ILPP3/443-54/11-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-54/11-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składu podatkowego i stawki akcyzy dla wyrobu energetycznego przeznaczonego jako dodatek, domieszka do paliw silnikowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składu podatkowego i stawki akcyzy dla wyrobu energetycznego przeznaczonego jako dodatek, domieszka do paliw silnikowych.

Pismem z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik w wyniku krakingowego przerobu odpadów tworzyw sztucznych będzie uzyskiwał produkt stanowiący pochodne olei mineralnych. Jednakże z uwagi na wysoką zawartość wody i innych zanieczyszczeń produkt ten nie będzie posiadał właściwości palnych i nie będzie przystosowany do takiego użycia.

Co więcej w opinii służb ochrony środowiska wspomniany produkt, z uwagi na brak możliwości jego zagospodarowania, nadal stanowić będzie odpad, tyle że o innym składzie chemicznym. Tak uzyskany produkt po oczyszczeniu i odwirowaniu wody będzie przeznaczony jako komponent paliw użytych do zasilania silników spalinowych pracujących w układzie generatorów energii elektrycznej do 1 MW i ciepła. Przy czym czynnik ciepła będzie podlegał dalszemu wykorzystaniu gospodarczemu do napędu turbiny parowej pozwalającej również na wytwarzanie energii elektrycznej. W efekcie wydajność tak skojarzonego systemu przekroczy 70% i będzie odpowiadała pojęciu kogeneracji w rozumieniu ustawy - Prawo energetyczne. Uzyskany prąd po otrzymaniu koncesji będzie sprzedawany do sieci.

Wnioskodawca przedstawił przy tym ilustracje schematu wytwarzania prądu.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż kod towaru CN 3811 - wbrew wytykom został wskazany we wniosku - vide stanowisko dot. pytania 1 i 3. Kod ten obejmuje zarówno produkt przed, jak i po uszlachetnieniu. gdyż taryfa celna nie uzależnia klasyfikacji ww. wyrobu od jego składu lub stopnia zanieczyszczeń. Wspomniany kod pozostaje również bez wpływu na ewentualne opodatkowanie akcyzą ww. wyrobu, gdyż o tym decyduje faktyczne przeznaczenie towaru.

Jak już wspomniano w stanowisku obejmującym charakterystykę pytania nr 1 produkt krakingowego przerobu odpadów nie posiada żadnego zastosowania choć jest wyrobem energetycznym. Uniemożliwia to duża zawartość wody i zanieczyszczeń. Ich usuniecie w fazie uszlachetniania powoduje, że produkt znajduje wykorzystanie jako komponent paliwowy zarówno w zakresie paliw opałowych, jak i napędowych.

Należy przyjąć, że wspomniane procesy oczyszczenia wpisują się w zakres definicji słownikowej przetwarzania (przerób, zmiana czegoś poprzez nadanie innego kształtu, wyglądu postaci, formy) zwłaszcza, że nadają wspomnianemu produktowi cechy użytkowe. W efekcie wypełniają dyspozycje art. 87 ustawy o podatku akcyzowym.

Pytanie czwarte stanowi ciągłość kwestii poruszanych w pytaniu trzecim gdzie zakłada się, że produkt krakingowego przerobu odpadu po uszlachetnieniu będzie wykorzystywany jako komponent paliwowy czyli dodatek lub domieszka. W rezultacie użycie w pytaniu czwartym zwrotu "ww. komponent" odwołuje się do wspomnianego wcześniej charakteru wyrobu tyle, że w układzie przeznaczenia na cele związane z produkcją prądu czyli kierunku wykorzystania jako dodatku do paliwa napędowego objętego preferencjami podatkowymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Pytanie to zatem stanowi kontynuację poszukiwań prerogatyw na wypadek gdyby organ nie podzielił zdania co do objęcia przedmiotowego wyrobu 0% stawką podatku.

Zwrot w pytaniu piątym nawiązującym do wspomnianego komponentu użytego w sposób jak wyżej mówi na zasadach chronologii o zagospodarowaniu omawianego produktu do celów wskazanych w pytaniu czwartym. Oznacza więc jego przeznaczenie dla celów związanych z produkcją energii elektrycznej podkreślając ograniczenie warunków zwolnienia tylko do przypadków dotyczących wyprowadzenia wyrobu poza granice składu podatkowego.

Dotychczasowe uzasadnienie zawiera ocenę zdarzeń wynikających z pytania czwartego. Jednocześnie podatnik rezygnuje z ubiegania się o udzielenie odpowiedzi na pytanie szóste.

Reasumując podkreślić winno się, że w kontekście ww. wyjaśnień nie można zgodzić się z zarzutami organu, iż stanowisko podatnika było niejednoznaczne a używane zwroty niejasne. Jak wynika z powyższych odniesień większość zagadnień, o które pyta organ była formułowana w sposób oczywisty a nawet wprost (kod CN) zaś ich chronologiczny układ pozwalał właściwie interpretować stosowne odwołania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy późniejsze operacje spowodują konieczność powołania składu podatkowego.

2.

Czy użycie ww. wyrobu po uszlachetnieniu (usuniecie wody i zanieczyszczeń) w charakterze komponentu do paliw będzie podlegało akcyzie, a jeżeli tak to w jakiej wysokości.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Rzeczony produkt nie podlega akcyzie co prowadzi do konstatacji, iż stosownie do art. 47 ustawy o podatku akcyzowym jego produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Również jego uszlachetnienie (usunięcie nadmiaru wody i zanieczyszczeń) mimo poprawy parametrów energetycznych wyrobu końcowego wskazujących na możliwość jego spalania zarówno w celach napędowych jaki grzewczych nie wprowadza takiego obowiązku. Wspomniany produkt bowiem będzie wykorzystywany jedynie jako domieszka do paliwa napędowego co uprawnia, na mocy postanowień art. 89 ust. 2 ustawy do objęcia go stawką 0%. Przenosząc to z kolei na grunt postanowień art. 47 cyt. ustawy rodzą się podstawy do uznania, iż obłożenie ww. stawką produktu znajdującego się poza systemem zawieszonego poboru akcyzy (wyrób nie wchodzi w zakres przedmiotowy załącznika Nr 2 nie wymaga aby jego wytworzenie miało zachodzić w warunkach składu podatkowego.

Jak już wspomniano produkt końcowy będzie używany w charakterze komponentu do paliw napędowych w efekcie będzie stanowił wyłącznie jego dodatek.

Jednocześnie podlegając zaliczeniu do kodu CN 3811 nie został wymieniony w pkt 1-13 art. 89 ustawy akcyzowej. Okoliczności te powodują, że odpowiednio do art. 89 ust. 2 ustawy, prawodawca przewidział dla tego typu produktów możliwość zastosowania preferencji na poziomie stawki 0%.

Z ostrożności procesowej dodać należy, że do ww. wniosków upoważnia literalna wykładnia wspomnianego przepisu. Wynika z niej wprost, iż na takie traktowanie mogą liczyć wyroby energetyczne inne niż paliwa opałowe, napędowe czy silnikowe będące jedynie ich dodatkami czy domieszkami oraz wyroby przeznaczone na cele inne niż opałowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W świetle poz. 38 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wyroby o kodzie CN 3811, tj. środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne - są wyrobami akcyzowymi.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż w wyniku krakingowego przerobu odpadów tworzyw sztucznych Wnioskodawca będzie uzyskiwał produkt o kodzie CN 3811 stanowiący pochodne olei mineralnych. Uzyskany produkt, wyrób energetyczny po odwirowaniu wody będzie przeznaczony jako komponent paliw (dodatek lub domieszka - jak dodatkowo wyjaśniła Spółka) użytych do zasilania silników spalinowych pracujących w układzie generatorów energii elektrycznej do 1 MW i ciepła.

Przedmiotem wątpliwości Spółki, wskazanym w drugim z ww. zagadnień, jest to czy użycie ww. wyrobu po uszlachetnieniu (usuniecie wody i zanieczyszczeń) w charakterze komponentu do paliw będzie podlegało akcyzie, a jeżeli tak to w jakiej wysokości.

Z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy wynika, iż do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

Wyrób o tym kodzie nie został wymieniony w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Z kolei art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy stanowi, iż stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów.

Prawodawca uzależnił zatem stawki podatku dla innych wyrobów energetycznych niż wskazanych w pkt 1-13 tego przepisu niezależnie od ich kodu CN od nadania im ww. przeznaczenia.

W zakresie omawianego zagadnienia drugiego wyjaśnić następnie należy, iż paliwem silnikowym w myśl art. 86 ust. 2 ustawy, są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej definicji zwrotu "przeznaczone do użycia". Interpretacja językowa ww. pojęć - zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 1993, str. 743 i 998 - wskazuje, iż "przeznaczyć" to z góry określić, obrać co do zrealizowania jakiegoś celu, natomiast "użyć" to zrobić z czegoś użytek, spożytkować.

Z opisu sprawy wynika, iż oczyszczony komponent do paliw o kodzie CN 3811 posiada nadane mu przez producenta przeznaczenie (dodatek, domieszka do paliwa silnikowego). Takie przeznaczenie oznacza, iż wyrób ten będzie używany jako paliwo silnikowe w znaczeniu cyt. powyżej art. 86 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Przepis ten uzależnia zastosowanie preferencyjnej stawki akcyzy od łącznego spełnienia następujących warunków:

* są to wyroby energetyczne inne niż określone w pkt 1-13 art. 89 ust. 1 ustawy,

* są one przeznaczone do innych celów niż wymienione w art. 89 ust. 2 ustawy.

W opisanym przypadku wyrób o kodzie CN 3811 nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy - co spełnia pierwsze z kryteriów zastosowania stawki 0 zł - to jednak będzie on przeznaczony jako dodatek, domieszka do paliw silnikowych (komponent paliwowy). Oznacza to, iż nie zostanie spełniony drugi z warunków uprawniających do jej zastosowania.

Stwierdzić zatem należy, iż stawka akcyzy dla ww. komponentu paliwowego przeznaczonego jako dodatek domieszka do paliw silnikowych to 1822,00 zł/1000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy).

Innym zagadnieniem przedstawionym przez Zainteresowanego jest kwestia prowadzenia składu podatkowego. W tym zakresie Spółka wyjaśniła, iż zamierza oczyszczać i odprowadzać wodę z wyrobu energetycznego o kodzie CN 3811 (co określone zostało w pytaniu jako "późniejsze operacje"). Tak uzyskany produkt po oczyszczeniu i odwirowaniu wody będzie przeznaczony jako komponent paliw użytych do zasilania silników spalinowych, tj. wskazany powyżej dodatek i domieszka.

Artykuł 8 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Procesy oczyszczania - jak wskazał Zainteresowany - wpisują się w zakres definicji słownikowej przetwarzania (przerób, zmiana czegoś poprzez nadanie innego kształtu, wyglądu postaci, formy) zwłaszcza, że nadają wspomnianemu produktowi cechy użytkowe. W efekcie wypełniają dyspozycje art. 87 ustawy.

Wskazane powyżej procesy oczyszczania stanowią zatem czynność opodatkowaną akcyzą (mieszczą się w zakresie przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem).

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

Wyrób o kodzie CN 3811 nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy.

Prawodawca uzależnił - jak wyżej wyjaśniono - stawkę akcyzy dla tego wyrobu od jego przeznaczenia.

Zarówno produkcja dodatku, domieszki do paliw silnikowych opodatkowana jest stawką akcyzy inną niż zerowa (cyt. powyżej przepisy art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy).

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż produkcja komponentu do paliw (dodatku lub domieszki do nich) mieści się w zakresie uregulowań cyt. powyżej art. 47 ustawy.

Reasumując, oczyszczenie i odwirowanie wody opisane jako późniejsze operacje powodują konieczność powołania składu podatkowego. W przeciwnym wypadku - co należy zaznaczyć - produkcja poza składem podatkowym komponentów do paliw silnikowych o kodzie CN 3811 obliguje do zapłaty akcyzy na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Użycie ww. wyrobu po uszlachetnieniu (usunięcie wody i zanieczyszczeń) w charakterze komponentu do paliw silnikowych będzie podlegało akcyzie w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składu podatkowego i stawki akcyzy dla wyrobu energetycznego przeznaczonego jako dodatek, domieszka do paliw silnikowych. Natomiast, rozstrzygnięcie w pozostałym zakresie zawierają odrębne pisma.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl