ILPP3/443-62/11/12-S/TK - Zasady obrotu olejami smarowymi zwolnionymi z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 października 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-62/11/12-S/TK Zasady obrotu olejami smarowymi zwolnionymi z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 109/12 - stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2011 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego posiadającym status podmiotu zużywającego. Spółka jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym, w skład którego wchodzą m.in. kopalnie (podziemne), huty i inne oddziały umożliwiające prowadzenie produkcji podstawowej, tj. produkcji miedzi i innych metali z wydobywanych rud. Wydziały produkcyjne Spółki pracują w ruchu ciągłym - również w soboty, niedziele i święta, natomiast administracja w dni robocze od poniedziałku do piątku. Dla potrzeb prowadzonej działalności, Zainteresowany zamierza nabywać ze składów podatkowych lub od podmiotów pośredniczących oleje smarowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o których mowa w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień; oleje te będą nabywane dla potrzeb wydziałów produkcyjnych - do celów smarowych do maszyn/urządzeń wykorzystywanych w produkcji. Prawo do zastosowania zwolnienia dla tych wyrobów, zależy od spełnienia szeregu warunków, w tym również warunku prowadzenia ewidencji tych wyrobów przez podmiot zużywający. Na tle obowiązującego rozporządzenia w sprawie ewidencji, Wnioskodawca powziął wątpliwość co do terminów dokonywania wpisów do ww. ewidencji, w przypadku gdy nabycie ww. olejów lub ich zużycie dokonywane jest w dzień roboczy poprzedzający dni wolne od pracy lub w dzień wolny od pracy (co dotyczy zużycia tych olejów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest uznanie, że w przypadku otrzymania bądź wydania do zużycia olejów smarowych korzystających ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie w dzień bezpośrednio poprzedzający dzień wolny od pracy, tj. piątek, sobotę lub inne dni ustawowo wolne od pracy lub w dzień ustawowo wolny od pracy (dotyczy zużycia), dokonanie przez Zainteresowanego wpisu do ewidencji w najbliższy dzień roboczy następujący po tych dniach, nie narusza warunków do zastosowania zwolnienia dla tych produktów.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy podatku akcyzowym - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy. Artykuł 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi zaś, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez (...) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (...). Szczegółowe zasady prowadzenia tej ewidencji określa rozporządzenie w sprawie ewidencji, które to w § 4 ust. 1 pkt 2 ppkt 2 i 3 wskazuje, iż wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3 (tekst jedn.: dotyczących wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie - przypis Zainteresowanego), powinno nastąpić, odpowiednio:

* niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu;

* niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

Jak wynika z literalnego brzmienia ww. regulacji, wpis do ewidencji - dla zachowania prawa do zwolnienia, winien być dokonany najpóźniej w dniu bezpośrednio następującym po dniu otrzymania/wydania do zużycia wyrobów korzystających ze zwolnienia. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym ani aktów wykonawczych do tej ustawy nie wskazują zaś jak należy rozumieć sformułowanie "nie później jednak niż następnego dnia".

Niemniej jednak przepisy ogólne prawa podatkowego, tj. art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej wskazuje, że jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że w sytuacji gdy otrzyma/wyda do zużycia oleje smarowe korzystające ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie w dzień bezpośrednio poprzedzający dzień wolny od pracy, tj. w piątek, w sobotę lub inne dni ustawowo wolne od pracy, lub w dzień ustawowo wolny od pracy, dokonanie przez Spółkę wpisu do ewidencji w najbliższy dzień roboczy następujący po tych dniach, nie narusza warunków do zastosowania zwolnienia dla tych produktów.

W dniu 24 października 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP3/443-62/11-2/TK, w której stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2012 r. (data wpływu 26 lipca 2011 r.) jest nieprawidłowe.

W interpretacji wskazano, że wpisów do ewidencji należy w dokonywać w terminach ściśle określonych w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 4 listopada 2011 r., zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 1 grudnia 2011 r. nr ILPP3/443/W-26/11-2/TW, w którym stwierdzono brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym, Spółka wniosła w dniu 27 grudnia 2011 r. skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.

Po rozpoznaniu sprawy Sąd wydal wyrok w dniu 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 109/12, w którym uchylił zaskarżoną interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 109/12 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niemniej jednak w przypadku dokonywania wpisów do ww. ewidencji w terminach niezgodnych z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.), organ podatkowy może to uznać za wadliwe prowadzenie ksiąg podatkowych, o którym mowa w art. 61 § 3 k.k.s., jeżeli miałoby to istotne znaczenie dla danej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji nr ILPP3/443-62/11-2/TK, tj. 24 października 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl