ILPP3/443-74/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-74/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany również Spółką) posiada status zarejestrowanego handlowca i zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe (zawierające alkohol etylowy). Towary przemieszczane będą w procedurze zawieszonego poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi (ze składu podatkowego na terenie kraju członkowskiego do składu podatkowego w kraju, z którym to podmiotem prowadzącym skład podatkowy, Spółka zamierza podpisać odpowiednią umowę) na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Faktura wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawiona będzie na Spółkę.

Następnie wystąpi sprzedaż krajowa na podstawie faktury VAT do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w którym będą już znajdowały się ww. towary.

Podmiot prowadzący skład podatkowy, posiadając już wyroby akcyzowe i będąc ich właścicielem zużyje je do produkcji wyrobów spożywczych zawierających alkohol etylowy.

Po ich sprzedaży do podmiotu prowadzącego skład podatkowy, podatnikiem podatku akcyzowego będzie podmiot prowadzący skład podatkowy (w momencie zużycia wyrobów akcyzowych do własnej produkcji towarów spożywczych zawierających alkohol etylowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przepisami zarejestrowany handlowiec może dokonać nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy ze składu podatkowego producenta w kraju członkowskim do składu podatkowego innego podmiotu krajowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych (przemieszczenie ich pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zawieszonego poboru akcyzy) dopuszcza przepis art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Możliwość wskazania składu podatkowego innego podmiotu gospodarczego przewiduje przepis art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego czyli z dniem zużycia towaru przez ostatecznego odbiorcę do produkcji swoich wyrobów.

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem podatku akcyzowego jest osoba, która dokonywać będzie czynności opodatkowanych akcyzą czyli podmiot, który kupił od Spółki towary i zużył je do produkcji produktów spożywczych zawierających alkohol etylowy.

Podczas wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego z innego kraju członkowskiego do składu podatkowego innego podmiotu na terenie kraju w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, opodatkowanie podatkiem akcyzowym nie nastąpi.

Po ich sprzedaży do podmiotu prowadzącego skład podatkowy podatnikiem podatku akcyzowego będzie podmiot, który nabył towary w momencie zużycia ich do produkcji własnych wyrobów akcyzowych (do produkcji, których zużyto nabyte towary zawierające alkohol etylowy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie wyjaśnić należy, iż ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, określa m.in. opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych i organizację obrotu tymi wyrobami. W tym celu stworzone zostały takie instytucje jak skład podatkowy lub zarejestrowany handlowiec.

Zwrócić przy tym należy uwagę na fakt, iż żaden z ww. podmiotów nie został wprost wymieniony w art. 13 ustawy, jako podatnik podatku akcyzowego. Podatnikami akcyzy, co do zasady - w świetle art. 13 ust. 1 ustawy - są bowiem osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec których zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Zatem podatnikami będą w szczególności podmioty, które będą dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to - zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest to czy zarejestrowany handlowiec może dokonać wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy ze składu podatkowego producenta w kraju członkowskim do składu podatkowego na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 13 ustawy, zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, iż zarejestrowany handlowiec dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą.

W świetle art. 10 ust. 3 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Zauważyć należy przy tym, iż podmiot ten zobowiązany jest wprowadzić takie wyroby do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Obowiązkiem zarejestrowanego handlowca, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych jest wprowadzenie tych wyrobów do "miejsca odbioru wyrobów akcyzowych" - miejsca, o którym mowa w art. 57 ust. 2 ustawy.

Podatnikiem akcyzy będzie wówczas Wnioskodawca, który działając jako zarejestrowany handlowiec dokonywał będzie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Tym samym nie jest możliwe dokonanie nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca z wprowadzeniem nabytych wyrobów do składu podatkowego, który zakończy procedurę zawieszonego poboru akcyzy.

Instytucję zarejestrowanego handlowca należy jednak odróżnić od samego podmiotu, który prowadzi działalność gospodarczą. W ramach tej działalności np. Wnioskodawca może być podatnikiem akcyzy i może w tym zakresie działać jako zarejestrowany handlowiec lub też być podatnikiem akcyzy z innego tytułu. Pojęcie podatnika posiada bowiem szersze znaczenie nadane mu przez prawodawcę.

Z kolei zadane we wniosku pytanie dotyczyło wyłącznie zarejestrowanego handlowca, a nie podmiotu (Wnioskodawcy), który niejako przy okazji prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje czynności cywilnoprawne nieopodatkowane akcyzą, tj. nabywa lub sprzedaje wyroby akcyzowe nie dokonując równocześnie - jak opisano w zdarzeniu przyszłym - ich przemieszczania.

W tym zakresie dodatkowo wyjaśnić należy, iż w świetle art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy, to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Natomiast podmiot prowadzący skład podatkowy, to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 pkt 11 ustawy).

W myśl przepisu art. 2 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Natomiast w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe przemieszcza się za pomocą administracyjnego dokumentu towarzyszącego (art. 2 pkt 15 ustawy).

Z kolei zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

Należy zauważyć, iż unormowania zawarte w przepisach z zakresu podatku akcyzowego wiążą czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego wyłącznie z faktem przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nie ma przy tym znaczenia, czy przemieszczanym wyrobom pomiędzy Polską a innym państwem członkowskim Wspólnoty towarzyszy przeniesienie prawa własności, czy też nie.

Zatem w sytuacji wewnątrzwspólnotowego nabycia, uczestniczyć mogą: skład podatkowy wysyłki w innym państwie członkowskim Wspólnoty oraz skład podatkowy na terytorium kraju (wskazany we wniosku przypadek przemieszczania towaru w procedurze zawieszonej akcyzy pomiędzy składami podatkowymi ze składu podatkowego na terenie kraju członkowskiego do składu podatkowego na terenie kraju, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego).

Zatem, w obrocie tym, jako nabywca wewnątrzwspólnotowy przemieszczający wyroby, może występować prowadzący skład podatkowy w kraju, nawet wówczas, gdy nie będzie on właścicielem przemieszczanych wyrobów akcyzowych. Fakt, iż właścicielem będzie Wnioskodawca (działający jako podmiot gospodarczy swobodnie kształtujący swoje stosunki cywilnoprawne, tj. poza zakresem posiadanego zezwolenia) pozostanie w tym kontekście bez znaczenia.

Reasumując, obowiązkiem zarejestrowanego handlowca, dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego jest wprowadzenie nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów do "miejsca odbioru wyrobów akcyzowych" - miejsca, o którym mowa w art. 57 ust. 2 ustawy.

Zakres uprawnień tego podmiotu (poszerzony o przypadek nabycia na rzecz innych podmiotów w art. 59 ust. 3 ustawy) jest więc ściśle określony i nie pozwala na proponowany we wniosku obrót wyrobami akcyzowymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl