ILPP3/443-45/13-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-45/13-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych i mieszaninach substancji zapachowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych i mieszaninach substancji zapachowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się nabywaniem wewnątrzwspólnotowym oraz dystrybucją dodatków do żywności w tym aromatów spożywczych na rynku polskim. Aromaty są mieszanką substancji zapachowych, aromatycznych i pochodzą z Francji. Firma chce poszerzyć swoją ofertę o aromaty spożywcze zawierające w swoim składzie alkohol etylowy.

Rzeczywista zawartość alkoholu etylowego w nabywanych aromatach może przekraczać 1,2% objętości. Nabywane aromaty będą następnie odsprzedawane na terytorium kraju w stanie niezmienionym producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych - o rzeczywistej mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 1,2% - niestanowiących wyrobów akcyzowych.

Spółka nie będzie poddawać ww. aromatów procesowi przetwórczemu ani zmieniać ich składu. Aromaty będą wykorzystywane bezpośrednio przez klientów (odbiorców) Spółki, którymi są producenci wyrobów spożywczych niestanowiących wyrobów alkoholowych (o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy aromaty, które Wnioskodawca zamierza nabywać od francuskiego dostawcy, zawierające alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu powyżej 1,2% objętości - odsprzedawane i wykorzystywane przez odbiorców Spółki do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi (o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości) - podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

2. Jakie będą warunki zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego, w przypadku jeżeli ww. aromaty będą zwolnione z podatku akcyzowego w trybie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym (procedury nabycia, sprzedaży, obowiązujące ewidencje).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako pośrednik w sprzedaży aromatów spożywczych z zawartością alkoholu etylowego do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczjącej 1,2% objętości, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym będzie zwolniona z opłacania podatku akcyzowego od alkoholu etylowego zawartego w ww. aromatach.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zwolniony od podatku akcyzowego "jest alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowany do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości".

W opinii Zainteresowanego poprawne będzie zastosowanie następujących procedur w zakresie nabywania i sprzedaży ww. aromatów:

1.

do zamówienia klienci (odbiorcy) będą zobowiązani dołączyć oświadczenie stwierdzające, że zakupione aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy zostaną zużyte do produkcji artykułów spożywczych i wyrobów bezalkoholowych niestanowiących wyrobów akcyzowych (o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2 objętości);

2.

na fakturze sprzedażowej zostanie umieszczone oświadczenie o treści: "oświadczamy, że na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym jesteśmy zwolnieni z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego. W związku z tym, podatek akcyzowy za alkohol etylowy zawarty w wymienionych na fakturze aromatach nie został opłacony";

3. Zainteresowany będzie prowadził ewidencje zakupu i sprzedaży aromatów spożywczych zawierających alkohol etylowy, które podlegają zwolnieniu (rejestr zakupów aromatów i rejestr sprzedaży aromatów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, deklaracje kontrahenta dotyczące ostatecznego wykorzystania aromatów spożywczych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie zaś z poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy za wyrób akcyzowy został uznany alkohol zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Pozycją tą został zatem objęty alkohol zawarty w tych wyrobach, a nie wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

Ponadto w myśl art. 92 ust. 1 ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast - zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy - do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się m.in. nabywaniem wewnątrzwspólnotowym aromatów spożywczych. Są to mieszanki substancji zapachowych, aromatycznych i pochodzą z Francji. Rzeczywista zawartość alkoholu etylowego w nabywanych aromatach przekraczać będzie 1,2% objętości.

Nabywane aromaty będą następnie odsprzedawane na terytorium kraju w stanie niezmienionym producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych - o rzeczywistej mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 1,2% - niestanowiących wyrobów akcyzowych.

Wyjaśnić należy zatem, że w myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z powyższym, co do zasady alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% zawarty w ww. aromatach jest wyrobem akcyzowym, a jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu akcyzą.

W sytuacji określonej we wniosku należy jednak brać pod uwagę przepis art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z uwagi na powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. mieszankach substancji zapachowych, aromatycznych z Francji stosowanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego. Zatem zwolnione od podatku będzie również jego nabycie wewnątrzwspólnotowe.

Jednakże co istotne w niniejszym przypadku, ww. zwolnienie odnosi się tylko do sytuacji gdy nabywane wewnątrzwspólonotowo aromaty (klasyfikowane np. do kodu CN 3302) nie są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo ww. aromaty byłyby klasyfikowane do wyrobów określonych w załączniku nr 1 do ustawy np. do kodu CN 2208 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) to zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy nie ma zastosowania, gdyż wówczas przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wyrób zaliczony do alkoholi etylowych.

Alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Należy jednakże mieć na uwadze, że minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. Nr 212).

W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Powyższe oznacza, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów (nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych) zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i ich dalszej odsprzedaży producentom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych niebędących wyrobami akcyzowymi o zawartości alkoholu poniżej 1,2% objętości, alkohol zawarty w niniejszych aromatach będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełnienia dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5.

Innymi słowy Wnioskodawca korzystając z powyższego zwolnienia nie musi posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, nie ma obowiązku pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawanych przedmiotowych wyrobów oraz nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.

Przy czym obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku prowadzenia odpowiedniej ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów oraz składania stosownych oświadczeń dotyczących przeznaczenia wyrobów. Jednakże w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, że ww. aromaty zawierające alkohol zwolniony od akcyzy będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotwego i dalszej odsprzedaży, zostały przeznaczone na cele objęte zwolnieniem.

Zatem sposób postępowania przedstawiony przez Zainteresowanego we własnym stanowisku uznać należy za prawidłowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl