ILPP3/443-55/10-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-55/10-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wytwarzania:

* produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, oznaczonych kodami CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19 oraz CN 3004 40 90 (dalej: leki) - stanowią one około 95% produkcji Spółki,

* suplementów diety, a więc de facto artykułów spożywczych oznaczonych kodem CN 2106 90 98 (dalej: suplementy diety),

* kosmetyków oznaczonych kodem CN 3304 99 00 oraz CN 3306 90 00 (dalej: kosmetyki).

W niektórych przypadkach (w zależności od konkretnego wyrobu), w procesie produkcji powyższych wyrobów może być wykorzystany nabywany przez Spółkę alkohol etylowy oznaczony kodem CN 2207 10 00.

Wytwarzane przez Zainteresowanego:

* leki, jako produkty końcowe, zawierają w sobie alkohol etylowy w różnym stężeniu, tj. może w nich nie być alkoholu w ogóle (np. w wyniku odparowania w procesie produkcyjnym), ale też stężenie to może przekroczyć 1,2% ich objętości (w zależności od konkretnego produktu),

* suplementy diety, jako produkty końcowe, zawierają w sobie alkohol etylowy w różnym stężeniu, tj. może w nich nie być alkoholu w ogóle, ale też stężenie to może przekroczyć 1,2%, przy czym w żadnym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu,

* kosmetyki, jako produkty końcowe, nie zawierają w sobie w ogóle alkoholu etylowego.

W marginalnych ilościach alkohol etylowy wykorzystywany jest przez Spółkę również jako próbki do analiz.

Wnioskodawca nabywa alkohol etylowy ze zwolnieniem od akcyzy od dostawcy krajowego, prowadzącego skład podatkowy.

Nabywając alkohol Spółka kieruje się określoną w art. 2 pkt 22 ustawy o akcyzie definicją podmiotu zużywającego oraz regulacjami w zakresie alkoholu zużywanego:

* do produkcji leków - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy o akcyzie,

* do produkcji suplementów diety - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy o akcyzie,

* do produkcji kosmetyków - § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od akcyzy (dalej: rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy),

* jako próbki do analiz - § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy.

Zainteresowany stosuje się także do poszczególnych przepisów regulujących formalne warunki zwolnienia od akcyzy, tj. art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5-13 ustawy o akcyzie.

Wnioskodawca posiada kilka zakładów produkcyjnych zlokalizowanych na terenie dwóch województw. Od strony logistycznej, w jednym z zakładów produkcyjnych, Spółka rozważa wprowadzenie rozwiązania zakładającego wspólne nabywanie określonej, łącznej ilości zwolnionego od akcyzy alkoholu etylowego zużywanego następnie do wskazanych czterech celów, tj. do produkcji leków, suplementów diety, kosmetyków oraz jako próbki do analiz.

Dla przykładu, jeżeli Zainteresowany planowałby nabycie łącznie 400 litrów alkoholu etylowego z przeznaczeniem odpowiednio:

* na produkcję leków - 300 litrów,

* na produkcję suplementów diety - 45 litrów,

* na produkcję kosmetyków - 45 litrów,

* na próbki do analiz 10 litrów

* nabyłby on jedną, całościową dostawę alkoholu w ilości 400 litrów, tj. złożyłaby dostawcy alkoholu jedno zamówienie, w którym wskazałaby zamiar nabycia 400 litrów alkoholu ze wskazaniem i podstawą prawną tych 4 rodzajów zużyć (ale bez rozbicia ilości na poszczególne z nich). Dostawca tą łączną ilość wskazałby na dokumencie dostawy i w swojej ewidencji, na dokumencie tym w kolumnie nr 6 w jednym wierszu wpisane byłyby cztery podstawy prawne zwolnienia, również Spółka te 400 litrów wskazałaby w prowadzonej przez nią, ewidencji po stronie "wpływu" alkoholu.

Wnioskodawca prowadziłby bardzo szczegółową ewidencję nabywanego/zużywanego alkoholu zawierającą wszelkie niezbędne dane i informacje, o których mowa w art. 32 ustawy o akcyzie oraz § 4-8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (dalej: rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy). Ewidencjonowane byłoby w niej m.in. przyjęcie zbiorczej/łącznej ilości alkoholu na cztery cele, przy czym jego zużycie (pobieranie z pojemników) ewidencjonowane byłoby w sposób jeszcze bardziej szczegółowy, tj. określone byłoby również, na który konkretnie cel (z tych czterech), konkretna ilość alkoholu będzie zużyta. Suma tych czterech rodzajów zużyć powinna odpowiadać zbiorczej ilości nabytej/przyjętej przez Spółkę.

Zgodnie z tym rozwiązaniem, Zainteresowany nabywałby alkohol etylowy od tego samego dostawcy. Mimo, że przeznaczony byłby on do nieco odmiennych celów (choć cele te są bardzo podobne, gdyż dotyczą produkcji wyrobów farmaceutycznych i pokrewnych), będzie to ten sam rodzaj alkoholu, pochodzący co do zasady od tego samego producenta, posiadający te same właściwości, transportowany przez dostawcę tym samym środkiem transportu, etc.

Mimo powyższego rozwiązania Spółka (oraz dostawca alkoholu) stosowałaby odpowiednie przepisy warunkujące zastosowanie zwolnienia od akcyzy, tj. odpowiednio w zakresie:

* produkcji leków - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy o akcyzie,

* produkcji suplementów diety - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy o akcyzie,

* produkcji kosmetyków - § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od akcyzy (dalej: rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy),

* próbek do analiz - § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy.

Nabywany w opisany sposób alkohol byłby dostarczany Wnioskodawcy w standardowych pojemnikach stosowanych przez dostawcę. Oprócz alkoholu etylowego, przeznaczonego na te cztery cele, uprawniające do zwolnienia od akcyzy, w pojemnikach nie znajdowałyby się jakiekolwiek inne wyroby akcyzowe, w tym np. alkohol etylowy nabyty z zapłaconą akcyzą. Ponadto, działalność Spółki jest kontrolowana przez pracowników (funkcjonariuszy) szczególnego nadzoru podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym nabywanie alkoholu etylowego w sposób zbiorczy na cztery ww. cele wpływa na możliwość stosowania przywołanych zwolnień od akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywanie alkoholu etylowego w sposób zbiorczy na cztery ww. cele nie wpływa na możliwość stosowania przywołanych zwolnień od akcyzy.

UZASADNIENIE

Nabywanie alkoholu zwolnionego od akcyzy.

Zainteresowany uważa, że nabywanie alkoholu etylowego w sposób zbiorczy nie wpływa na możliwość stosowania przywołanych zwolnień od akcyzy.

Zdaniem Spółki, powyższy wniosek wynika z faktu, iż w analizowanym przypadku zachowane zostaną obydwie grupy przesłanek zwolnienia od akcyzy, tj.:

a.

nabywany alkohol etylowy zużywany będzie do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) i d ustawy o akcyzie oraz § 13 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy, oraz jednocześnie

b.

spełnione będą wszystkie warunki formalne zwolnienia alkoholu, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5-11 ustawy o akcyzie.

Wnioskodawca uważa, iż niezależnie od przedstawionych czterech sposobów wykorzystania przez niego alkoholu etylowego, wiążą się one w przypadku Zainteresowanego z identycznymi warunkami uprawniającymi do zwolnienia, i to zarówno w odniesieniu do źródła, z którego nabywany jest alkohol (od krajowego dostawcy ze składu podatkowego), jak i w zakresie wszelkich aspektów formalnych transakcji (art. 32 ust. 5-11 ustawy o akcyzie).

Zdaniem Spółki dopóki będzie ona używała nabyty alkohol etylowy na ww. cztery cele, niezależnie od faktu zbiorczego nabywania alkoholu, brak jest możliwości, aby którykolwiek warunek zwolnienia został naruszony.

Wnioskodawca twierdzi, iż fakt, że alkohol nabywany byłby w ramach łącznej dostawy nie tylko nie ma znaczenia w aspekcie techniczno-gospodarczym (jest to ten sam alkohol, od tego samego dostawcy, będący jednorodnym wyrobem, etc.) ale również pozostaje bez wpływu na dochowanie odpowiednich regulacji prawnych.

Ad a

Zużycie alkoholu do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, mimo iż alkohol nabywany byłby w ramach jednej zbiorczej dostawy, każdorazowe jego przyjęcie, pobranie z pojemników i zużycie byłoby dokonywanego tylko i wyłącznie na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy.

Z pojemników tych Spółka nie pobierałaby bowiem alkoholu na inne cele, aniżeli uprawniające do zwolnienia od akcyzy. Ponadto, w pojemnikach znajdowałby się tylko i wyłącznie alkohol nabyty właśnie na te cele. Nie dochodziłoby zatem do sytuacji, że w pojemnikach znajdowałby się przykładowo również inny rodzaj alkoholu, alkohol nabyty z zapłaconą akcyzą, czy też nawet inny rodzaj wyrobu.

Stosowane przez Zainteresowanego rozwiązanie w żaden sposób nie naruszałoby, jego zdaniem, celów przyświecających ustawodawcy i odpowiednio Ministrowi Finansów, którzy przewidzieli zastosowanie zwolnienia od akcyzy, jeżeli alkohol etylowy zużywany jest na ściśle określone cele. Co więcej, nawet w hipotetycznym przypadku, gdyby jednak okazało się, iż część z przyjętego alkoholu zostałaby zużyta na inne potrzeby lub też naruszone zostałyby warunki formalne zwolnienia, zastosowanie znalazłby przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o akcyzie. Zgodnie z tą regulacją, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Powyższa regulacja zatem "zabezpiecza" ewentualne przypadki zużycia pierwotnie zwolnionego od akcyzy alkoholu na inne cele lub też naruszenie odpowiednich warunków formalnych zwolnienia. Fakt ten w sposób pośredni również potwierdza prawidłowość stanowiska Spółki, zgodnie z którym może ona nabywać alkohol etylowy zwolniony od akcyzy w sposób zbiorczy. Rozwiązanie takie nie tylko nie zostało zabronione żadnym przepisem ustawy o akcyzie lub któregoś z aktów wykonawczych, ale także nie prowadzi do jakichkolwiek nieprawidłowości w rozliczeniach akcyzowych.

Spółka pragnie również podkreślić, iż jak wskazała ona w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, jej działalność w zakresie nabywania i zużywania alkoholu etylowego jest kontrolowana przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Fakt ten dodatkowo wyklucza jakiekolwiek nieprawidłowości w zakresie przyjmowania i zużywania alkoholu etylowego.

Ad b

Spełnienie warunków formalnych zwolnienia od akcyzy.

Rozważanemu przez Spółkę rozwiązaniu w zakresie zbiorczego nabywania alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy towarzyszy również zachowanie wszystkich warunków formalnych zwolnienia od akcyzy.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, alkohol etylowy nabywany jest od krajowego dostawcy prowadzącego skład podatkowy, a więc zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o akcyzie.

Ponadto, w analizowanym przypadku wypełnione będą również kolejne przesłanki formalne zwolnienia, tj. stosownie do:

* art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy o akcyzie, alkohol jest objęty zabezpieczeniem akcyzowym przez dostawcę prowadzącego skład podatkowy,

* art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o akcyzie, do przemieszczanego alkoholu dołączany jest tzw. dokument dostawy,

* art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o akcyzie, zarówno dostawca posiadający skład podatkowy jak i Spółka prowadzą odpowiednią ewidencję alkoholu,

* art. 32 ust. 6 ustawy o akcyzie, Spółka przedstawia dostawcy alkoholu potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów akcyzy,

* art. 32 ust. 7 ustawy o akcyzie, ewidencja jest przez Spółkę prowadzona w formie papierowej lub pisemnej, po odpowiednim poinformowaniu właściwego dla Spółki naczelnika urzędu celnego,

* art. 32 ust. 8 ustawy o akcyzie, ewidencja prowadzona przez Spółkę zawiera informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanego alkoholu, terminu i miejsce jego odbioru, a także informacje o dokumentach dostawy,

* art. 32 ust. 9 ustawy o akcyzie, ewidencja prowadzona przez Spółkę jest przez nią przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona,

* art. 32 ust. 10 ustawy o akcyzie, przepis ten nie dotyczy obowiązków leżących po stronie Spółki,

* art. 32 ust. 11 ustawy o akcyzie, Spółka potwierdza odbiór alkoholu na dokumentach dostawy,

* art. 32 ust. 12 ustawy o akcyzie, przepis ten nie dotyczy Spółki,

* art. 32 ust. 13 ustawy o akcyzie, przepis ten nie dotyczy obowiązków leżących po stronie Spółki.

W świetle powyższych regulacji Spółka zwraca uwagę na przepisy dotyczące prowadzonej przez nią ewidencji, określonej w § 4-8 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy.

Wszystkie wymienione w tych przepisach szczegółowe dane (jak np. ilość alkoholu, kod CN, data i miejsce odbioru alkoholu, data zużycia, data i numer dokumentu dostawy, podstawa prawna zwolnienia, etc.) również będą zawarte w prowadzonej przez Spółkę ewidencji.

I tak:

* Spółka będzie dokonywać wpisów do ewidencji niezwłocznie po odebraniu zbiorczo dostarczonego jej alkoholu etylowego, nie później jednak niż następnego dnia po jego odebraniu oraz niezwłocznie po zużyciu, nie później jednak niż następnego dnia po zużyciu,

* ewidencja, prowadzona w formie papierowej będzie mieć formę książkową,

* ewidencja będzie prowadzona dla okresów obejmujących rok kalendarzowy,

* dane do ewidencji będą wpisywane chronologicznie,

* ewidencja będzie przechowywana w siedzibie Spółki

* karty ewidencji, prowadzonej w formie papierowej, będą przez Spółkę zszyte przed rozpoczęciem ich wypełniania, następnie karty ewidencji będą przez Spółkę ponumerowane kolejno od numeru jeden i opatrzone jej stemplem firmowym, w dalszej kolejności ewidencja będzie przez Spółkę przekazana do właściwego naczelnika urzędu celnego, który powinien opieczętować zszycie ewidencji plombą, opisać ją przez wskazanie liczby kart oraz podpisać,

* w przypadku wyboru ewidencji w formie elektronicznej, Spółka prowadziłaby ją przy użyciu programu komputerowego zapewniającego wgląd w treść dokonywanych zapisów, umożliwiającego przechowywanie danych w sposób chroniący je przed zatarciem lub zniekształceniem, uniemożliwiającego usuwanie dokonanych zapisów oraz pozwalającego na drukowanie zapisów w porządku chronologicznym (dodatkowo Spółka dysponowałaby szczegółową pisemną instrukcją obsługi tego programu komputerowego),

* w przypadku prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej, Spółka przechowywałaby jej kopię, zapisaną na informatycznych nośnikach danych, w sposób chroniący dane przed zatarciem, usunięciem lub zniekształceniem oraz w formie wydruku sporządzanego za okresy jednodniowe.

Wnioskodawca uważa, iż ustawodawca i odpowiednio Minister Finansów, mimo prowadzenia licznych i restrykcyjnych warunków, które Spółka musi spełnić, aby móc nabywać i zużywać alkohol etylowy ze zwolnieniem od akcyzy, żadnym przepisem nie zabronili planowego przez Spółkę sposobu jego nabywania. W konsekwencji uznać należy, iż skoro tylko wszystkie inne warunki zwolnienia zostaną zachowane, rozwiązanie takie nie będzie w sposób niekorzystny wpływać na rozliczenia akcyzowe Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 ww. załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) i d) ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane do; produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4; bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

* wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Natomiast stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 4 i 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty; w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570); w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d).

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwanym dalej rozporządzeniem określił:

1.

dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień;

2.

sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy;

3.

zwolnienia wyrobów akcyzowych wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej;

4.

szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 31 ust. 1 i 2 ustawy, oraz naczelników urzędów celnych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy.

W myśl § 13 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1.

jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych,

2.

do badań naukowych,

3.

do procesów produkcyjnych, pod warunkiem, że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Zwolnienia, o których mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ww. art. 32 ust. 5-11 ustawy (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).

W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż nabywałby alkohol etylowy od tego samego dostawcy i przeznaczony byłby do odmiennych celów.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy w opisanym zdarzeniu przyszłym może nabywać alkohol etylowy zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie na cztery różne cele, tj.:

* do produkcji leków - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy o akcyzie,

* do produkcji suplementów diety - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy o akcyzie,

* do produkcji kosmetyków - § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od akcyzy (dalej: rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy),

* jako próbki do analiz - § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy

w sposób zbiorczy bez wskazania w zamówieniu składanym dostawcy ilości alkoholu przeznaczonej na poszczególny cel.

Wyjaśnić zatem należy, iż korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251 z późn. zm.) określił m.in. wzór dokumentu dostawy (załącznik nr 1).

W dokumencie dostawy w polu 11 wystawiający zobowiązany jest m.in. do wskazania nazwy wyrobu, kodu CN wyrobu, jednostki miary, ilości w jednostce miary i przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia z krótkim opisem i podstawa prawną.

W związku z powyższym, wystawiający dokument dostawy jest zobowiązany do wpisania wszystkich wymaganych w tym dokumencie danych - w tym ilości wyrobów zwolnionych od akcyzy oraz przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia i podstawy prawnej.

Skoro zatem ww. przepisy wskazują, iż obowiązkiem dostawcy jest przyporządkowanie poszczególnych przypadków zwolnionego od akcyzy przeznaczenia do ilości tych wyrobów, niezbędnym jest enumeratywne wpisanie tych wyrobów w polu 11 dokumentu dostawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

Zgodnie z art. 93 ust. 4 ustawy, stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że w przypadku użycia alkoholu etylowego niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy alkohol ten będzie objęty stawką akcyzy określoną w art. 93 ust. 4 ustawy.

Zatem, Wnioskodawca zamierzając skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, w przypadku nabycia alkoholu etylowego na wskazane we wniosku cztery różne cele, powinien zużyć ten alkohol etylowy na cele, na które go nabył, w takiej ilości jaka została wskazana w dokumencie dostawy.

W przypadku użycia alkoholu etylowego niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy zastosowanie znajdzie stawka akcyzy określona w art. 93 ust. 4 ustawy.

Tut. Organ informuje również, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl