ILPP3/443-48/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-48/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu 18 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania przebudowy samochodu ciężarowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania przebudowy samochodu ciężarowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Celem Wnioskodawcy (dalej: Pogotowie) jest udzielanie świadczeń zdrowotnych za pomocą wyodrębnionego organizacyjnie zespołu środków majątkowych. Do podstawowych zadań Pogotowia należą m.in. wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, o których mowa w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym, udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz wykonywanie usług transportu sanitarnego. Realizując podstawowe zadania Wnioskodawca korzysta z samochodów specjalnych-ambulansów.

W związku z zamiarem zmiany posiadanego taboru Pogotowie zamierza, w trybie zamówień publicznych, dokonać zakupu w kraju, nowych fabrycznie trzech samochodów bazowych-ciężarowych o kodzie CN 8705.

Po zakupie samochody zostaną przez Pogotowie zarejestrowane (będzie to pierwsza rejestracja w kraju), a więc i dopuszczone do ruchu.

Następnie Pogotowie ogłosi przetarg na zabudowę tych samochodów bazowych o kodzie CN 8705 na ambulanse. Po wykonaniu zabudowy samochody będą wykorzystywane w działalności Pogotowia jako ambulanse. Z informacji uzyskanych w organie rejestracyjnym wynika, że w dalszym ciągu samochody te będą zarejestrowane jako samochody ciężarowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu zakupu samochodu bazowego-ciężarowego, który następnie zostanie zarejestrowany, a potem zabudowany na ambulans po stronie Pogotowia powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sprawie wykonanie zabudowy pojazdu bazowego, zarejestrowanego w kraju, na ambulans nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego, nawet przy przyjęciu, że w wyniku wykonania zabudowy uległo zmianie pierwotne przeznaczenie pojazdu i powstało auto osobowe.

W ocenie Pogotowia najważniejsze znaczenie ma fakt, że zakupione auto bazowe zostało zarejestrowane jako samochód ciężarowy, a zarejestrowany samochód ciężarowy nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Późniejsze zaś przeróbki takiego, już zarejestrowanego auta nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752) - zwana dalej ustawą - określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Jednakże w myśl art. 100 ust. 3 ustawy jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Pogotowie) w związku z zamiarem zmiany posiadanego taboru zamierza, w trybie zamówień publicznych, dokonać zakupu nowych fabrycznie, trzech samochodów bazowych-ciężarowych. Po zakupie samochody zostaną przez Pogotowie zarejestrowane, a więc i dopuszczone do ruchu. Następnie Zainteresowany ogłosi przetarg na zabudowę tych samochodów bazowych na ambulanse. Po wykonaniu zabudowy samochody będą wykorzystywane w działalności Pogotowia jako ambulanse. Z informacji uzyskanych w organie rejestracyjnym wynika, że w dalszym ciągu samochody te będą zarejestrowane jako samochody ciężarowe.

Kod CN nabywanych samochodów bazowych-ciężarowych to 8705. Rejestracja, o której mowa we wniosku będzie pierwszą rejestracją na terenie kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Samochody bazowe będą nabywane na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że w opisanym przypadku po stronie Zainteresowanego nie powstanie obowiązek podatkowy - ten wiąże się bowiem bezpośrednio z obrotem samochodami zdefiniowanymi w art. 100 ust. 4 ustawy, tj. samochodami osobowymi o kodzie CN 8703 (wyłącznie w przypadkach o których mowa w art. 100 ustawy).

Z kolei w sytuacji, gdy Wnioskodawca po nabyciu samochodów ciężarowych dokona ich rejestracji w tym charakterze zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, to czynności dokonane po tej rejestracji, tj. przerobienie samochodu ciężarowego na ambulans nie są już przedmiotem opodatkowania akcyzą, o której mowa w cyt. powyżej art. 100 ustawy.

Reasumując, z tytułu zakupu samochodu bazowego-ciężarowego, który następnie zostanie zarejestrowany, a potem zabudowany na ambulans, po stronie Pogotowia nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl