ILPP3/443-54/10-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-54/10-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wytwarzania:

* produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, oznaczonych kodami CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19 oraz CN 3004 40 90 (dalej: leki) - stanowią one około 95% produkcji Spółki,

* suplementów diety, a więc de facto artykułów spożywczych oznaczonych kodem CN 2106 90 98 (dalej: suplementy diety),

* kosmetyków oznaczonych kodem CN 3304 99 00 oraz CN 3306 90 00 (dalej: kosmetyki).

W niektórych przypadkach (w zależności od konkretnego wyrobu), w procesie produkcji powyższych wyrobów może być wykorzystany nabywany przez Spółkę alkohol etylowy oznaczony kodem CN 2207 10 00.

Wytwarzane przez Zainteresowanego:

* leki, jako produkty końcowe, zawierają w sobie alkohol etylowy w różnym stężeniu, tj. może w nich nie być alkoholu w ogóle (np. w wyniku odparowania w procesie produkcyjnym) ale też stężenie to może przekroczyć 1,2% ich objętości (w zależności od konkretnego produktu),

* suplementy diety, jako produkty końcowe, zawierają w sobie alkohol etylowy w różnym stężeniu, tj. może w nich nie być alkoholu w ogóle, ale też stężenie to może przekroczyć 1,2%, przy czym w żadnym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu,

* kosmetyki, jako produkty końcowe, nie zawierają w sobie alkoholu etylowego.

W marginalnych ilościach alkohol etylowy wykorzystywany jest przez Spółkę również jako próbki do analiz.

Wnioskodawca nabywa alkohol etylowy ze zwolnieniem od akcyzy od dostawcy krajowego, prowadzącego skład podatkowy.

Nabywając alkohol etylowy Zainteresowany kieruje się, określoną w art. 2 pkt 22 ustawy o akcyzie, definicją podmiotu zużywającego oraz regulacjami w zakresie alkoholu zużywanego:

* do produkcji leków - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy o akcyzie,

* do produkcji suplementów diety - art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy o akcyzie,

* do produkcji kosmetyków - § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od akcyzy (dalej: rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy),

* jako próbki do analiz - § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy.

Wnioskodawca stosuje się także do poszczególnych przepisów regulujących formalne warunki zwolnienia od akcyzy, tj. art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz art. 32 ust. 5-13 ustawy o akcyzie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym działalność, w zakresie wytwarzania leków, suplementów diety i kosmetyków, musi być prowadzona w składzie podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność w zakresie wytwarzania leków, suplementów diety i kosmetyków nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.

UZASADNIENIE

Działalność Spółki, a konieczność utworzenia składu podatkowego.

a)

Uwagi ogólne.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o akcyzie, przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

Jak stanowi art. 92 ustawy o akcyzie, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie natomiast do art. 93 ust. 1 ustawy o akcyzie, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej,

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości,

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Ponadto, w załączniku nr 1 do ustawy o akcyzie:

* w poz. nr 17 wymieniono oznaczony kodem CN 2207 alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone,

* w poz. nr 18 wymieniono oznaczony kodem CN 2208 alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe,

* w poz. nr 43 wymieniono, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj.

Zdaniem Wnioskodawcy, z zestawienia powyższych regulacji wynika, iż w przypadku, gdy wytwarzane przez niego leki oraz suplementy diety zawierają w sobie co najmniej 1,2% obj. alkoholu etylowego, to same w sobie nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o akcyzie (ze względu na klasyfikację do kodów CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19 i CN 3004 40 90 oraz odpowiednio CN 2106 90 98) - wyrobem akcyzowym jest zawarty w nich alkohol etylowy.

Przy czym należy jednocześnie nadmienić, iż alkohol ten podlega zwolnieniu od akcyzy na podstawie:

* art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy o akcyzie, zgodnie z którym, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.

* art. 30 ust. 9 pkt 6 tej ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d), tj. w artykułach spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów (wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Natomiast wytwarzane przez Zainteresowanego kosmetyki, ze względu na swoją klasyfikację CN oraz całkowity brak alkoholu etylowego w produkcie końcowym nie są wyrobami akcyzowymi.

b)

Przepisy określające obowiązek tworzenia składu podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy mimo powyższej klasyfikacji wytwarzanych przez niego leków i suplementów diety (tych, które zawierają w sobie co najmniej 1,2% alkoholu etylowego), nie ma wobec nich obowiązku lokalizowania produkcji w składzie podatkowym. Wniosek taki wynika z przywołanych poniżej przepisów ustawy o akcyzie, a także znajduje potwierdzenie w jednolitej praktyce organów podatkowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy o akcyzie, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Jak stanowi natomiast art. 47 ust. 1 ustawy o akcyzie, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Ponadto, w przepisie tym określono szereg wyłączeń z obowiązku tworzenia składu podatkowego.

Ponadto, stosownie do art. 47 ust. 2 ustawy o akcyzie, magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznic w składzie podatkowym. Natomiast zgodnie z ust. 4 tego przepisu, przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (z wyłączeniem określonych sytuacji).

Z kolei zgodnie z art. 93 ust. 2 ustaw o akcyzie, produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Zdaniem Spółki, w celu oceny obowiązku prowadzenia przez nią działalności w składzie podatkowym, analizie poddać należy przywołany przepis art. 47 ust. 1 ustawy o akcyzie, który odnosi się do załącznika nr 2 tej ustawy.

Mając zatem na uwadze fakt, iż produkowane przez Zainteresowanego leki i suplementy diety są sklasyfikowane odpowiednio do kodów CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19, CN 3004 40 90 oraz odpowiednio CN 2106 90 98, uznać należ, iż przywołany przepis art. 47 ust. 1 ustawy o akcyzie, Spółki nie dotyczy.

Powyższe wynika z faktu, iż regulacja ta odnosi się do załącznika nr 2 ustawy o akcyzie:

* w którym wyroby o kodach CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19, CN 3004 40 90 i CN 2106 90 98 nie zostały wymienione.

* a ponadto, zawarty w tych wyrobach akcyzowych alkohol etylowy nie jest objęty stawką inną niż zerowa, gdyż podlega on zwolnieniu od akcyzy (jak Spółka wskazała powyżej).

Wnioskodawca podkreśla, iż ma świadomość, iż zawarty w wytwarzanych przez niego wyrobach alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym. Powyższe nie oznacza jednak, iż Zainteresowany jest zobowiązany produkować leki i suplementy diety w składzie podatkowym.

Należy bowiem dostrzec różnicę pomiędzy załącznikami nr 1 i 2 do ustawy o akcyzie.

W pierwszym z nich, w poz. nr 43 wymieniono, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Podobna pozycja nie została natomiast przewidziana w załączniku nr 2 do ustawy o akcyzie.

Wnioskodawca uważa, iż celem ustawodawcy nie było wprowadzenie nakazu produkowania w składzie podatkowym wszystkich wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 1 do ustawy o akcyzie, ale jedynie węższej grupy wyrobów, czyli zasadniczo wymienionych w załączniki nr 2, i niewymienionych w tym załączniku opodatkowanych stawką inną niż zerowa. Gdyby natomiast zamiarem racjonalnego ustawodawcy było wprowadzenie powyższego obowiązku w odniesieniu do wszystkich wyrobów z załącznika nr 1 ustawy o akcyzie, niewątpliwe odniósłby się on do niego w art. 47 ust. 1 ustawy o akcyzie lub też np. przekopiowałby wszystkie jego pozycje (w tym poz. nr 43) do załącznika nr 2.

Zainteresowany podkreśla również, iż zaprezentowane przez niego stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, w tym w szczególności w wydawanych w imieniu Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych, z których część Spółka przytacza poniżej.

Wprawdzie niektóre z nich nie dotyczą wprost produkcji leków i suplementów diety, odnoszą się natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, do analogicznych sytuacji, tj. wytwarzania produktów niebędących wyrobami akcyzowymi jako takie, które jednakże posiadają w sobie alkohol etylowy w określonej ilości, podlegający zwolnieniu od akcyzy.

Interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 września 2009 r., nr ILPP3/443-111/09-2/TW.

"W związku z tym, iż wyroby o kodzie CN 3302, tj. olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych nie zostały wymienione w załączniku nr 1 stwierdzić należy, że wyroby te nie mają statusu wyrobów akcyzowych. Z kolei alkohol etylowy - jako wyrób zdefiniowany w art. 93 ust. 1 ustawy, wymieniony pod poz. 17 jak i 18 złącznika nr 1 do ustawy - to wyrób akcyzowy. Zwrócić należy uwagę na fakt, iż prawodawca przewidział określone sytuacje, w których opodatkowany co do zasady, alkohol etylowy może podlegać zwolnieniu od akcyzy. W przypadku przedstawionym we wniosku, zastosowanie znajduje art. 30 ust. 4 pkt 3 lit. c) ustawy (...).

Z powyższych przepisów wynika, iż napoje alkoholowe przeznaczone do produkcji olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości są zwolnione od akcyzy.

Prawodawca nie uzależnił przy tym ww. zwolnienia od prowadzenia przez podmiot zużywający składu podatkowego w zakresie produkcji i dystrybucji. Wskazał natomiast w art. 2 pkt 22 ustawy, że podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Z powyższych przepisów wynika, iż Strona jako podmiot zużywający alkohol etylowy do produkcji olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych klasyfikowanych do kodu CN ex 3302 nie musi prowadzić składu podatkowego."

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 września 2009 r., nr ILPP3/443-105/09-2/TK.

"Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym. Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 5-6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 (..). Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1. Ww. wyroby o kodzie CN 3302 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, nie są one objęte także stawką inną niż stawka zerowa (są zwolnione od tego podatku)."

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lipca 2009 r., nr IPPP3/443-438/09-4/KB.

"Zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Stosownie do art. 47 ust. 1 produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...). Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedmiotem produkcji będą wyroby o kodzie CN 3302 służące do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych. Wyroby te nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, a więc w związku z powyższym ich produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym."

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lipca 2009 r., nr IPPP3/443-365/09-2/CS.

"Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a) - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym. Natomiast zgodnie z art. 40 ust. 5-6 ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 (..). Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1. Ww. wyroby o kodzie CN 3302 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, nie są one objęte także stawką inną niż stawka zerowa (są zwolnione od tego podatku)."

Identyczne do powyższego stanowisko zostało również zaprezentowane w pismach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2009 r., nr IPPP3/443-200/09-2/SM oraz 19 czerwca 2009 r., nr IPPP3-443-206/09-4/JK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 ww. załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone - o kodzie CN 2207.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wytwarzanie leków o kodach CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19 i CN 3004 40 90, suplementów diety o kodach CN 2106 90 98 i kosmetyków o kodach CN 3304 99 00 i CN 3306 90 00, do których wykorzystywany jest alkohol etylowy, musi odbywać się w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 47 ust. 1 produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) i d) ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane do; produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4; bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

* wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Natomiast stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 4 i 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty; w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570); w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d).

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwanym dalej rozporządzeniem określił:

1.

dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień;

2.

sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy;

3.

zwolnienia wyrobów akcyzowych wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej;

4.

szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 31 ust. 1 i 2 ustawy, oraz naczelników urzędów celnych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy.

W myśl § 13 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1.

jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych,

2.

do badań naukowych,

3.

do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Zwolnienia, o których mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ww. art. 32 ust. 5-11 ustawy (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotem produkcji ma być wytwarzanie leków o kodach CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19 i CN 3004 40 90, suplementów diety o kodach CN 2106 90 98 i kosmetyków o kodach CN 3304 99 00 i CN 3306 90 00.

Wyroby te nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, a więc w związku z powyższym ich produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym produkcja leków o kodach CN 3004 90 19, CN 3001 10 10, CN 3004 90 19 i CN 3004 40 90, suplementów diety o kodach CN 2106 90 98 i kosmetyków o kodach CN 3304 99 00 i CN 3306 90 00, nie musi odbywać się w składzie podatkowym. W świetle przepisów art. 32 ustawy o podatku akcyzowym Spółka będzie spełniać warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego użytego do produkcji tych wyrobów.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej działalności w zakresie wytwarzania leków, suplementów diety i kosmetyków w składzie podatkowym w zdarzeniu przyszłym. Natomiast, rozstrzygnięcie w części dotyczącej działalności w zakresie wytwarzania leków, suplementów diety i kosmetyków w składzie podatkowym w stanie faktycznym zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2010 r. nr ILPP3/443-54/10-2/TK.

Tut. Organ informuje również, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl