ILPP3/443-81/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-81/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 18 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania preparatów smarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2009 r. x, złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania preparatów smarowych.

Pismem z dnia 12 maja 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego, działając na podstawie art. 13 § 2 pkt 4 i art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 18 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza sprowadzić z Unii Europejskiej towar objęty kodem CN 3403 19 91. Jest to smar maszynowy nie wykorzystywany jako materiał energetyczny ale jako preparat smarowy, antykorozyjny. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów akcyzowych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle art. 2 pkt 2 ww. ustawy, towarami akcyzowymi są wymienione w załączniku nr 1 tej ustawy.

Pod pozycją 37 tego załącznika, wskazano towary o kodzie 3403, zatem sprowadzane przez Zainteresowanego wyroby spełniają definicję wyrobu akcyzowego.

Przepis art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, zalicza towary o kodzie CN 3403 do wyrobów energetycznych. Art. 89 ust. 1 ustawy, określa stawki podatku na wyroby energetyczne i nie wymienia smarów o ww. kodzie. Również system informacji taryfowej "ISZTAR" nie podaje informacji o wysokości stawki akcyzy na ten towar.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisany towar podlega podatkowi akcyzowemu.

2.

Jaką stawką jest opodatkowany.

3.

Czy wymaga opodatkowania.

4.

Jeśli tak to jakiego.

5.

Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie tego towaru wymaga złożenia deklaracji podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wewnątrzwspólnotowe nabycie tego towaru jest zwolnione z opodatkowania podatkiem akcyzowym i nie wymaga składania deklaracji podatku akcyzowego. Towar nie wymaga oznakowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe, to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano, na wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 jako preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycja CN 3403. Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Z powyższego wynika, iż na gruncie przepisów krajowych ww. preparaty smarowe zasadnie i prawidłowo należy uznać za wyroby energetyczne.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo smar maszynowy, który będzie wykorzystywany jako preparat smarowy, antykorozyjny. Wątpliwości Zainteresowanego związane są zatem z opodatkowaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego smarów wykorzystywanych do celów innych niż napędowe i opałowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z powyższego wynika, iż wyroby energetyczne przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Skoro przedmiotowe wyroby zużywane będą do innych niż powyższe celów, to ich nabycie wewnątrzwspólnotowe opodatkowane będzie stawką 0 zł. Stawki tej Spółka nie będzie jednak mogła zastosować w przypadku przeznaczenia preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 3403 19 91 do celów opałowych, jako dodatków lub domieszek do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatków lub domieszek do paliw silnikowych.

Przedmiotowy wyrób nie wymaga przy tym oznakowania. Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1 ustawy, obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1.

oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;

3.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Wśród ww. wyrobów brak jest smaru maszynowego o kodzie CN 3403 19 91, a więc Spółka nie będzie zobowiązana do oznakowania nabywanego wyrobu.

Ponadto zauważyć należy, iż w świetle uregulowań § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 219), zwalnia się do dnia 31 grudnia 2010 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 118 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 6 tego załącznika wskazano wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 jako preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty, w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających jako składnik zasadniczy 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Odpowiadając na ostatnie z zadanych we wniosku pytań należy odwołać się do uregulowania art. 21 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z powyższymi przepisami, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Jak wynika z powyższego, Wnioskodawca nabywając wewnątrzwspólnotowo opodatkowane zerową stawką akcyzy wyroby energetyczne o kodzie CN 3403 19 91 i zużywając je, jako smar maszynowy, antykorozyjny, nie będzie zobowiązany do składania deklaracji podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl