ILPP3/443-76/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-76/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia sprzedaży wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia sprzedaży wyrobów węglowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć handel wyrobami węglowymi oznaczonymi kodem CN 2701 (dalej: "węgiel"). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany będzie dokonywał m.in. dostaw węgla w celu jego zużycia (w celach opałowych) do następujących podmiotów:

* budynki mieszkalne;

* szkoły;

* przedszkola;

* urzędy gminy;

* gminne ośrodki kultury;

* biblioteki gminne;

* sale wiejskie;

* świetlice wiejskie;

* stacje uzdatniania wody;

* jednostki ochotniczej straży pożarnej;

* niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej.

Faktury za dostawy węgla najczęściej wystawiane będą na gminę (dostawy wynikać będą z przetargów ogłaszanych przez gminę). Mogą się jednak zdarzyć sytuacje, że faktury będą wystawiane bezpośrednio na podmioty, do których węgiel będzie dostarczany (w szczególności w przypadku szkół i gminnych ośrodków kultury).

Analogicznie sprawa wyglądać będzie z płatnościami (najczęściej podmiotem płacącym będzie gmina, ale mogą też być płatności bezpośrednio od podmiotów).

Co do zasady, zamówienia na dostawę węgla składane będą przez gminę. W zamówieniach tych, jako miejsca docelowe dostaw wskazywane będą bezpośrednio adresy wskazanych wyżej podmiotów.

Mogą wystąpić również sytuacje, że pod jednym adresem dostawy znajdują się 2 lub więcej podmiotów wskazanych powyżej (np. budynek mieszkalny i niepubliczny zakład opieki zdrowotnej), które posiadają jedną, wspólną kotłownię. Może się okazać, że w takim wypadku gmina składa jedno zamówienie i dokonywana jest jedna dostawa węgla. Wnioskodawca nie dysponuje wiedzą kto i w jakim zakresie korzysta z węgla.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy ze zwolnienia w podatku akcyzowym korzystają dostawy węgla, bez względu na to kto dokonuje zamówień oraz kto dokonuje płatności za dokonane dostawy węgla.

2. Czy warunek podpisu o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym spełniać będzie podpis dyrektora/kierownika/naczelnika jednostek opisanych w zdarzeniu przyszłym lub innej osoby je reprezentującej, nawet, jeżeli zamówienia i płatności dokonywane będą przez gminę, a w sytuacji, gdy dostawa dokonywana jest do jednego miejsca, a znajduje się tam więcej niż jeden z podmiotów wskazanych w stanie faktyczny, wystarczającym jest podpis dyrektora/kierownika/naczelnika jednej z jednostek lub innej osoby je reprezentującej.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad. 1

Ze zwolnienia w podatku akcyzowym korzystają dostawy węgla, bez względu na to kto dokonuje zamówień oraz kto dokonuje płatności za dokonane dostawy węgla.

Ad. 2

Warunek podpisu o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym spełniać będzie podpis dyrektora/kierownika/naczelnika jednostek opisanych w stanie faktycznym lub innej osoby je reprezentującej, nawet, jeżeli zamówienia i płatności dokonywane będą przez gminę, a w sytuacji, gdy dostawa dokonywana jest do jednego miejsca, a znajduje się tam więcej niż jeden z podmiotów wskazanych w zdarzeniu przyszłym, wystarczającym jest podpis dyrektora/kierownika/naczelnika jednej z jednostek lub innej osoby je reprezentującej.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych m.in. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217).

Z punktu widzenia powoływanego przepisu istotne jest zatem, jaki podmiot, zużywa węgiel w celach opałowych.

Z punktu widzenia wymienionego przepisu istotne jest zatem, nie kto jest bezpośrednim zamawiającym, a jaki podmiot zużywa węgiel w celach opałowych.

Ad. 2

Zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, jednym z warunków, aby móc skorzystać ze zwolnienia jest wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

W ocenie Wnioskodawcy warunek podpisu o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym będzie podpis dyrektora/kierownika/naczelnika jednostek opisanych w stanie faktycznym lub innej osoby je reprezentującej nawet, jeżeli zamówienia i płatności dokonywane będą przez gminę, a w sytuacji, gdy dostawa dokonywana jest do jednego miejsca, a znajduje się tam więcej niż jeden z podmiotów wskazanych w stanie faktyczny, wystarczającym jest podpis dyrektora/kierownika/naczelnika jednej z jednostek lub innej osoby je reprezentującej.

Oczywistym jest bowiem, że wójt burmistrz lub prezydent miasta nie jest w stanie podpisywać wszystkich dostaw węgla, jakie są realizowane na rzecz gminy. Dopuszczalne jest zatem, aby podpis na dokumencie dostawy złożyła osoba uprawniona do reprezentacji danej jednostki organizacyjnej, na podstawie odrębnych przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752) - zwanej dalej ustawą - pośredniczący podmiot węglowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

#8210; który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy, finalny nabywca węglowy - podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

#8210; niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć handel wyrobami węglowymi oznaczonym kodem CN 2701 (dalej: "węgiel"). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany będzie dokonywał m.in. dostaw węgla w celach opałowych do różnych podmiotów.

Faktury za dostawy węgla najczęściej wystawiane będą na gminę (dostawy wynikać będą z przetargów ogłaszanych przez gminę). Mogą się jednak zdarzyć sytuacje, że faktury będą wystawiane bezpośrednio na podmioty, do których węgiel będzie dostarczany (w szczególności w przypadku szkół i gminnych ośrodków kultury).

Analogicznie sprawa wyglądać będzie z płatnościami (najczęściej podmiotem płacącym będzie gmina, ale mogą też być płatności bezpośrednio od podmiotów).

Co do zasady, zamówienia na dostawę węgla składane będą przez gminę. W zamówieniach tych, jako miejsca docelowe dostaw wskazywane będą bezpośrednio adresy wskazanych wyżej podmiotów.

Mogą wystąpić również sytuacje, że pod jednym adresem dostawy znajdują się 2 lub więcej podmiotów (np. budynek mieszkalny i niepubliczny zakład opieki zdrowotnej), które posiadają jedną, wspólną kotłownię. Może się okazać, że w takim wypadku gmina składa jedno zamówienie i dokonywana jest jedna dostawa węgla.

Wyjaśnić następnie należy, że przepis art. 31a ust. 1 ustawy stanowi, że zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217 oraz z 2014 r. poz. 24), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

8.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;

9.

przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Konstrukcja przepisów ustawy zakłada, że choć Wnioskodawca opodatkowuje lub zwalnia od podatku wyroby węglowe to jego obowiązki w tym zakresie nie są nieograniczone.

Po pierwsze samo zwolnienie od akcyzy odbywa się w opisanym przypadku przy zachowaniu warunku uregulowanego w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy. Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Przepis art. 31a ust. 4 ustawy stanowi, że podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

1.

na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub

2.

w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 16 września 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108) wskazał, w § 2 ust. 1, podmioty wystawiające dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 5 tego rozporządzenia - dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy sprzedający wyroby węglowe zwolnione od akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy, zwane dalej "wyrobami węglowymi zwolnionymi" - w przypadku:

a.

sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych zwolnionych finalnemu nabywcy węglowemu,

b.

zwrotu do niego wyrobów węglowych zwolnionych przez finalnego nabywcę węglowego, który nabył od niego te wyroby

#8210; gdy nie została wystawiona faktura lub faktura korygująca.

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia sprzedawanych wyrobów węglowych będą korzystały dostawy węgla bez względu na to - brak uregulowań tych kwestii - kto będzie dokonywał zamówień oraz kto będzie dokonywał płatności za dokonane dostawy węgla.

Trafnie zatem stwierdza Wnioskodawca, że ze zwolnienia w podatku akcyzowym korzystają dostawy węgla, bez względu na to kto dokonuje zamówień oraz kto dokonuje płatności.

Stanowisko w zakresie pierwszego z pytań należało zatem uznać za prawidłowe. Przy czym wydana interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii spełniania przez finalnych nabywców węglowych warunków uprawniających go do nabycia tych wyrobów w zwolnieniu od podatku.

W tym zakresie tut. Organ zwraca uwagę na uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 24 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Gd 541/09, w którym podkreślono, że "zainteresowanym" w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej jest podmiot, w odniesieniu do którego wykładnia znajdujących zastosowanie w sprawie przepisów podatkowych może rzutować na prawidłowe określenie jego obowiązku podatkowego. Celem tej instytucji jest udzielenie rzetelnej i wiążącej informacji, w jaki sposób organ podatkowy zinterpretuje przepisy podatkowe w opisanym we wniosku stanie faktycznym, a w konsekwencji udzielenie informacji co do zasad obliczenia podatku. Nie chodzi więc o każdy interes prawny, lecz o interes prawnopodatkowy i to taki, który dotyczy bezpośrednio wnioskodawcy.

Odnośnie drugiego z zagadnień stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in. mogą wystąpić również sytuacje, że pod jednym adresem dostawy znajduje się dwa lub więcej podmiotów (np. budynek mieszkalny i niepubliczny zakład opieki zdrowotnej), które posiadają jedną, wspólną kotłownię a złożono jedno zamówienie i dokonywana jest jedna dostawa węgla.

W takiej sytuacji, w opinii tut. Organu wystarczającym jest podpis dyrektora kierownika/naczelnika jednej z jednostek lub innej osoby je reprezentującej, tylko gdy te podmioty korzystają ze wspólnej kotłowni.

W pozostały zakresie dotyczącym zagadnienia drugiego działając na podstawie art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia sprzedaży wyrobów węglowych.

Natomiast, kwestia dotycząca zwolnienia od akcyzy dostaw węgla na rzecz wszystkich podmiotów wskazanych w opisanym zdarzeniu przyszłym, jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl