ILPP3/443-50/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-50/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zwany dalej PUP) jest nabywcą wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 wykorzystywanych do celów opałowych, tj. ogrzewania pomieszczeń usytuowanych w budynku stanowiącym jego siedzibę i przeznaczonych wyłącznie do wykonywania ustawowych zadań samorządu powiatu przez Starostę (...), który jest organem administracji publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1645 z późn. zm.). Przedmiotowy budynek został przekazany PUP w trwały zarząd przez Zarząd Powiatu w (...) w celu realizacji wskazanych wyżej zadań.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zwolnienie określone w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym znajduje zastosowanie do sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00, na rzecz finalnego nabywcy, którym jest PUP stanowiący aparat pomocniczy (urząd) dla Starosty (...), pełniącego funkcję organu administracji publicznej wykonującego zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy, jeżeli wyroby te przeznaczone zostały do celów opalowych.

Zdaniem Wnioskodawcy jest on organem administracji publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, powoływanej dalej jako k.p.a. oraz przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W związku z powyższym korzysta on ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia organ administracji publicznej. W takim przypadku - zdaniem Wnioskodawcy - należy przyjąć, że obowiązuje w tym zakresie definicja określona w art. 5 § 2 pkt 3 oraz pkt 6 k.p.a. W rozumieniu powyższych przepisów starosta jest organem administracji publicznej.

Stosownie natomiast do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy starosta jest organem zatrudnienia, który realizuje zadania samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy, określone w art. 9 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 7 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy starosta jest organem właściwym w postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z wykonywaniem zadań wynikających z przedmiotowej ustawy.

Zadania te stosownie do treści art. 9 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy są wykonywane przez powiatowe urzędy pracy wchodzące w skład powiatowej administracji zespolonej.

Mając na względzie powyższe - zdaniem Wnioskodawcy - X, który pełni funkcję aparatu pomocniczego (urzędu) organu zatrudnienia, tj. Starosty (...) jest kwalifikowany jako organ administracji publicznej, zatem zwolnienie określone w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym znajduje zastosowanie do sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 przeznaczonych do celów opałowych na rzecz tego podmiotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752) - zwana dalej ustawą - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie "wyroby gazowe" oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby (...) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycją nr 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości, c

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Z powyższych przepisów wynika, że zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu wyrobami gazowymi.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Na podstawie art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231), w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (PUP) jest nabywcą wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 wykorzystywanych do celów opałowych, tj. ogrzewania pomieszczeń usytuowanych w budynku stanowiącym jego siedzibę i przeznaczonych wyłącznie do wykonywania ustawowych zadań samorządu powiatu przez Starostę (...), który jest organem administracji publicznej w rozumieniu przepisów ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy jest on organem administracji publicznej w rozumieniu przepisów ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.

Zainteresowany zasadnie odwołuje się do uregulowania art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), zgodnie z którym przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

Tym niemniej określenie czy PUP jest organem administracji publicznej nie mieści się w zakresie kompetencji tut. Organu (przepisy art. 14b i nast. ustawy - Ordynacja podatkowa dają bowiem prawo do interpretacji przepisów prawa podatkowego a nie do ustalania elementów stanu faktycznego sprawy).

Z kolei interpretacja językowa przepisu art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, że zwalnia się od akcyzy sprzedaż określonych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Zwolnienie to ma zatem charakter podmiotowy co oznacza, że spełnienie tego kryterium (posiadanie statusu organu administracji publicznej) uprawnia do zwolnienia od podatku w ww. trybie.

PUP wskazał, że jest organem administracji publicznej zatem jest on uprawniony do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy.

Reasumując, skoro - jak wynika ze złożonego wniosku - Wnioskodawca jest organem administracji publicznej to w opisanym przypadku znajduje zastosowanie zwolnienie określone w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy, do sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00, na rzecz finalnego nabywcy, którym jest PUP.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl