ILPP3/443-64/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-64/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą będący podmiotem pośredniczącym, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy o podatku akcyzowym, zamierza dostarczyć wyrób energetyczny (paliwo płynne przetworzone z odpadów tworzyw sztucznych uzyskane wskutek procesu destylacji oleju szerokiej frakcji KTSF) zaklasyfikowany wg nomenklatury scalonej (CN) zaliczony do grupy o kodzie CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, ze składu podatkowego producenta, do podmiotu zużywającego na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Docelowym miejscem dostarczania przedmiotowych wyrobów będzie zbiornik zewnętrzny położony na terenie podmiotu zużywającego. Paliwo płynne wykorzystywane będzie, jako paliwo silnikowe w maszynach używanych na budowach inżynierii lądowej - czyli do celów specjalnych, tylko w silnikach spalinowych tłokowych, napędzających sprężarki, wytwarzające sprężone powietrze na cele budowlane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostarczany przez Wnioskodawcę "podmiot pośredniczący", wyrób energetyczny bezpośrednio ze składu podatkowego producenta, opisany w powyższym procesie przez Zainteresowanego, zużywany przez podmiot zużywający w maszynach posiadających silniki spalinowe do celów specjalnych, tylko w silnikach spalinowych, tłokowych napędzających sprężarki, wytwarzające sprężone powietrze, jest zwolniony z podatku akcyzowego, bądź jest objęty stawką "0" lub inną na podstawie obowiązujących przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę art. 89 ust. 1 pkt od 1 do 13 i art. 89 ust. 2 w brzmieniu: "2. Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł". Zainteresowany uważa, że jest możliwa taka interpretacja tego zdarzenia przyszłego uwzględniając przeznaczenie zużycia wyrobu energetycznego w silnikach spalinowych w maszynach używanych na budowach inżynierii lądowej. Wnioskodawca wskazał na dyrektywę unijną 2003/96/UE, gdzie, jak twierdzi, w punkcie mówiącym o zwolnieniach od podatku akcyzowego paliwa silnikowego używanego do celów specjalnych zapisano:

"Paliwa silnikowe wykorzystywane do specjalnych celów - druga grupa stawek dotyczy opodatkowania paliw silnikowych używanych do celów specjalnych. Celami tymi są: rolnictwo, rybołówstwo, leśnictwo, silniki stacjonarne, urządzenia oraz maszyny używane do budowy, do robót inżynieryjnych i robót publicznych, a także pojazdy przeznaczone do używania wyłącznie poza drogami publicznymi. Paliwa silnikowe kupowane w tych celach opodatkowane są dużo niższą stawką akcyzy. Dla przykładu: oleje napędowe - 21 euro za 1000 litrów".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 27 tego załącznika zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe - o kodzie CN 2710.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem pośredniczącym i zamierza dostarczyć wyrób energetyczny (paliwo płynne przetworzone z odpadów tworzyw sztucznych uzyskane wskutek procesu destylacji oleju szerokiej frakcji KTSF), zaklasyfikowany wg nomenklatury scalonej do CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, ze składu podatkowego producenta do podmiotu zużywającego na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Docelowym miejscem dostarczania przedmiotowych wyrobów będzie zbiornik zewnętrzny położony na terenie podmiotu zużywającego. Paliwo płynne wykorzystywane będzie, jako paliwo silnikowe w maszynach używanych na budowach inżynierii lądowej, w silnikach spalinowych tłokowych napędzających sprężarki wytwarzające sprężone powietrze na cele budowane.

Wątpliwości Zainteresowanego budzi stawka akcyzy jaka powinna być zastosowana na dostarczany przez niego wyrób, który wykorzystywany będzie jako paliwo silnikowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Na mocy art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla pozostałych paliw silnikowych 1822,00 zł/1000 litrów.

W świetle powyższego, stawka dla opisanego wyrobu przeznaczonego do wykorzystywane jako paliwo silnikowe wynosić będzie 1822,00 zł/1000 litrów.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 31 ust. 6 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zwanym dalej rozporządzeniem, określił:

1.

dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień;

2.

sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 lub 5-13 ustawy;

3.

zwolnienia wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej, umów międzynarodowych oraz zasady wzajemności;

4.

szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, oraz naczelników urzędów celnych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy.

W myśl § 10 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany:

a.

do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

b.

w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

- jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż rozwiązania przyjęte w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym odnoszące się do zakresu opodatkowania ww. podatkiem nie są sprzeczne z rozwiązaniami obowiązującymi w prawie europejskim.

Reasumując, w przypadku zużycia wyrobu energetycznego, stanowiącego paliwo płynne przetworzone z odpadów tworzyw sztucznych uzyskane wskutek procesu destylacji oleju szerokiej frakcji KTSF zaklasyfikowanego wg nomenklatury scalonej do CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, w silnikach spalinowych stawka akcyzy wynosi 1822 zł/1000 litrów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl