ILPP3/443-8/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-8/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany również Spółką) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski.

W związku z powyższym, Spółka oferuje w swoim asortymencie m.in. napoje alkoholowe. Niektóre z nich są nabywane od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej, które to nabycie jest traktowane przez Zainteresowanego, jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym Spółka dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu wyrobów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych przez - jak wyjaśnia Zainteresowany - urzędników właściwego urzędu celnego, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W roku 2009 Wnioskodawca nabył wino gatunku X (dalej: wyrób) od dostawcy z innego państwa UE. Podczas odbioru tego artykułu w magazynie Spółki urząd celny uznał, iż właściwą stawką akcyzy dla tego artykułu jest stawka dla wyrobów pośrednich, a nie dla wina (tekst jedn. 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, a nie 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu).

Na podstawie informacji uzyskanych przez Spółkę od producenta i dostawcy wyrobu, dotyczących sposobu wytwarzania wyrobu należy wskazać, iż powstaje on poprzez zmieszanie w dębowych beczkach trzech czwartych części soku winogronowego (moszczu) z jedną czwartą dojrzałego koniaku i sezonowaniu tak otrzymanej mieszanki przez wymagany sztuką okres czasu.

Wnioskodawca uzyskał klasyfikację statystyczną wydaną przez Urząd Statystyczny (dalej: GUS), w której GUS stwierdził, iż: " (...) wino likierowe X 0,75 l o zawartości alkoholu 17%, tworzone przez dodanie spirytusu winnego do rozpoczynającego fermentację moszczu winnego mieści się w grupowaniu CN 2204 21 94 - wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi, (...) pozostałe wina; moszcz gronowy z fermentacją nierozpoczętą lub zatrzymaną poprzez dodanie alkoholu (...)".

Spółka zapłaciła podatek akcyzowy dotyczący nabytych towarów według stawki wskazanej przez urząd celny i rozliczyła go we właściwej deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest właściwa stawka podatku akcyzowego w stosunku do wina X (dalej: wyrobu) o mocy 17%, które nie zawiera dodatków wzbogacających, a powstaje w wyniku zmieszania moszczu winnego ze spirytusem winnym (koniakiem).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, winem w rozumieniu ustawy jest:

1.

wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:

a.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo

b.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2.

wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:

a.

znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,

b.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,

c.

cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Z uzyskanych od producenta informacji - jak wyjaśnia Wnioskodawca - dotyczących produkcji wyrobu wynika, iż alkohol zawarty w wyrobie pochodzi z koniaku dodanego w procesie produkcji do moszczu winnego w celu zatrzymania jego fermentacji.

Nie można zatem, zdaniem Spółki, uznać iż cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi z procesu fermentacji, bowiem alkohol zawarty w koniaku jest alkoholem, który jest otrzymywany w procesie destylacji. Powoduje to, iż jeden z dwóch warunków niezbędnych dla uznania wyrobu za wino jest niespełniony co powoduje, iż powinien on zostać uznany za wyrób pośredni.

Jednocześnie, w opinii Zainteresowanego, wydana przez Urząd Statystyczny klasyfikacja dotycząca wyrobu i klasyfikująca go do grupowania win nie będzie miała wpływu na sposób (stawkę) opodatkowania podatkiem akcyzowym, z uwagi na fakt, iż ustawa definiuje wino w odmienny sposób od klasyfikacji statystycznych.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy w przypadku wyrobu, którego dotyczy niniejsze zapytanie, właściwą stawką podatku akcyzowego jest stawka 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, właściwa dla wyrobów pośrednich (art. 97 ust. 4 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl