz"). Wnioskodawca nabywa Gaz do celów produkcji Aerozoli.

Obecnie, Zainteresowany nabywa ten Gaz od podmiotu krajowego. W przyszłości zamierza jednak nabywać go również od podmiotów z innych krajów Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak od podmiotów z krajów trzecich w ramach importu. Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów podatku akcyzowego. Zainteresowany prowadzi również skład podatkowy. Napełnianie opakowań ciśnieniowych Gazem odbywa się w całości poza tym składem podatkowym.

Do chwili obecnej Wnioskodawca nie otrzymał decyzji ustalającej dopuszczalne normy zużycia Gazu do produkcji innych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany jest zobowiązany do uiszczania podatku akcyzowego w związku z nabyciem krajowym, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem Gazu lub w związku z jego zużyciem, gdy gaz ten jest nabywany i zużywany, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Aeorozoli.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do uiszczania podatku akcyzowego w związku z nabyciem krajowym, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem Gazu, ani w związku z jego zużyciem, gdy gaz ten jest nabywany i zużywany, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Aerozoli.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, Gaz (węglowodory gazowe mieszące się w grupowaniu CN 2711) jest wyrobem akcyzowym, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2, jest on wyrobem energetycznym.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne zostały określone w art. 89 ustawy. Dla węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 (takich jak Gaz) stawkę akcyzy wskazuje art. 89 ust. 1 pkt 12 i 13. Jednakże, do kategorii określonych w tych punktach zaliczone zostały jedynie wyroby przeznaczone do napędu silników spalinowych lub do celów opałowych. Zainteresowany wskazuje, że nie zużywa nabywanego Gazu do tych celów.

Jednocześnie stawkę akcyzy na wyroby energetyczne inne niż wymienione w ust. 1 pkt 1-13 określa ust. 2 tego artykułu. Zgodnie z nim stawka na wyroby energetyczne, które nie mieszczą się w ww. kategoriach, a jednocześnie są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wnioskodawca podkreśla, że nabywany przez niego Gaz jest przeznaczony do produkcji Aeorozoli, a więc nie mieści się w zakresie ust. 1 pkt 12 i 13, a jednocześnie mieści się zakresie zdefiniowanym przez ust. 2 artykułu 89 ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym Zainteresowany wykonuje oraz planuje wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 (import), art. 8 ust. 1 pkt 4 (nabycie wewnątrzwspólnotowe) oraz art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy (zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów).

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do tych czynności, w okolicznościach stanu faktycznego, jak to zostało wskazane powyżej, stawka podatku wynosi 0 zł.

W konsekwencji, Zainteresowany stoi na stanowisku, że nie jest zobowiązany do uiszczania podatku akcyzowego w związku z nabyciem krajowym, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem Gazu, ani w związku z jego zużyciem, gdy gaz ten jest nabywany i zużywany, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Aerozoli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 28 tego załącznika został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711.

W załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 21 wymieniono ww. wyroby objęte kodem ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy jest zobowiązany do uiszczania podatku akcyzowego w związku z nabyciem krajowym, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem Gazu lub w związku z jego zużyciem, gdy gaz ten jest nabywany i zużywany, w ramach ustalonych norm, do celów produkcji Aerozoli.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru, obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Natomiast w myśl ust. 3 pkt 3 cytowanego artykułu, przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy.

Wskazać także należy, iż stawki akcyzy na wyroby energetyczne określono w przepisach art. 89 ust. 1 ustawy. W przypadku konkretnych wyrobów energetycznych stawki akcyzy zostały zawarte w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Jednocześnie w unormowaniu art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wymienione w opisie sprawy węglowodory gazowe klasyfikowane do kodu CN od 2711, w myśl ustawy, zalicza się do wyrobów energetycznych. Jednakże wyroby te przeznaczone do innych celów niż napędowe lub opałowe, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z czym nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Ponadto, powyższe wyroby, z uwagi na ich przeznaczenie nie mogą zostać również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych".

Zatem uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy dla nabywanych węglowodorów o kodzie CN 2711 i przeznaczonych do produkcji Aerozoli, wynosi 0 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji indywidualnej rozpatrzono wniosek w zakresie stanu faktycznego w przedmiocie opodatkowania nabywanych węglowodorów gazowych o kodzie CN 2711 wykorzystywanych do produkcji aerozoli. W pozostałych zakresach wydane zostały w dniu 11 stycznia 2011 r. interpretacje indywidualne nr ILPP3/443 84/11-3/TK, ILPP3/443 84/11 -4/TK, ILPP3/443 84/11-5/TK, ILPP3/443 84/11-6/TK.

Ponadto, tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl