ILPP3/443-84/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-84/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 maja 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pan, złożył do Naczelnika Urzędu Celnego wniosek z dnia 1 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.

Pismem nr (...) Urząd Celny, działając na podstawie art. 13 § 2 pkt 4 i art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie. Pismem z dnia 14 lipca 2009 r. uzupełniono ww. wiosek m.in. w zakresie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych. Deklaracje akcyzowe AKC-U wraz z kopiami dokumentów nabytego samochodu są dostarczane do Urzędu Celnego drogą pocztową.

Przy takim sposobie złożenia deklaracji podatkowej nie okazuje się urzędnikowi celnemu oryginałów dokumentów samochodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obowiązkiem Zainteresowanego jest po dokonaniu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dostarczenie wraz ze składaną deklaracja AKC-U oryginałów dokumentów sprowadzonego samochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego nie musi przedstawiać dokumentów samochodu.

Nie zobowiązuje go do tego ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Obowiązujące przepisy nie precyzują, by złożeniu deklaracji uproszczonej miało towarzyszyć okazanie towaru, którego ona dotyczy. Nie nakazują również by jej złożeniu miało towarzyszyć przedstawienie dokumentów będących podstawą ich wypełniania.

Przepis art. 106 ustawy, zobowiązuje podatnika jedynie do:

1.

złożenia deklaracji uproszczonej, według ustalonego wzoru, właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w ustalonym terminie,

2.

zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl