ILPP3/443-61/12-7/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-61/12-7/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana XXX, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) oraz z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zarejestrowanego zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zarejestrowanego zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704. Pismami z dnia 7 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) oraz z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, pytania i stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego dwuosobowego typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowy i nie posiadającym stałych punktów ich kotwienia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa znajdujących się w tylnej części pojazdu. Nie został uiszczony podatek akcyzowy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym przedmiotowego pojazdu, klasyfikując go jako pojazd CN 8704 N1 na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających bezsprzecznie ciężarowy charakter pojazdu VAN N1.

Ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają dokumenty:

* REGISTRERINGSATTEST - dokument wydany przez właściwy urząd Danii będący odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego,

* Standardtypegodkendelse - dokument wydany przez właściwy urząd Danii będący odpowiednikiem polskiej karty pojazdu.

Z zapisów dokumentów wynika, iż pojazd ten został zakwalifikowany jako samochód ciężarowy klasy N1 zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG załącznik II C Nr 3 i posiada 2 miejsca, trwałą przegrodę za siedzeniem kierowcy, brak foteli oraz pasów bezpieczeństwa z tyłu (w przestrzeni towarowej), także unieruchomione na stałe szyby boczne z usuniętym mechanizmem ich opuszczania. Wynika z tego, iż w pojeździe dokonano zmian konstrukcyjnych w przestrzeni za fotelem kierowcy. W świetle powyższych dokumentów urzędy duńskie klasyfikują taki pojazd jako samochód ciężarowy, dwuosobowy z zamkniętą skrzynią. Ładowność takiego pojazdu znacznie przekracza 500kg. Oznacza to, ze część dopuszczalnej ładowności przypadającej na kierowcę i pasażera około 160kg jest znacząco niższa od części przypadającej na towary wynoszącej ponad 340kg. Istotna jest także klasyfikacja pojazdu dokonana przez właściwe organy urzędowe kraju ich pochodzenia, które jednoznacznie klasyfikują pojazd jako ciężarowy N1. Po raz pierwszy pojazd został zarejestrowany w Danii jako pojazd ciężarowy. Biorąc pod uwagę treść definicji samochodu osobowego zawartej w ustawie o podatku akcyzowym, Wnioskodawca uważa, że decydującym kryterium klasyfikacji pojazdu jest jego przeznaczenie, a w przedmiotowym przypadku głównym przeznaczeniem ww. jest transport towarów.

Jako nabywca Wnioskodawca uznaje, że jest to pojazd przeznaczony do transportu towarów i zalicza go do kodu CN 8704 i w konsekwencji nie uiścił podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Po dokonaniu rejestracji może w przyszłości pojawić się sytuacja, że dokonane zostaną w pojeździe przeróbki polegające na montażu dodatkowych siedzeń (skutkującym tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4, 5 lub 7 siedzeń) oraz usunięcie trwałej przegrody za pierwszym rzędem siedzeń. Po dokonaniu tych przeróbek, pojazd nadal pozostanie zarejestrowany w Polsce jako samochód ciężarowy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

* Kod CN przedmiotowego pojazdu to CN 8704 2139.

* Marka pojazdu - typ nadwozia - pojemność - rodzaj silnika - kod CN

* Po dokonaniu rejestracji pojazdu w Polsce może w przyszłości pojawić się sytuacja, że dokonane zostaną w tym pojeździe przeróbki polegające na montażu dodatkowych siedzeń (skutkującym tym, że w tym pojeździe zamiast 2 będzie 4,5 lub 7 siedzeń) oraz zostanie usunięta trwała przegroda za pierwszym rzędem siedzeń.

Pojazd mający być przedmiotem sprzedaży jest pojazdem samochodowym do transportu towarowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu niebędącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń to po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu niebędącego samochodem osobowym zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń to po stronie podatnika nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

W opisie sprawy wykazano, iż dokonano nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego typu VAN N1 o kodzie CN 8704, który został wyprodukowany w kraju wspólnotowym Danii i tam został zarejestrowany jako samochód ciężarowy.

Ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają przede wszystkim dokumenty wydane przez właściwy urząd Danii będące odpowiednikiem polskich dowodów; rejestracyjnego i karty pojazdy. Skoro właściwe urzędy duńskie jako kraju wspólnotowego klasyfikują pojazd jako samochód ciężarowy N1, to po stronie Zainteresowanego nie ciąży obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczenia znakami akcyzy. Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r. str. 1 z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t 2, str. 382 z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego, nie zarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego nie zarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego nie zarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Stosownie do art. 102 ust. 1 ww. ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

W myśl art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z włączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W związku z powyższym pojazdy mechaniczne przeznaczone do transportu towarów klasyfikowane do kodu 8704, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W opisie sprawy wykazano, iż dokonano nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego VAN N1, który został wyprodukowany jako auto osobowe pięciodrzwiowe, ale autoryzowany dealer będący przedstawicielem producenta dokonał przebudowy pojazdu zmieniając jego przeznaczenie na pojazd ciężarowy dwuosobowy typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowy i nieposiadający stałych punktów ich kotwiczenia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa, znajdujących się w tylnej części pojazdu.

Nie został uiszczony podatek akcyzowy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym przedmiotowego pojazdu, klasyfikując go jako CN 8704 na podstawie powyższych cech jak również dokumentów potwierdzających ciężarowy charakter pojazdu VAN N1. Ciężarowy charakter pojazdu potwierdzają ponadto dokumenty wydane przez właściwy urząd Danii będące odpowiednikiem polskich dowodów - rejestracyjnego i karty pojazdu.

W świetle powyższych dokumentów urzędy duńskie klasyfikują taki pojazd jako samochód ciężarowy, dwuosobowy, z zamkniętą skrzynią. Ponadto właściwe organy urzędowe kraju ich pochodzenia klasyfikują pojazd jako ciężarowy N1.

W sytuacji, gdy po zarejestrowaniu pojazdu nie będącego samochodem osobowym zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń to po stronie Zainteresowanego nie powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy opisany pojazd nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Jedyne prawne znaczenie dla klasyfikacji danego pojazdu dla celów opodatkowania go akcyzą ma klasyfikacja statystyczna oraz art. 100 ust. 4 ustawy akcyzowej. W ocenie Zainteresowanego podstawowym kryterium zasadniczego przeznaczenia pojazdu jest proporcja ładowności i jeżeli proporcja ładowności (porównanie ładowności całkowitej do ładowności towarowej i pasażerskiej) wykaże przewagę ładowności ciężarowej, to dany pojazd mechaniczny jest zasadniczo przeznaczony do transportu towarów i nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu ciężarowego KIA CARNIVAL 2,9 D AUT dwuosobowego typu VAN N1 z jednym rzędem siedzeń, pięciodrzwiowy i nieposiadającym stałych punktów ich kotwienia oraz urządzeń do instalowania siedzeń i bez wyposażenia bezpieczeństwa znajdujących się w tylnej części pojazdu. Wnioskodawca wskazał, że kod CN przedmiotowego pojazdu to CN 8704 2139.

Zainteresowany ma wątpliwość, czy w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu zgodnie z przepisami o ruchu drogowym pojazdu niebędącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostaną dokonane w tym pojeździe przeróbki polegające na wmontowaniu dodatkowych siedzeń po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Artykuł 100 ust. 4 ustawy, zawiera definicję samochodów osobowych, stosowaną dla celów ustawy. W myśl tego przepisu są to pojazdy i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z kolei przedmiotem opodatkowania w przypadku samochodów osobowych (na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy) jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W myśl powyższego samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona przeróbki, polegającej m.in. na wmontowaniu dodatkowych siedzeń, nabytego wewnątrzwspólnotowo i zarejestrowanego zgodnie z przepisami o ruchu drogowym na terytorium kraju samochodu ciężarowego, to czynność ta nie będzie mieścić się w przedmiocie opodatkowania określonym w art. 100 ustawy.

Ponadto zaznaczyć należy, iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobu, przyjmując klasyfikacje wskazaną we wniosku przez Zainteresowanego.

Zgodnie z powyższym przerobienie pojazdu ciężarowego, zarejestrowanego w tym charakterze na terytorium kraju, polegające m.in. na wmontowaniu dodatkowych siedzeń nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, a tym samym obowiązku zapłaty akcyzy.

Zaznaczyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe, jednakże na podstawie innego uzasadnienia niż wynikające z przedstawionego przez niego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 wydana została odrębna interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2012 r. Nr ILPP3/443-61/12-6/TK.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Ponadto, granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zwrócić należy również uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl