ILPP3/443-59/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-59/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 15 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad obrotu wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r., złożyła do Naczelnika Urzędu (...) wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad obrotu wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy.

Pismem z dnia 7 kwietnia 2009 r. nr (...) Naczelnik Urzędu (...), działając na podstawie art. 13 § 2 pkt 4 i art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma dokonuje nabycia i sprzedaży produktów o kodach CN: 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29, 2710 19 85, 2712 20 90, 2902 44 00, 2902 30 00 wyłącznie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2 (zerowa stawka akcyzy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do sporządzania i przesyłania do urzędu celnego ewidencji sprzedaży ww. wyrobów objętych zerową stawką akcyzy.

2.

Czy oświadczenie kupującego, co do przeznaczenia wyrobów jest wymagane od każdej dostawy czy od dostaw z okresu rozliczeniowego.

3.

Czy Zainteresowany jest zobowiązany dodatkowo uzyskać oświadczenie, iż kupujący dokonał zgłoszenia w urzędzie celnym w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów ustawy nie wynika obowiązek ewidencjonowania sprzedaży wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie stawką 0 zł. Wydaje się więc, że ewidencję sprzedaży należy przedstawić na wezwanie urzędu celnego (art. 89 ust. 2).

Oświadczenie kupującego wymagane jest od pierwszego zakupu określonego wyrobu. Zainteresowany twierdzi również, iż nie ma obowiązku zbierania oświadczeń od nabywców, iż dokonali zgłoszenia zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy, o obowiązku tym informuje on nabywców przed dokonaniem pierwszej sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje nabycia i sprzedaży produktów o kodach CN: 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29, 2710 19 85, 2712 20 90, 2902 44 00, 2902 30 00 wyłącznie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2 (zerowa stawka akcyzy).

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą zasad obrotu ww. wyrobami opodatkowanymi zerową stawką akcyzy.

Wyjaśnić należy, iż w załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych wskazano w poz. 27, poz. 29 i w poz. 35 odpowiednio określone wyroby o kodach CN: 2710, 2712 i 2902.

Wyroby te, są więc wyrobami akcyzowymi. Przy czym, zasadnie Spółka wskazuje, iż są to równocześnie wyroby energetyczne (art. 86 ust. 1 ustawy).

Zainteresowany zaznaczył, iż z uwagi na przeznaczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, ww. wyroby są opodatkowane stawką 0 zł.

Przyznać należy rację Spółce, iż prawodawca nie uzależnił zastosowania tej stawki od spełnienia dodatkowych warunków.

Ponadto zgodnie z art. 89 ust. 14 ustawy, tylko sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Zainteresowany nie jest więc związany postanowieniami dotyczącymi miesięcznego zestawienia oświadczeń, gdyż przedmiotem obrotu, który dokonuje są wyroby określone w art. 89 ust. 2 ustawy, co do których - w art. 89 ust. 14 ustawy - brak jest odesłania.

Dodatkowo wyjaśniając kwestie związane z obrotem ww. wyrobami należy zwrócić uwagę na uregulowania art. 40 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Z kolei na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z przedstawionego stanu fatycznego wynika, iż Wnioskodawca nabywa wyroby o wskazanych w ww. przepisach wyroby. Spółka nie wskazała jednak czy zakończona została, odnośnie nabywanych wyrobów, procedura zawieszonego poboru akcyzy, a podatnik dopełnił obowiązków wynikających z uregulowań art. 16 ust. 1 oraz art. 21 ustawy.

Należy więc zaznaczyć, iż jedynie te z wyrobów wskazanych we wniosku, które spełniają kryteria określone w art. 8 ust. 6, nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą.

Zgodnie bowiem z ww. przepisem, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stąd też dokonywanie przez Wnioskodawcę obrotu ww. wyrobami nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego i w związku z tym konieczności dopełnienia obowiązków wynikających z uregulowań art. 16 ust. 1 oraz art. 21 ustawy, tylko pod warunkiem, że uprzednio kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Uwzględniając powyższe wyjaśnienia, odpowiadając na drugie z zadanych przez Wnioskodawcę pytań stwierdzić należy, iż obrót takimi wyrobami (co do zasady z zapłaconą akcyzą) nie wymagał odbierania od nabywców oświadczeń.

Z kolei w przedmiocie ostatniego z przedstawionych zagadnień stwierdzić należy, iż przepis art. 16 ust. 8 ustawy, nie wymaga dodatkowego uzyskania przez Spółkę oświadczenia, iż kupujący dokonał zgłoszenia w urzędzie celnym.

Zgodnie bowiem z jego treścią, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl