ILPP3/443-45/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-45/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów smarowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejów smarowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest producentem wyrobów gumowych dla branży motoryzacyjnej (w szczególności tzw. pasków klinowych). W zakresie swojej działalności Spółka wykorzystuje oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 99. Oleje te nabywane są od dostawców z państw członkowskich UE (obecnie z Holandii oraz Belgii, niemniej jednak Spółka nie wyklucza nabywania w przyszłości tych olejów z innych państw członkowskich), w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zgodnie z wiedzą Spółki, jej unijni kontrahenci nie traktują tych produktów, jako wyrobów akcyzowych zgodnie z ustawodawstwem swoich państw członkowskich. W szczególności oleje te nie są przemieszczane do Polski ani w procedurze zawieszenia akcyzy (tj. nie są przemieszczane ze składów podatkowych w tych państwach członkowskich, ani nie jest dołączany do nich dokument towarzyszący, etc.), ani też w procedurze z zapłaconą akcyzą (nie jest uiszczana od nich akcyza w państwie wysyłki, nie jest dołączany do nich uproszczony dokument towarzyszący, kontrahenci nie żądają od Spółki potwierdzenia rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia w celu uzyskania zwrotu akcyzy w swoim państwie, etc.).

Nabywane oleje nie są przedmiotem dostawy do innych podmiotów, lecz są zużywane przez Wnioskodawcę w Polsce w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników (dalej: oleje smarowe). Oleje te są bowiem używane w procesie produkcyjnym, do wytwarzania przez Spółkę wyrobów gumowych, które nie są wyrobami akcyzowymi.

Spółka jest zarejestrowana na potrzeby akcyzy jako podmiot zużywający. Na chwilę obecną nie posiada ona jeszcze statusu zarejestrowanego odbiorcy. Zainteresowany nie posiada również składu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy w odniesieniu do nabywanych wewnątrzwspólnotowo olejów smarowych przy spełnieniu odpowiednich warunków przewidzianych w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą.

2.

Czy warunkami, o których mowa w pytaniu nr 1 jest uzyskanie statusu zarejestrowanego odbiorcy oraz spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

3.

Czy w celu zastosowania zwolnienia podatkowego od akcyzy Spółka jest zobowiązana nabywać oleje do składu podatkowego.

4.

Czy w celu skorzystania ze zwolnienia od akcyzy Spółka jest zobowiązania stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Spółka ma prawo do zastosowania zwolnienia od akcyzy w odniesieniu do nabywanych wewnątrzwspólnotowo olejów smarowych, przy spełnieniu odpowiednich warunków przewidzianych w ustawie.

2.

Warunkami, o których mowa w pytaniu nr 1 jest uzyskanie statusu zarejestrowanego odbiorcy oraz spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

3.

W celu zastosowania zwolnienia od akcyzy Spółka nie jest zobowiązana dokonywać nabycia olejów do składu podatkowego.

4.

W celu skorzystania ze zwolnienia od akcyzy Spółka nie jest zobowiązania stosować procedury zawieszenia poboru akcyzy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Ad. 1

Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 z późn. zm.), dalej rozporządzenie w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy "oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 tej ustawy.

Na podstawie powyższej regulacji, Minister Finansów wprowadza zwolnienie z opodatkowania olejów smarowych pod warunkiem łącznego spełniania następujących przesłanek:

* ich zużycia na cele wskazane w rozporządzeniu,

* zaistnienia co najmniej jednego przypadku, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

* spełnienia warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nabywa przedmiotowe oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 99 w celu ich zużycia w procesie produkcyjnym do wytwarzania wyrobów gumowych, które nie są wyrobami akcyzowymi. Oznacza to, iż oleje te są przeznaczone, zgodnie z wymogiem § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W konsekwencji, w przypadku zaistnienia jednej z sytuacji, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, oraz przy założeniu spełnienia warunków zawartych w art. 32 ust. 5-13 tej ustawy, w opinii Wnioskodawcy możliwe jest zastosowanie zwolnienia w odniesieniu do przedmiotowych olejów smarowych.

Jednym z przypadków, w którym możliwe jest zastosowanie zwolnienia od akcyzy w odniesieniu do olejów smarowych jest ich wewnątrzwspólnotowe nabycie przez zarejestrowanego odbiorcę w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy.

Natomiast jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nabywa on oleje smarowe od kontrahentów z innych państw członkowskich, a więc w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia i zużywa je w procesie produkcyjnym do wytwarzania wyrobów gumowych, które nie są wyrobami akcyzowymi, tj. zużywa przedmiotowe oleje jako podmiot zużywający.

Dlatego też, w opinii Wnioskodawcy, ma on prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania akcyzą nabycia przedmiotowych olejów smarowych stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, przy zachowaniu warunków przewidzianych w tej ustawie. Kwestie związane z rodzajem przedmiotowych warunków są przedmiotem pytania nr 2 niniejszego wniosku.

Ad. 2

Stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, ustawodawca warunkuje skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy m.in. od nabycia wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę. Zgodnie z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych zużywanych przez Spółkę, jako podmiot zużywający, jest posiadanie statusu zarejestrowanego odbiorcy.

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. w przypadku nabycia olejów smarowych z innych państw członkowskich w celu ich zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) de facto zasadniczym "warunkiem" skorzystania ze zwolnienia jest uzyskanie statusu zarejestrowanego odbiorcy.

Poza posiadaniem statusu zarejestrowanego odbiorcy, w przypadku nabycia olejów smarowych w celu zużycia jako podmiot zużywający, aby skorzystać ze zwolnienia, Spółka powinna również spełnić warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 tej ustawy.

Szczegółowa analiza tych przepisów prowadzi do wniosku, iż:

* Spółka, jako zarejestrowany odbiorca zużywający oleje, nie musi składać zabezpieczenia, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy. Do nabywanych wyrobów nie musi być dołączony dokument dostawy, o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy, co wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (dalej: rozporządzenie w sprawie ewidencji),

* zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, konieczne jest prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na ich przeznaczenie,

* nie stosuje się do Spółki art. 32 ust. 6 ustawy,

* zgodnie z art. 32 ust. 7 ustawy, ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, niemniej jednak należy powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia,

* zgodnie z art. 32 ust. 8 ustawy, ewidencja powinna zawierać informacje, umożliwiające ustalenie ilości wysyłanych lub otrzymywanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy,

* ewidencja, jak stanowi art. 32 ust. 9 ustawy, powinna być przechowywana dla celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona,

* Spółka nie jest zobowiązana stosować art. 32 ust. 10, 11, 12 i 13 ustawy.

Ponadto, Zainteresowany powinien mieć na uwadze przepisy rozporządzenia w sprawie ewidencji, które w sposób szczegółowy regulują zasady jej prowadzenia.

Ad. 3

Jak już Spółka wskazywała powyżej, zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, warunkiem skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający.

W przepisie tym, ustawodawca uzależnił możliwość zastosowania zwolnienia od opodatkowania jedynie od faktu nabycia wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę, natomiast nie wskazał jako warunku skorzystania z preferencji nabycia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Należy podkreślić, iż gdyby w zakresie art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, intencją ustawodawcy było uzależnienie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania również od nabycia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, fakt ten zostałby określony w tym przepisie.

Warunek taki został zawarty w innych przypadkach wymienionych w art. 32 ust. 3 tej ustawy (jak np. w poz. 8 tej regulacji, czyli w przypadku gdy wyroby są zużyte przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający). W konsekwencji, z literalnego brzmienia przepisów nie sposób wywnioskować, iż w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w celu zastosowania zwolnienia, Wnioskodawca jest zobligowany do nabywania olejów smarowych do składu podatkowego.

Podkreślenia wymaga również fakt, że w przypadku nabywania wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, punktem odbioru wyrobów jest wyodrębnione miejsce przeznaczone do odbierania wyrobów akcyzowych. Miejsce to jest wskazane we wniosku o wydanie zezwolenia do nabywania wyrobów jako zarejestrowany odbiorca. Powyższe oznacza, że w przypadku nabywania wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, wyroby te nie są dostarczane do składu podatkowego, lecz do punktu wskazanego we wniosku jako miejsce odbioru towarów. Miejsce to i skład podatkowy to dwie odrębne instytucje na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, inaczej zdefiniowane i przywoływane przez ustawodawcę w innych regulacjach i okolicznościach.

Ponadto, należy podkreślić odmienną funkcję składu podatkowego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, przez skład podatkowy należy rozumieć miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego są wprowadzane lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Należy zaznaczyć, iż w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych przez Wnioskodawcę jako zarejestrowany odbiorca, żadne z tych czynności nie są wykonywane, bowiem Spółka będzie zużywać nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby jako podmiot zużywający do produkcji wyrobów gumowych.

Podsumowując należy podkreślić, że nabywanie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego jest całkowicie odmienną procedurą niż nabywanie wyrobów jako zarejestrowany odbiorca. Dlatego też w sytuacji przestawionej w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w celu skorzystania ze zwolnienia od akcyzy Spółka nie ma obowiązku nabywania olejów smarowych do składu podatkowego.

Stanowisko takie zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2009 r., znak IBPP3/443-567/09/DG przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Podatnik wskazał w stanie faktycznym, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada status zarejestrowanego handlowca, niemniej jednak nie jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nabywa on z państw członkowskich oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 i zużywa je przy świadczeniu usług fluidcare jako podmiot zużywający. W celu skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika, że "warunkami od których uzależnione jest w przedmiotowym przypadku stosowanie zwolnienia są:

* posiadanie przez Spółkę statusu zarejestrowanego handlowca;

* prowadzenie stosownych ewidencji przewidzianych dla podmiotu nabywającego wyroby zwolnione wewnątrzwspólnotowo i podmiotu zużywającego, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że nie spoczywają na niej żadne dodatkowe obowiązki związane z przedmiotową transakcją, a wynikające z przepisów akcyzowych".

Dodatkowo w powyższej interpretacji, organ podatkowy, potwierdził również stanowisko podatnika, w odniesieniu do zastosowania zwolnienia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego. W interpretacji tej stwierdzono, że "przypadek wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Spółkę olejów smarowych oraz dostarczenia tych wyrobów do podmiotu zużywającego musi odpowiadać jednemu z przypadków, w których zwolnienie znajduje zastosowanie. Spółka stoi na stanowisku, że stosowanie zwolnienia będzie miało zastosowanie tylko w przypadku, gdy: Spółka będzie posiadać status zarejestrowanego handlowca. Spełnienie powyższego warunku powoduje zdaniem Spółki, że przedmiotowa sytuacja spełnia warunki uznania jej za przypadek objęty zwolnieniem z akcyzy określony w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy akcyzowej. (...) Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, że warunkami od których uzależnione jest w przedmiotowymi przypadku stosowanie zwolnienia są:

* posiadanie przez Spółkę statusu zarejestrowanego handlowca,

* objęcie przedmiotowych wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym, od momentu ich wprowadzenia na terytorium Polski,

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy. Dokument powinien być dołączony do dostawy, która realizowana jest pomiędzy Spółką a podmiotem zużywającym,

* prowadzenie przez Spółkę ewidencji właściwej dla podmiotu nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy i dokonującego ich dostawy, wskazanej w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej,

* przedstawienie przez podmiot zużywający pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że na Spółce nie spoczywają żadne dodatkowe obowiązki związane z przedmiotową transakcją a wynikające z przepisów akcyzowych".

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w celu skorzystania ze zwolnienia, obok uzyskania statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie jest konieczne nabywanie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Ad. 4

Zdaniem Spółki, w celu zastosowania zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, ustawodawca nie stawia wymogu nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Na wstępie Wnioskodawca pragnie wskazać, na całkowicie odmienne funkcje nabywania wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz zwolnienia ze względu na przeznaczenie. W przypadku procedury zawieszenia, jej celem jest odroczenie w czasie momentu zapłaty podatku akcyzowego względem konkretnego wyrobu. Natomiast w przypadku zwolnienia ze względu na przeznaczenie akcyza od danego wyrobu nie jest w ogóle uiszczana, o ile wyrób został zużyty w sposób zdefiniowany w przepisach i zostały spełnione odpowiednie warunki.

Ustawodawca rozróżnia te dwie sytuacje, przykładowo w art. 64 ust. 6 ustawy, odnosząc się do przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Spółka również pragnie wskazać na przepis art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy, zgodnie z którym procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie m.in. jeżeli wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1 tej ustawy.

Skoro ustawodawca wprowadza jedynie na zasadzie wyjątku regulacje, które stanowią o zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku skorzystania z określonego zwolnienia, oznacza to, że procedury te są zasadniczo (a wiec np. w przypadku Spółki) niezależne od siebie i jedynie w wyjątkowych, wskazanych w ustawie sytuacjach należy jest ze sobą łączyć.

Natomiast w związku z faktem, iż przepis art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, nie zawiera odwołania do procedury zawieszenia poboru akcyzy, w celu skorzystania ze zwolnienia na jego podstawie nie jest konieczne przemieszczanie wyrobów w tej procedurze.

Dodatkowo Spółka pragnie wskazać, iż na gruncie wcześniejszej ustawy o podatku akcyzowym z roku 2004, celu zastosowania zwolnienia w wielu przypadkach konieczne było przemieszczenie wyrobów akcyzowych właśnie w procedurze zawieszenia. Przykładowo, regulacje takie zostały zawarte w § 13 ust. 2c lit. 3 nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W związku z wejściem w życie obecnej ustawy o podatku akcyzowym, ustawodawca zrezygnował w większości przypadków z konieczności przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia na potrzeby zwolnienia od akcyzy.

Dlatego też w opinii Spółki, jeśli zamiarem ustawodawcy byłoby uzależnienie zastosowania zwolnienia od nabycia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, warunek ten zostałby bezpośrednio zawarty w art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy.

Podsumowując, należy uznać, iż zawieszenie poboru akcyzy jest procedurą całkowicie odmienną od zwolnienia ze względu na przeznaczenie i w konsekwencji, skoro ustawodawca nie odniósł się do procedury zawieszenia w art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, w celu skorzystania ze zwolnienia nie występuje obowiązek objęcia nabywanych wyrobów tą procedurą.

Podobne stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 7 marca 2011 r., znak IBPP3/443-937/10/PH wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Interpretacja ta dotyczyła wprawdzie konieczności prowadzenia odpowiednich ewidencji w przypadku zastosowania zwolnienia z opodatkowania ze względu na przeznaczenie, niemniej jednak, organ podatkowy wskazał w tym piśmie na różnicę pomiędzy nabywaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik wskazał, iż dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oznaczonych kodami 2710 19 71 - 2710 19 99, które są wykorzystywane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej przez niego jako podmiot zużywający. Podatnik przy tym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy i wystąpił z zapytaniem, jakiego rodzaju ewidencje jest zobowiązany prowadzić w związku z nabywaniem olejów smarowych.

W interpretacji tej organ podatkowy wskazał, że "w przypadku wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. W stanie prawnym obowiązującym w roku 2010 i w dacie wydania niniejszej interpretacji sytuacja prawno-podatkowa Wnioskodawcy w odniesieniu do nabywanych wewnatrzwspólnotowo, zwolnionych od akcyzy, olejów smarowych będących przedmiotem wniosku, nie uległa zmianie. Różnica polega jedynie na tym, iż ustawa z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013) z dniem 1 września 2010 r. w miejsce dotychczasowej definicji "zarejestrowanego handlowca" wprowadziła definicję "zarejestrowanego odbiorcy". Powyższa zmiana miała na celu dostosowanie krajowych regulacji do przepisów wspólnotowych. Na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2010 r., ustawodawca dokonał wyraźnego rozdzielenia procedury zawieszenia poboru akcyzy od systemu zwolnień od akcyzy".

Organ podatkowy podkreślał w tej interpretacji, że procedura zawieszenia poboru akcyzy oraz zwolnienie z opodatkowania ze względu na zawieszenie są od siebie niezależne i stwierdził, iż "ewidencje, o której mowa w art. 59 ust. 2 ustawy, obowiązany jest prowadzić zarejestrowany odbiorca wówczas, gdy nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe w procesie zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w sytuacji, gdy zarejestrowany odbiorca nabywa wewnatrzwspólnotowo wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie w celu zużycia jako podmiot zużywający, wówczas obowiązany jest prowadzić ewidencję na zasadach określonych w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy. (...) Tymczasem w przypadku wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania. Przemieszczenie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie dokonywane na podstawie dokumentu dostawy nie mieści się w dyspozycji art. 40 ustawy wymieniającego zakres zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Bowiem wyroby zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Powyższe oznacza, iż Wnioskodawcy istotnie nie dotyczą obowiązki związane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wskazane we wniosku i stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe, jednakże należy podkreślić, iż wynika to z innych podstaw niż przywołanych przez Wnioskodawcę".

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, w celu zastosowania zwolnienia od akcyzy, nie ma ona obowiązku nabywania przedmiotowych olejów smarowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl