ILPP3/443-8/07-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-8/07-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy A. Spółka Akcyjna, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2007 r. (data wpływu 8 sierpnia 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje rozpocząć produkcję i sprzedaż wyrobów z grupy rozcieńczalników i rozpuszczalników o nazwie handlowej BRASOL I-15 oraz BRASOL I-30.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyroby BRASOL I-15 i BRASOL I-30 mogą zostać objęte przez Spółkę stawką 0% podatku akcyzowego.

W opinii Wnioskodawcy uwzględniając skład oraz właściwości i przeznaczenie wyrobów o nazwach handlowych BRASOL I-15 oraz BRASOL I-30, mogą one zostać opodatkowane stawką 0% podatku akcyzowego. Wynika to z tego, że zdaniem Spółki wyroby te należy klasyfikować w grupie PKWiU 24.30.22-79 - rozpuszczalniki i rozcieńczalniki organiczne złożone, gotowe zmywacze farb, pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane. Przeznaczenie ww. wyrobów obejmuje zastosowanie jako rozcieńczalniki i rozpuszczalniki farb poligraficznych, jako komponenty bazowe wyrobów chemii gospodarczej (np. środków myjących i czyszczących do szyb, zmywaczy farb i lakierów).

Wnioskodawca uważa, że nie ma podstaw do klasyfikowania ww. wyrobów w grupie PKWiU 15.92.12 alkohol etylowy, bowiem czysty alkohol etylowy stanowi oddzielnie zdefiniowaną pod względem chemicznym i użytkowym grupę w ramach klasyfikacji PKWiU. Alkohol etylowy nieskażony o mocy większej lub równej 80% objętości mieści się w grupie PKWiU 15.92.11. W celu uczynienia takiego alkoholu niezdatnym do spożycia skażany jest on w ramach procesu skażania środkami dopuszczonymi w tym celu na mocy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 stycznia 2006 r. W odniesieniu do ww. wyrobów skażalnikiem jest bitrex - benzoesan denatonium. Skażenie bitrexem skutkuje tym, że taki alkohol staje się alkoholem skażonym klasyfikowanym w grupie PKWiU 15.92.12 - alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy. W procesie przetwarzania takiego alkoholu skażonego, w wyniku dodania składników aktywnych takich jak alkohol izopropylowy, otrzymany wyrób posiada właściwości odmienne od alkoholu etylowego. Odmienność ta wynika z podstawowych praw chemii roztworów. Wymienione wyroby uzyska się poprzez modyfikację własności fizykochemicznych bezwodnego alkoholu, na skutek wprowadzenia dodatku alkoholu izopropylowego, w ilościach odpowiednio: 15%, 30%. Dodatek tego składnika zmienia w sposób istotny własności fizykochemiczne alkoholu etylowego. Dzięki temu uzyskuje się rozcieńczalnik, rozpuszczalnik organiczny o nowych własnościach użytkowych, odmiennych od cech alkoholu etylowego. Ponadto alkohol izopropylowy posiada identyczne współczynniki lotności jak alkohol etylowy, co skutecznie uniemożliwia wydzielenie go z roztworu rozcieńczalnika.

Brak zatem podstaw do zakwalifikowania ww. BRASOL I-15 i BRASOL I-30 stanowiących rozpuszczalniki i rozcieńczalniki organiczne do grupowania PKWiU 15.92.12 - alkohol etylowy i pozostałe alkohole skażone o dowolnej mocy.

Substancje chemiczne w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług umieszczono w Dziale 24 "Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne". Uwaga (a) do Działu 24 zamieszczona przed tablicami klasyfikacyjnymi określa, że dział ten nie obejmuje alkoholu etylowego (15.9). W podgrupie "alkohole monowodorotlenowe" nie wyszczególniono alkoholu etylowego - jako czystej substancji chemicznej. Nie oznacza to, że w Dziale 24 nie ma wyrobów wieloskładnikowych, w której alkohol etylowy jest składnikiem.

Przykłady:

- środki odkażające (24.20.14-90)

- leki i wyroby farmaceutyczne (24.42)

- kosmetyki i wyroby perfumeryjne (24.52)

- olejki eteryczne (24.63)

- środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie (24.66.33.-50.00)

- biopaliwa w tym etanol pochodzący z fermentacji wykorzystywany w transporcie (24.66.48-93.00)

- rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe (24.30.22-79).

Oznacza to, że BRASOL I-15 i BRASOL I-30 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 24.30.22-79 rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe i są opodatkowane stawką 0% podatku akcyzowego.

Pismem nr ILPP3/443-8/07-2/TK z dnia 24 sierpnia 2007 r. doręczonym w dniu 28 sierpnia 2007 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku o zaklasyfikowanie wyrobów zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) i Scaloną Nomenklaturą Towarową Handlu Zagranicznego (CN).

W dniu 30 sierpnia 2007 r. pismem z dnia 29 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca przedmiotowy wniosek uzupełnił klasyfikując wyroby o nazwie BRASOL I-15 i BRASOL I-30 do numeru PKWiU 24.30.22-79 i kodu CN 38140090

W związku z powyższym w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe pod warunkiem, że Wnioskodawca dokonał prawidłowej klasyfikacji wyrobów.

Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ww. ustawy. Pod pozycją 28 tego załącznika zostały ujęte wyroby akcyzowe zaklasyfikowane wg symbolu PKWiU 24.30.22-79 -rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy i kodu CN 3814 00 90 - organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone; gotowe zmywacze farb i lakierów - pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym zastosowanie będą miały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.). W tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju stanowiącej załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów, wyroby klasyfikowane do symbolu PKWiU 24.30.22-79 nie zostały wykazane w poz. od 1 do 28, zatem stosownie do brzmienia poz. 29 - wyroby niewymienione w poz. od 1 do 28 objęte są stawką 0%. Ponadto wyroby o kodzie CN 3814 00 90 nie zostały ujęte w poz. od 1 do 22 tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych stanowiącej załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia w związku z tym stosownie do dyspozycji zawartej w poz. 24 tabeli - wyroby nie wymienione w poz. od 1 do 23 również objęte są stawką 0%.

Ponadto należy zaznaczyć, że na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z kolei do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ podatkowy jako niewłaściwy rzeczowo nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, które mają być produkowane przez Wnioskodawcę, przyjmując klasyfikację podaną przez Podatnika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl