ILPP3/443-61/10-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-61/10-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi jest:

* nieprawidłowe - w zakresie pytania pierwszego i trzeciego,

* prawidłowe - w zakresie pytania drugiego.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o kod CN wyrobu oraz podpis drugiej osoby reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem alkoholu i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, wydane na mocy decyzji przez Naczelnika Urzędu Celnego. Wyroby są własnością Zainteresowanego i objęte są na terenie składu podatkowego procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca ma zamiar dokonać sprzedaży wyrobów zharmonizowanych (wódka) polskiemu kontrahentowi (spółce B), na którego zostanie wystawiona faktura z 22% VAT. Jednak towar zostanie przez Zainteresowanego wysłany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy bezpośrednio do (wskazanego przez spółkę B) kraju trzeciego (poza Unię Europejską).

W związku z powyższym na administracyjnym dokumencie towarzyszącym (ADT) wysyłającym będzie Wnioskodawca, natomiast odbiorcą kontrahent zagraniczny. Na fakturze nabywcą będzie polska spółka B, a odbiorcą - wskazana przez spółkę B firma, do której będzie eksportowany towar.

Faktycznym eksporterem będzie spółka B - kontrahent, to on będzie zgłaszał, we własnym imieniu i na własną rzecz, wyroby do procedury wywozu. Na dokumencie celnym SAD jako eksporter będzie widniała spółka B, pomimo że fizyczna wysyłka towarów będzie odbywała się z prowadzonego przez Zainteresowanego składu podatkowego. Spółka B będzie posiadała zezwolenie na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy wyrób to wódka czysta 40% o objętości mniejszej jak dwa litry o kodzie CN 2208 60 11.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy procedury udokumentowania wysyłki zagranicznej będą prawidłowe, tzn. czy na dokumencie ADT odbiorcą może być odbiorca zagraniczny, pomimo że na fakturze nabywcą będzie polski kontrahent - spółka B.

2.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do nałożenia banderol i zapłaty podatku akcyzowego w momencie sprzedaży alkoholu - wystawienia faktury polskiemu kontrahentowi.

3.

Czy istnieje możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji wywozu wyrobów do krajów trzecich ze składu podatkowego przez polskiego kontrahenta, który nie jest jego właścicielem oraz kto będzie w opisanej sytuacji podatnikiem tych wyrobów.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Procedury udokumentowania wysyłki zagranicznej będą prawidłowe. Faktura sprzedaży, w której nabywcą będzie polski kontrahent, zostanie wykazana na dokumencie ADT jako faktura sprzedażowa wystawiona dla przemieszczanych wyrobów.

Ad. 2

W momencie wystawienia faktury (a tym samym przeniesienia praw własności do towarów) nie powinien on nakładać znaków akcyzy oraz nie będzie rodził się obowiązek podatkowy od sprzedanych towarów akcyzowych.

Znajdujące się w składzie podatkowym wyroby alkoholowe, pomimo że zmienią właściciela nadal będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ wyroby będą nadal magazynowane w składzie podatkowym. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym). Dlatego sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych polskiemu kontrahentowi w przedstawionej sytuacji nie będzie rodzić obowiązku płatności podatku akcyzowego.

Zainteresowany nie musi również nakładać banderol na ww. towary, ponieważ zgodnie z art. 118 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są przeznaczone na eksport. W tym przypadku, polski kontrahent bezpośrednio z naszego składu podatkowego będzie eksportował te towary. A więc będą one przeznaczone na eksport.

Ad. 3

Istnieje możliwość wyprowadzenia wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego skład podatkowy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W myśl art. 40 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych jest zawieszony, jeśli wyroby te są eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego. Przytoczony artykuł nie zawiera informacji, kto ma być eksporterem oraz czy musi być nim prowadzący skład podatkowy, ale podkreśla, że podstawą zawieszenia poboru akcyzy jest sam fakt wywozu poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W odniesieniu do drugiej części pytania sądzimy, że podatnikiem od wyżej opisanych wyrobów będzie polska spółka B. Wmyśl art. 13 ust. 1 pkt 3 podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1. W opisanym przyszłym zdarzeniu spółka ta będzie posiadała zezwolenie wyprowadzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie pytania pierwszego i trzeciego,

* prawidłowe - w zakresie pytania drugiego.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 18 ww. załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe - o kodzie CN 2208.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem alkoholu i posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wyroby są własnością Zainteresowanego i objęte są na terenie składu podatkowego procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca ma zamiar dokonać sprzedaży wyrobów zharmonizowanych (wódka) polskiemu kontrahentowi (spółce B), na którego zostanie wystawiona faktura z 22% VAT. Jednak towar zostanie przez Zainteresowanego wysłany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy bezpośrednio do (wskazanego przez spółkę B) kraju trzeciego (poza Unię Europejską).

W związku z powyższym na administracyjnym dokumencie towarzyszącym (ADT) wysyłającym będzie Wnioskodawca, natomiast odbiorcą kontrahent zagraniczny. Na fakturze nabywcą będzie polska spółka B, a odbiorcą - wskazana przez spółkę B firma, do której będzie eksportowany towar.

Faktycznym eksporterem będzie spółka B - kontrahent, to on będzie zgłaszał, we własnym imieniu i na własną rzecz, wyroby do procedury wywozu. Na dokumencie celnym SAD jako eksporter będzie widniała spółka B, pomimo że fizyczna wysyłka towarów będzie odbywała się z prowadzonego przez Zainteresowanego składu podatkowego. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy wyrób to wódka czysta 40% o objętości mniejszej jak dwa litry o kodzie CN 2208 60 11.

Zainteresowany ma wątpliwości, czy w dokumencie ADT jako odbiorca może być wpisany odbiorca zagraniczny, czy jest on zobowiązany do nałożenia banderol i zapłacenia podatku akcyzowego w momencie sprzedaży alkoholu - wystawienia faktury polskiemu kontrahentowi oraz czy istnieje możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji wywozu wyrobów do krajów trzecich ze składu podatkowego przez polskiego kontrahenta, który nie jest właścicielem tego składu i kto będzie w tym przypadku podatnikiem tych wyrobów.

W myśl art. 2 pkt 15 ustawy administracyjny dokument towarzyszący to dokument, na którego podstawie przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 z późn. zm.) zwanym dalej rozporządzeniem, określił m.in. wzór administracyjnego dokumentu towarzyszącego stanowiący załącznik nr 1.

Jak wynika z noty wyjaśniającej do wypełniania administracyjnego dokumentu towarzyszącego w rubryce 7 tego dokumentu należy wpisać pełną nazwę i adres odbiorcy oraz numer identyfikacyjny VAT, w przypadku gdy odbiorcą jest niezarejestrowany handlowiec. W przypadku wyrobów przeznaczonych do wywozu, osoba działająca za wysyłającego w miejscu wywozu lub wysyłki powinna być wskazana. Natomiast w rubryce 7a dokumentu ADT należy wpisać faktyczne miejsce dostawy, jeżeli wyroby nie zostały dostarczone pod adres wskazany w rubryce 7 dokumentu ADT. W przypadku wyrobów przeznaczonych do wywozu adnotację: "WYWÓZ POZA WSPÓLNOTĘ" umieszcza się razem z miejscem wywozu. Dla wyrobów, które następnie podlegają wspólnotowej procedurze celnej (innej niż dopuszczenie do obrotu) adnotację "PODLEGA PROCEDURZE CELNEJ" umieszcza się razem z miejscem, gdzie wyroby są poddane kontroli celnej.

Z powyższego wynika, że w przypadku wywozu przedmiotowych wyrobów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej w administracyjnym dokumencie towarzyszącym w rubryce 7 (odbiorca) Wnioskodawca winien wskazać osobę działającą za wysyłającego w miejscu wywozu.

Zgodnie z art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Pod pozycją 6 ww. załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe - o kodzie CN 2208.

W myśl art. 118 ust. 1 pkt 2 ustawy, z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są wyprowadzane ze składu podatkowego i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju, przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Oznacza to, iż Zainteresowany w opisanym zdarzeniu przyszłym nie jest zobowiązany do nałożenia znaków akcyzy i zapłaty podatku akcyzowego w momencie sprzedaży przedmiotowych wyrobów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

1.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

W myśl art. 41 ust. 5 ustawy, przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego:

1.

z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę,

2.

z potwierdzeniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Wspólnoty Europejskiej przez urząd celny, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów

- w części objętej potwierdzeniem.

Z uwagi na to, iż polski kontrahent nie spełnia wymogów określonych w wyżej wskazanych przepisach, nie ma on możliwości wyprowadzenia związanego z przemieszczeniem przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że w rubryce 7 (odbiorca) administracyjnego dokumentu towarzyszącego w przypadku wyrobów przeznaczonych do wywozu, osoba działająca za wysyłającego w miejscu wywozu lub wysyłki powinna być wskazana. W przypadku, gdy wyroby przeznaczone są na eksport i wysyłane są w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Wnioskodawca nie jest zobowiązany do nałożenia banderol i zapłaty podatku akcyzowego od tych wyrobów.

Polski kontrahent (spółka B), nie ma możliwości wyprowadzenia ww. wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Wnioskodawcy (art. 41 ust. 1 ustawy).

Tut. Organ informuje również, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.

Ponadto informuję, iż w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług wydana została w dniu 4 sierpnia 2010 r. odrębna interpretacja nr ILPP2/443-670/10-4/ISN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl