ILPP3/443-62/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-62/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego posiadającym status podmiotu zużywającego. Spółka jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym, w skład którego wchodzą m.in. kopalnie (podziemne), huty i inne oddziały umożliwiające prowadzenie produkcji podstawowej, tj. produkcji miedzi i innych metali z wydobywanych rud. Wydziały produkcyjne Spółki pracują w ruchu ciągłym - również w soboty, niedziele i święta, natomiast administracja w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dla potrzeb prowadzonej działalności, Zainteresowany zamierza nabywać ze składów podatkowych lub od podmiotów pośredniczących oleje smarowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o których mowa w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień; oleje te będą nabywane dla potrzeb wydziałów produkcyjnych - do celów smarowych do maszyn/urządzeń wykorzystywanych w produkcji. Prawo do zastosowania zwolnienia dla tych wyrobów, zależy od spełnienia szeregu warunków, w tym również warunku prowadzenia ewidencji tych wyrobów przez podmiot zużywający. Na tle obowiązującego rozporządzenia w sprawie ewidencji, Wnioskodawca powziął wątpliwość co do terminów dokonywania wpisów do ww. ewidencji, w przypadku gdy nabycie ww. olejów lub ich zużycie dokonywane jest w dzień roboczy poprzedzający dni wolne od pracy lub w dzień wolny od pracy (co dotyczy zużycia tych olejów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest uznanie, że w przypadku otrzymania bądź wydania do zużycia olejów smarowych korzystających ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie w dzień bezpośrednio poprzedzający dzień wolny od pracy, tj. piątek, sobotę lub inne dni ustawowo wolne od pracy lub w dzień ustawowo wolny od pracy (dotyczy zużycia), dokonanie przez Zainteresowanego wpisu do ewidencji w najbliższy dzień roboczy następujący po tych dniach, nie narusza warunków do zastosowania zwolnienia dla tych produktów.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 1971-83 i 2710 1987-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy podatku akcyzowym - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy. Artykuł 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi zaś, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez (...) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (...). Szczegółowe zasady prowadzenia tej ewidencji określa rozporządzenie w sprawie ewidencji, które to w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3 wskazuje, iż wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3 (tj. dotyczących wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie - przypis Zainteresowanego), powinno nastąpić, odpowiednio:

* niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu;

* niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

Jak wynika z literalnego brzmienia ww. regulacji, wpis do ewidencji - dla zachowania prawa do zwolnienia, winien być dokonany najpóźniej w dniu bezpośrednio następującym po dniu otrzymania/wydania do zużycia wyrobów korzystających ze zwolnienia. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym ani aktów wykonawczych do tej ustawy nie wskazują zaś jak należy rozumieć sformułowanie "nie później jednak niż następnego dnia".

Niemniej jednak przepisy ogólne prawa podatkowego, tj. art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej wskazuje, że jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że w sytuacji gdy otrzyma/wyda do zużycia oleje smarowe korzystające ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie w dzień bezpośrednio poprzedzający dzień wolny od pracy, tj. w piątek, w sobotę lub inne dni ustawowo wolne od pracy, lub w dzień ustawowo wolny od pracy, dokonanie przez Spółkę wpisu do ewidencji w najbliższy dzień roboczy następujący po tych dniach, nie narusza warunków do zastosowania zwolnienia dla tych produktów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 27 tego załącznika zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe - o kodzie CN 2710.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego posiadającym status podmiotu zużywającego. Zainteresowany jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym, w skład którego wchodzą m.in. kopalnie (podziemne), huty i inne oddziały umożliwiające prowadzenie produkcji podstawowej, tj. produkcji miedzi i innych metali z wydobywanych rud. Wydziały produkcyjne Wnioskodawcy pracują w ruchu ciągłym - również w soboty, niedziele i święta, natomiast administracja w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dla potrzeb prowadzonej działalności, Zainteresowany zamierza nabywać ze składów podatkowych lub od podmiotów pośredniczących oleje smarowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o których mowa w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego; oleje te będą nabywane dla potrzeb wydziałów produkcyjnych - do celów smarowych do maszyn/urządzeń wykorzystywanych w produkcji. Prawo do zastosowania zwolnienia dla tych wyrobów, zależy od spełnienia szeregu warunków, w tym również warunku prowadzenia ewidencji tych wyrobów przez podmiot zużywający.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z terminami dokonywania wpisów do ewidencji wskazanymi w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.), w przypadku gdy nabycie olejów lub ich zużycie dokonywane jest w dzień roboczy poprzedzający dni wolne od pracy lub w dzień wolny od pracy.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zwanym dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego określił:

1.

dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień;

2.

sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 lub 5-13 ustawy;

3.

zwolnienia wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych wynikające z przepisów prawa Unii Europejskiej, umów międzynarodowych oraz zasady wzajemności;

4.

szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, oraz naczelników urzędów celnych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy.

W myśl § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Na mocy art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Stosownie do upoważnienia określonego w art. 38 ust. 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.) zwanym dalej rozporządzeniem, określił:

1.

wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej "wyrobami zwolnionymi", w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy;

2.

szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów zwolnionych i sposób jej prowadzenia;

3.

środki skażające, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, ich ilość oraz warunki stosowania;

4.

warunki i sposób zwrotu wyrobów zwolnionych do podmiotu pośredniczącego oraz do składu podatkowego.

Na mocy § 3 ust. 1 rozporządzenia, ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zwana dalej "ewidencją", zawiera:

1.

dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia, wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3, powinno nastąpić, odpowiednio:

1.

przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;

2.

niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu;

3.

niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu;

4.

niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.

W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy nie zostało zdefiniowane pojęcie dnia. W przedmiotowych przepisach nie ma również bezpośredniego odniesienia do innych przepisów na podstawie których należy przyjąć dla potrzeb podatku akcyzowego definicję dnia.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005) przez pojecie dzień należy rozumieć dobę (dzień kalendarzowy).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Zainteresowany jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym, w skład którego wchodzą m.in. kopalnie (podziemne), huty i inne oddziały umożliwiające prowadzenie produkcji podstawowej, tj. produkcji miedzi i innych metali z wydobywanych rud. Wydziały produkcyjne Wnioskodawcy pracują w ruchu ciągłym - również w soboty, niedziele i święta.

Zatem z uwagi na to iż praca Zainteresowanego odbywa się w ruchu ciągłym, również w soboty, niedziele i święta, w przypadku otrzymania bądź wydania do zużycia olejów smarowych korzystających ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie w dzień bezpośrednio poprzedzający dzień wolny od pracy, tj. piątek, sobotę lub inne dni ustawowo wolne od pracy lub w dzień ustawowo wolny od pracy w przypadku zużycia, dokonanie przez Wnioskodawcę wpisu do ewidencji winno nastąpić zgodnie z terminami określonymi w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia. Przy czym na dochowanie przedmiotowych terminów nie może mieć wpływu nieobecność w pracy osób upoważnionych do dokonywania wpisów w omawianej ewidencji.

Podkreślić należy również, że gdyby intencją prawodawcy było określenie innego terminu dokonania wpisu do wskazanej ewidencji (np. dzień roboczy) to wskazał by w omawianych przepisach.

Z uwagi na powyższe w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania wskazane przez Wnioskodawcę przepisy art. 12 § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Zatem dokonując analizy przytoczonych przepisów oraz opisu zdarzenia przyszłego, należy wskazać, iż wpisów do ewidencji należy w dokonywać w terminach ściśle określonych w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sprawy sprzedaży innych nieruchomości należących do Zainteresowanej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl