ILPP3/443-61/11-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-61/11-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu akcyzowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego i pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska do zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie detalicznej sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski. W ramach prowadzonej działalności nabywa towary i usługi od podmiotów krajowych i zagranicznych.

W związku z powyższym Zainteresowany oferuje w swoim asortymencie m.in. napoje alkoholowe, z których niektóre są nabywane od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej, które to nabycie jest traktowane przez niego jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym odbiorcą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym dokonuje on nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W czerwcu 2011 r. Zainteresowany nabył napój alkoholowy o nazwie "A" zawartości alkoholu 14,5% (dalej: wyrób) od dostawcy z innego państwa UE.

Na podstawie informacji uzyskanych od dostawcy wyrobu, dotyczących sposobu jego wytwarzania, Spółka wskazała, iż wyrób powstał poprzez zmieszanie: bazy śmietanowej, wody, spirytusu, whisky, smaku kakao, karmelu oraz wzmocnionego spirytusem wina (...).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wino, które stanowi jeden ze składników wyrobu powstało w procesie fermentacji i wzmocniono je alkoholem etylowym (...).

Zainteresowany zaznaczył, że zdaniem producenta wyżej wymieniony wyrób, zgodnie z regulacjami obowiązującymi w UE, należy do kategorii CN 2206 - pozostałe napoje fermentowane (na przykład: cydr (cidr), perry i miód pitny), mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Wnioskodawca podkreślił, iż uzyskał informację wydaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w której stwierdzono, iż wyrób należy klasyfikować do kategorii CN 2206.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał:

" (...) Zdaniem producenta (...) powyżej wymieniony wyrób, zgodnie z regulacjami obowiązującymi w UE należy do kategorii CN 2206 - pozostałe napoje fermentowane (na przykład cyd (cidr), perry i miód pitny) mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.

Spółka uzyskała informację wydaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w której stwierdzono, iż wyrób należy klasyfikować do kategorii CN 2206 (...)" oraz " (...) że chodzi o klasyfikacje wyrobu (napój alkoholowy o nazwie DlC o zawartości, alkoholu 14,5%), w odniesieniu do art. 92-97 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U.2009.3.11, z późn. zm.)".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób winien być klasyfikowany wyrób opisany w stanie faktycznym oraz jaka jest właściwa dla niego stawka podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrób winien być klasyfikowany jako wyrób pośredni, podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki wynoszącej 318 zł od 1 hektolitra wyrobu.

Zgodnie z art. 97 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami pośrednimi są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nie przekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyrób nie spełnia wymogów określonych w art. 94-96 ustawy o podatku akcyzowym, z uwagi na fakt, iż nie jest piwem ani mieszaniną piwa z napojami bezalkoholowymi, o których mowa w art. 94, nie jest także winem ani napojem fermentowanym, o których mowa w art. 95 i 96, z uwagi na fakt, iż nie cały alkohol etylowy zawarty w wyrobie pochodzi z procesu fermentacji.

Jednocześnie Zainteresowany wskazał, iż wyrób nie może zostać zaklasyfikowany jako alkohol etylowy, o którym mowa w art. 93 ustawy o podatku akcyzowym, z uwagi na fakt, iż do alkoholu etylowego zalicza się wyroby objęte pozycjami 2204, 2205 i 2206 00 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości.

Wnioskodawca stwierdził również, że z uzyskanych od dostawcy informacji wynika, iż wyrób zawiera więcej niż 1,2% mocy alkoholu, ale mniej niż 22% (14,5%). Ponadto dostawca poinformował go, że zalicza swój wyrób do kategorii CN 2206 00, a Zainteresowany uzyskał z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi potwierdzenie prawidłowości klasyfikacji do kategorii CN wskazanej przez dostawcę.

Z powyższych informacji, wynika że warunki niezbędne do uznania wyrobu za wyrób pośredni zostały spełnione.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku wyrobu, którego dotyczy niniejszy wniosek, właściwą stawką podatku akcyzowego jest stawka 318 PLN/hl gotowego wyrobu (jest to stawka przewidziana dla wyrobów pośrednich).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Oznacza to, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być wyłącznie przepisy prawa podatkowego.

Wnioskodawca zwrócił się do tut. Organu z wnioskiem dotyczącym m.in. klasyfikacji nabytego od dostawcy z innego państwa UE w czerwcu 2011 r. napoju alkoholowego o nazwie "A" o zawartości alkoholu 14,5%.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego. Natomiast za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest Wnioskodawca.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Spółki wyłącznie odnośnie przepisów prawa podatkowego w oparciu o wskazany przez nią symbol CN 2206 00.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, ustawa o podatku akcyzowym, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie detalicznej sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski. W ramach prowadzonej działalności nabywa towary i usługi od podmiotów krajowych i zagranicznych.

W związku z powyższym Zainteresowany oferuje w swoim asortymencie m.in. napoje alkoholowe, z których niektóre są nabywane od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej, które to nabycie jest traktowane przez niego jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym odbiorcą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym dokonuje on nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W czerwcu 2011 r. Zainteresowany nabył napój alkoholowy o nazwie "A" o zawartości alkoholu 14,5% od dostawcy z innego państwa UE.

Wnioskodawca wskazał, że wyrób ten posiada kod CN 2206 00 i jest wyrobem pośrednim.

Wyjaśnić zatem należy, iż przepis art. 92 ustawy stanowi, iż do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy, wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.

Stosownie do art. 97 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu.

Na mocy art. 97 ust. 4 ustawy, stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W myśl powyższego, wyroby klasyfikowane do kodu CN 2206 00 będące wyrobami pośrednimi opodatkowane są stawką akcyzy wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Reasumując, napój alkoholowy o nazwie "A" o zawartości alkoholu 14,5% sklasyfikowany przez Wnioskodawcę do kodu CN 2206 00 będący wyrobem pośrednim podlega opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl