ILPP3/443-56/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-56/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia gazu propan-butan wykorzystywanego do napędu wózków widłowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia gazu propan-butan wykorzystywanego do napędu wózków widłowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w szczególności w zakresie produkcji i magazynowania piwa. Działalność Spółki wykonywana jest w jej składach podatkowych. Wydane na rzecz Zainteresowanego zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych wskazują, że w składzie może być prowadzona działalność polegająca na magazynowaniu i produkcji następujących wyrobów akcyzowych: piwa, piwa bezalkoholowego, cydru i alkoholu etylowego.

Do transportu wewnętrznego na terenie składów podatkowych wykorzystywane są wózki widłowe napędzane gazem propan-butan - klasyfikowane do kodów CN 2711 12 97 oraz CN 2711 13 97 (dalej: gaz lub gaz propan-butan). Wózki widłowe wykorzystywane na terenie składu podatkowego w X są wyposażone w zbiorniki gazowe. Zbiorniki gazowe stanowią integralną i niezdejmowaną część instalacji gazowej do napędu wózka, a ich pojemność jest nie większa niż 150 litrów. Zgodnie z instrukcjami technicznymi wózków widłowych posiadane przez Spółkę wózki widłowe nie pozwalają na rozwinięcie prędkości powyżej 25 km/h.

Obecnie Spółka nabywa gaz propan-butan od Kontrahenta z zapłaconą akcyzą. Gaz jest dostarczany do Spółki w cysternach ze składu podatkowego Kontrahenta.

Spółka zamierza jednak zacząć nabywać gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Kontrahenta do swojego składu podatkowego w X. W tym celu Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie nowego składu podatkowego na produkcję i magazynowanie gazu propan-butan.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy rozlewanie gazu propan-butan w składzie podatkowym Spółki do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych i przeznaczenie tego gazu do użycia w przedmiotowych wózkach widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212 z późn. zm.); dalej: rozporządzenie ws. zwolnień.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozlewanie gazu propan-butan w składzie podatkowym Spółki do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych i przeznaczenie tego gazu do użycia w przedmiotowych wózkach widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia ws. zwolnień, zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Mając na uwadze powyższy przepis należy wskazać, że zwolnienie gazu z opodatkowania znajduje zastosowanie, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

gaz w stanie skroplonym jest zaklasyfikowany do kodów CN 271112 97 oraz CN 2711 13 97 (czyli te kody znajdują się w zakresie wskazanym w rozporządzeniu),

2.

gaz jest rozlewany w składzie podatkowym,

3.

gaz jest rozlewany do butli gazowych.

4.

gaz jest przeznaczony do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448).

Ad. 1)

Gaz w stanie skroplonym jest zaklasyfikowany do kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z informacji przekazywanych przez Kontrahenta Spółki wynika, że sprzedawany Spółce gaz jest gazem propan-butan (klasyfikacja CN 2711 12 97 oraz CN 2711 13 97). W związku z tym, Spółka uznaje, że pierwszy warunek byłby spełniony.

Ad. 2)

Rozlew gazu na terenie składu podatkowego.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia ws. zwolnień, w celu objęcia gazu zwolnieniem od akcyzy, rozlew gazu powinien mieć miejsce na terenie składu podatkowego.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Spółka zamierza wystąpić do właściwego naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym byłby produkowany i magazynowany gaz propan-butan. Po otrzymaniu zezwolenia na prowadzenie nowego składu podatkowego, Spółka zamierza sprowadzać gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego swojego Kontrahenta. Nabywany gaz będzie magazynowany w zbiorniku na terenie nowego składu podatkowego.

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, zostanie spełniony drugi warunek do zastosowania zwolnienia.

Ad. 3)

Rozlew gazu do butli gazowych.

Na gruncie rozporządzenia ws. zwolnień, zwolnienie gazu od akcyzy znajduje zastosowanie, gdy gaz jest rozlewany do butli gazowych.

Odnosząc wskazany wymóg do niniejszego opisu zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że Spółka zamierza nabywać gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do swojego nowego składu podatkowego i zamierza magazynować go w zbiorniku (dalej: zbiornik główny) na terenie tego składu. Następnie gaz ze zbiornika głównego będzie rozlewany do zbiorników gazowych, które są integralnym, nierozłącznym elementem wózków widłowych.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepisy prawa akcyzowego nie zawierają definicji legalnej butli gazowej. W związku z brakiem definicji legalnej pojęcia butli gazowej w prawie akcyzowym, zasadnym - zdaniem Spółki - będzie sięgnięcie do ugruntowanych reguł wykładni, potwierdzonych w orzecznictwie w celu dokonania poprawnej interpretacji tego pojęcia.

Metodologia dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego została przedstawiona m.in. w uchwale 5 sędziów NSA z 29 listopada 1999 r. (FPK 3/99, ONSA 2000/2/59), w której wskazane zostały następujące zasady interpretacji przepisów prawnych:

* należy najpierw ustalić, czy dany wyraz (zwrot) budzący wątpliwości interpretatora nie ma definicji legalnej w akcie prawnym, w którym się znajduje, chyba że w tekście danej ustawy jest wyraźne odesłanie do innej ustawy;

* w razie braku definicji legalnej należy podjąć działania mające na celu ustalenie, czy budzący wątpliwości zwrot ma swoje znaczenie powszechnie ustalone w języku prawniczym (języku literatury prawniczej i języku orzecznictwa sądowego) danej gałęzi prawa;

* w następnej kolejności należy odwołać się do języka powszechnego, czyli skorzystać najlepiej z kilku słowników polskiego języka ogólnego;

* dopiero po wyczerpaniu reguł językowych może nastąpić stosowanie pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych (np. wykładni systemowej i celowościowej prawa podatkowego), nakazujących wybrać - spośród dopuszczalnych na gruncie reguł znaczeniowych danego języka etnicznego znaczeń tekstu prawnego - takie znaczenie zespołu przepisów, przy którym odtworzone na jego podstawie normy miałyby najsilniejsze znaczenie aksjologiczne w przyjmowanym systemie wartości.

Działając zgodnie z wytycznymi zawartymi w przytoczonej uchwale, należy zauważyć, że przedmiotową definicję można znaleźć w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu (Dz. U. z 2004 r. Nr 7, poz. 59).

Zgodnie z § 3 pkt 3 wskazanego rozporządzenia, za butlę gazową uznaje się ciśnieniowe naczynie transportowe o pojemności nie większej niż 150 litrów.

Należy w tym miejscu zauważyć, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zbiorniki gazowe będące integralną częścią wózków widłowych mają pojemność mniejszą niż 150 litrów i są naczyniami wykorzystywanymi do transportowania i magazynowania gazu. Dlatego w ocenie Spółki, ze względu na parametry techniczne i spełniane funkcje, zbiorniki gazowe będące integralnym elementem wózków widłowych spełniają definicję butli gazowej.

Stanowisko takie potwierdza również interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 14 września 2009 r. (sygn. ITPP3/443-119/09/JK), wedle której zbiorniki gazowe będące integralną i niezdejmowalną część instalacji gazowej do napędu wózków widłowych należy traktować jako butle gazowe.

Podsumowując, rozlew gazu do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych jest czynnością mieszczącą się w hipotezie normy prawnej wyrażonej w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień, w związku z czym Spółka spełni warunek do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Ad. 4)

Przeznaczenie gazu do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448)

Z godnie z § 4 rozporządzenia ws. zwolnień, zwolnienie gazu z opodatkowania znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy gaz jest używany w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448).

Przepisy prawa akcyzowego nie zawierają definicji legalnej pojazdu samochodowego. W tym zakresie należy sięgnąć do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) dalej: Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 2 ust. 33 tej ustawy, za pojazd samochodowy uznaje się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Zatem kryterium decydującym o kwalifikacji pojazdu, jako pojazdu samochodowego jest możliwość rozwinięcia prędkości powyżej 25 km/h.

Z instrukcji technicznej wózków widłowych wynika, że posiadane przez Spółkę wózki widłowe nie pozwalają na rozwinięcie prędkości powyżej 25 km/h. W konsekwencji pojazd ten nie spełnia definicji pojazdu samochodowego. Tym samym Spółka nie używa gazu do napędu pojazdów samochodowych.

Takie stanowisko, zgodnie z którym wózka widłowego nie można uznać za pojazd samochodowy potwierdzają również interpretacje organów podatkowych.

W konsekwencji należy uznać, że gaz używany przez Spółkę do napędu wózków widłowych spełnia hipotezę normy wyrażonej w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień - ponieważ służy do napędu urządzenia, które nie jest pojazdem samochodowym.

Stanowisko takie potwierdza również powoływana już interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 14 września 2009 r., sygn. ITPP3/443-119/09/JK.

Podsumowanie.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że rozlewanie gazu propan-butan w składzie podatkowym Spółki do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych i przeznaczenie tego gazu do użycia w przedmiotowych wózkach widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 4 rozporządzenia ws. zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752) - zwanej dalej ustawą - użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą i do transportu wewnętrznego na terenie prowadzonych składów podatkowych wykorzystywane są wózki widłowe napędzane gazem propan-butan - klasyfikowane do kodów CN 2711 12 97 oraz CN 2711 13 97. Wózki widłowe wykorzystywane na terenie jednego ze składów podatkowych są wyposażone w zbiorniki gazowe. Zbiorniki gazowe stanowią integralną i niezdejmowaną część instalacji gazowej do napędu wózka, a ich pojemność jest nie większa niż 150 litrów. Zgodnie z instrukcjami technicznymi wózków widłowych posiadane przez Spółkę wózki widłowe nie pozwalają na rozwinięcie prędkości powyżej 25 km/h.

Obecnie Spółka nabywa gaz propan-butan od Kontrahenta z zapłaconą akcyzą. Spółka zamierza nabywać gaz w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego Kontrahenta do swojego składu podatkowego. W tym celu Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie nowego składu podatkowego na produkcję i magazynowanie gazu propan-butan.

Wyjaśnić zatem należy, że na gruncie podatku akcyzowego zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami akcyzowymi. Tym niemniej w określonych przypadkach prawodawca przewidział zwolnienia od podatku. W przepisie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212) wskazano, że zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Jak trafnie wskazał Zainteresowany zwolnienie od podatku w ww. przypadku uzależniono m.in. od spełnienia warunku dotyczącego samego "pojemnika", do którego gaz jest rozlewany.

W ustawie o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy nie zostało zdefiniowane pojęcie butli gazowej. W przedmiotowych przepisach nie ma również bezpośredniego odniesienia do innych przepisów, na podstawie których należy przyjąć dla potrzeb podatku akcyzowego definicję butli gazowej.

Zgodnie natomiast z definicją zawartą w Słowniku Współczesnym Języka Polskiego (Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2000) przez pojęcie butli należy rozumieć cylindryczny stalowy pojemnik o silnych ściankach służący do przechowywania gazów sprężonych pod dużym ciśnieniem lub skroplonych wyposażonych w zawór redukcyjny. Natomiast Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994) przez butlę rozumie się naczynie stalowe lub żeliwne do przechowywania gazów skroplonych, rozpuszczonych lub sprężonych pod dużym ciśnieniem.

Z kolei w świetle § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji i magazynowaniu gazów, napełnianiu zbiorników gazami oraz używaniu i magazynowaniu karbidu (Dz. U. z 2004 r. Nr 7, poz. 59) pod pojęciem butli należy rozumieć ciśnieniowe naczynie transportowe o pojemności nie większej niż 150 litrów.

Stosownie zatem do powyższego, jeśli zbiornik zamontowany na wózku widłowym (niebędącym pojazdem samochodowym w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym) spełnia definicję butli gazowej zawartej w § 3 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. zastosowanie będą miały przepisy § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl