ILPP3/443-57/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-57/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 kwietnia 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 29 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu gazem propan-butan - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu gazem propan-butan.

Pismem z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi dystrybucję gazu płynnego. Podmiot ten uzyskał status składu podatkowego i korzysta z procedury zawieszenia poboru akcyzy. W ramach prowadzonej działalności Przedsiębiorstwo dokonuje sprzedaży gazu płynnego propan-butan zwolnionego od akcyzy uprawnionym nabywcom oraz podmiotom, które nie są uprawnione do nabycia gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, lecz nabywają gaz płynny z zapłaconą akcyzą do celów napędowych.

Zdarza się, że Wnioskodawca w jednym dniu realizuje zlecenia dostawy gazu propan-butan zwolnionego od akcyzy i gazu propan-butan z zapłaconą akcyzą podmiotom mającym swe siedziby w obrębie tej samej jednostki terytorialnej np. jednej gminy, powiatu. Oznacza to konieczność przewożenia gazu (różnego pod względem prawnym) w dwóch niepełnych cysternach, a w związku z tym ponoszenia przez dystrybutora podwójnych kosztów transportu.

Z finansowego i logistycznego punktu widzenia jest to dla Wnioskodawcy nieekonomiczne (nieopłacalne). Nie opłaca się mu bowiem napełniać obu cystern małą ilością gazu płynnego (które to ilości z powodzeniem mogłyby zmieścić się w jednej autocysternie) i wysyłać go do klientów, można by rzec, ze sobą sąsiadujących. Rosnące zapotrzebowanie jak i wciąż rosnące wymagania klientów powodują, iż Zainteresowany żeby istnieć na rynku jako wiarygodny dostawca musi wysyłać gaz jak najszybciej.

Należy nadto zauważyć, iż na terenie RP przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym badane pod kątem analogicznego stanu faktycznego, interpretowane są na korzyść podatnika - zgodnie z przedstawionym poniżej stanowiskiem strony (vide: postanowienie urzędu celnego w Pruszkowie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15 września 2005 r. nr 445000-PA-9104-57/05/130/KGL).

Z uzupełnienia złożonego do wniosku wynika, iż wskazany w stanie faktycznym wyrób o nazwie propan-butan klasyfikowany jest do kodu CN 2711 z wyjątkami CN 2711 11, CN 2711 21 i CN 2711 29.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transportowanie w jednej autocysternie gazu propan-butan (zwolnionego od akcyzy) do celów grzewczych razem z gazem propan-butan (z zapłaconą akcyzą) do sprzedaży na stacjach autogazu jest prawnie dozwolone w myśl przepisów o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość transportowania gazu płynnego zwolnionego od akcyzy oraz gazu z zapłaconą akcyzą razem w tej samej autocysternie zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.).

Szczególny nadzór podatkowy wykonywany jest nad wyrobami akcyzowymi, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego określone w poz. 19-23 i 21 załącznika nr 2 do ustawy, w tym propan i butan, skroplone, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.21 oraz pozostałe gazy pochodzenia naftowego i węglowodory gazowe, poza gazem ziemnym, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.22, objęte pozycją CN 2711, z wyjątkiem kodów CN 271111 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00 (poz. nr 21 załącznika).

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy gazy płynne (oznaczone symbolem PKWiU 23.20.21) używane do celów opałowych oraz pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Stosownie do ust. 3 pkt 1 tego artykułu zwolnienie od akcyzy, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie pod warunkiem, że gaz płynny jest sprzedawany ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy.

W myśl przepisów tejże ustawy, uprawnionym nabywcą jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów akcyzowych (w niniejszym przypadku gazu płynnego propan - butan), który je zużywa na cele inne niż do napędu pojazdów samochodowych i który złoży oświadczenie, że zakupiony gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu pojazdów samochodowych. Oświadczenie nabywcy w tym zakresie powinno być złożone na fakturze VAT lub na dowodzie dostawy.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku zwolnienia wyrobów akcyzowych od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego.

Reasumując, przewożenie w jednej cysternie gazu zwolnionego od akcyzy przeznaczonego do celów grzewczych razem z gazem z zapłaconą akcyzą do sprzedaży na stacjach autogazu jest możliwe, gdyż zarówno gaz zwolniony od akcyzy jak i gaz z zapłaconą akcyzą nie jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym, gdyż nie jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy".

Szczegółowe postanowienia dotyczące tego dokumentu zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251 z późn. zm.).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego.

Z kolei § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia stanowi, iż wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Dodatkowo zauważyć należy, iż dokument dostawy w polu 11 - dotyczącym wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy stanowiących przedmiot dostawy - w kolumnie 5 i 6 zawiera informacje: "ilość w jednostkach miary z kol. 4" oraz "przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna)".

Z kolei w polu 10 przewiduje on potwierdzenie odbioru wyrobów wymienionych w polu 11.

Obowiązkiem Wnioskodawcy jest zatem - w przypadku opisanej we wniosku sprzedaży gazu zwolnionego od tego podatku - dołączenie dokumentu dostawy zgodnego z ww. wzorem, który musi zostać odpowiednio wypełniony. Podmiot zużywający odbierający dostarczone przez podmiot pośredniczący wyroby zwolnione od akcyzy potwierdza odbiór wyrobów wyszczególnionych w polu 11. Oprócz nazwy, ilości czy kodu CN potwierdza on również zapis zawarty w kolumnie 6.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Należy wyjaśnić, iż taka konstrukcja przepisów stanowi normę prawną, która nakazuje opodatkować wyroby, które zostały dostarczone przez skład podatkowy lub podmiot pośredniczący z pominięciem wymaganych prawem warunków.

Z kolei sytuacja prawna wyrobu przemieszczanego z zapłaconą akcyzą jest diametralnie inna. W myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stąd też dystrybucja gazu propan-butan po uprzednim zapłaceniu akcyzy w należnej wysokości (sprzedawanego na stacjach autogazu) może odbywać się bez takiej kontroli, jaka towarzyszy dystrybucji gazu zwolnionego.

Odmienność sytuacji prawnej transportowanych wyrobów prowadzi zatem do różnych konsekwencji w zakresie wystąpienia ewentualnych uchybień, co równocześnie uzasadnia zachowanie rozdzielności w trakcie ich przewozu.

Reasumując, pomimo tego, że gaz propan-butan dystrybuowany jest poza procedurą zawieszonego poboru akcyzy, to transportowanie go bez zachowania jego rozdzielności determinowanej stosowaną procedurą narusza wskazane przepisy prawa i uznane musi zostać za nieprawidłowe. Gaz ten należy transportować w odrębnych pojemnikach lub naczyniach transportowych, w szczególności w taki sposób, żeby na każdym etapie tej czynności możliwe było precyzyjne określenie zarówno ilości dostarczonego jak i pozostałego gazu w zestawieniu z zapisami zawartymi w stosowanym dokumencie dostawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl