ILPP3/443-62/10-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-62/10-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencji olejów smarowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ewidencji olejów smarowych.

Pismem z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie dołączenia do akt oryginału pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany również Spółką) nabywa wyroby akcyzowe - oleje smarowe o następujących kodach CN: 2710 19 83 oraz 2710 19 87 od firm posiadających status składów podatkowych i wykorzystuje je w procesie produkcji koparko-ładowarek Z (obszar działalności o nazwie Y).

Spółka podkreśla, że wyroby te są przeznaczone do celów innych niż napędowe albo opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków albo domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników w oparciu o regulacje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (zwanym dalej "rozporządzeniem").

Skład podatkowy jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku akcyzowego należnego gdyż dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu, tj. wyprowadza wyroby akcyzowe ze składu podatkowego do Spółki.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku akcyzowego na podstawie wcześniej obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z przepisem przejściowym podmiot zarejestrowany na gruncie "starych" przepisów uznaje się za zarejestrowany w rozumieniu "nowej" ustawy o podatku akcyzowym.

Średnie miesięczne zużycie olejów smarowych wymienianych powyżej wynosi ponad 20 tysięcy litrów.

Zainteresowany na podstawie § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego spełnia, następująca warunki:

1.

jak wspomniano wcześniej, oleje smarowe wykorzystywano są dla celów innych niż napędowe lub opałowe,

2.

Spółka prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych, gdzie jednostką miary wspomnianych olejów jest opakowanie (beczka) o pojemności 1000 litrów.

Ewidencja prowadzona jest elektronicznie w systemie finansowo-księgowym (module materiałowym) SAP R3 i zawiera następujące elementy:

* datę odbioru wyrobów akcyzowych czyli datę ich dostarczenia do Spółki;

* dane niezbędne do ustalenia miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - w praktyce zawsze jest to adres siedziby Spółki;

* daty i numery identyfikujące dokumenty dostawy wyrobów do Zainteresowanego - fakturę zakupu olejów wraz z dokumentem PZ;

* aktualną ilość, wyrażoną w ww. jednostce miary wyrobów dostarczonych do Spółki;

* dane dotyczące wyrobów akcyzowych, opis oraz ich kod CN, numery identyfikacyjne, opis oraz liczbę opakowań, podstawę prawną (ww. rozporządzenie,) uprawniającą do zwolnienia od podatku akcyzowego;

* łączną ilość wyrobów akcyzowych według kodów CN dostarczonych do Spółki obliczoną od początku roku kalendarzowego;

* aktualne ilości wyrobów akcyzowych i daty ich zużycia na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy.

Dostawy, zużycie oraz aktualne ilości olejów, jak wspomniano wcześniej, ewidencjonowane są wg 1000-litrowych opakowań (beczek) będących podstawową jednostką miary wyrobów akcyzowych w Spółce. Za moment zużycia wyrobów akcyzowych Spółka uznaje dzień wydania olejów na linię produkcyjną koparko-ładowarek.

Dane do ww. ewidencji wprowadzane są:

* niezwłocznie po odebraniu wyrobów akcyzowych w praktyce w tym samym dniu, zawsze nie później niż następnego dnia po ich odebraniu;

* niezwłocznie po zużyciu wyrobów akcyzowych, w praktyce w tym samym dniu, zawsze nie później niż następnego dnia po ich zużyciu.

System SAP R3 zapewnia wgląd w treść dokonywanych zapisów i umożliwia przechowywanie danych w sposób chroniący je przed zatarciem lub zniekształceniem, uniemożliwiającym usuwanie zapisów oraz pozwala na drukowanie zapisów w porządku chronologicznym - możliwe jest sporządzanie wydruków za okresy 1-dniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji, przy ewidencjonowaniu dostaw i zużyć wyrobów akcyzowych wg 1000-litrowej jednostki miary przy spełnieniu wszystkich pozostałych warunków wymienionych w rozporządzeniu uprawniającym do zwolnienia od podatku akcyzowego, tj.:

* zakupie ze składu podatkowego,

* celów przeznaczenia,

* opisanej ewidencji,

* przedkładaniu kontrahentowi dokonującemu dostawy wyrobów akcyzowych pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, oraz

* potwierdzaniu kontrahentowi odbioru wyrobów na dokumencie dostawy,

Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w odniesieniu do kupowanych olejów smarowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanych transakcjach spełnia ona wszystkie warunki uprawniające do uzyskania zwolnienia od podatku akcyzowego, a jednocześnie wymieniony przepis nie definiuje jakie jednostki miary powinny być stosowane i w jakich należy prowadzić ewidencję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie wynika z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą.

Zgodnie natomiast z przepisem § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Dodatkowo w myśl art. 32 ust. 7 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Z kolei zgodnie z art. 32 ust. 8 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia, na podstawie ustawowej delegacji, określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251, z późn. zm.).

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. rozporządzenia, ewidencja powinna zawierać aktualną ilość, wyrażoną w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy od wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego, dostarczonych przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca oraz wyrobów zwolnionych importowanych - w przypadku podmiotu zużywającego.

Przepis ten jednoznaczne wyjaśnia kwestię jednostki miary stosowanej do ilości zużywanych wyrobów akcyzowych. Są to jednostki stosowane przy obliczeniu akcyzy.

W tym przypadku zgodnie z postanowieniami art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość energetyczna brutto, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Prawodawca jednoznacznie zatem wskazał na jednostkę miary w postaci litrów. Nie jest więc dopuszczalny inny sposób ewidencjonowania, gdyż w tym przypadku będzie on sprzeczny z precyzyjnymi postanowieniami ww. przepisów.

Reasumując, sposób prowadzenia ewidencji wskazany przez Wnioskodawcę i polegający na ewidencjonowaniu zużycia olejów smarowych wg opakowań (beczek) o pojemności 1000 litrów nie znajduje oparcia w obowiązującym stanie prawnym. Ewidencję tę należy prowadzić w oparciu o jednostkę miary w postaci litrów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl