ILPP3/443-45/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-45/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu rozcieńczalnikiem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu rozcieńczalnikiem. Pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. uzupełniono ww. wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany jest producentem wyrobu o nazwie rozcieńczalnik "X", w skład którego wchodzą:

* toluen 60% ± 2%,

* izopropanol 30% ± 2%,

* octan etylu 10% ± 2%.

Powyższy produkt sprzedawany jest firmie handlowej z zastosowaniem oświadczeń.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Wskazał również, iż kod CN przedmiotowego rozcieńczalnika to 3814 00 90.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może wyrób w postaci rozcieńczalnika "X" o składzie: toluen 60% ± 2%, izopropanol 30% ± 2%, octan etylu 10% ± 2%, sprzedawać dalej podmiotom odsprzedającym tylko z zastosowaniem oświadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozcieńczalnik "X", w skład którego wchodzą:

* toluen 60% ± 2%,

* izopropanol 30% ± 2%,

* octan etylu 10% ± 2%,

powinien być zaliczony do grupy wyrobów o symbolu PKWiU 24.30.22.79. Po wymieszaniu tych trzech składników powstaje bowiem produkt o innym składzie i właściwościach niż toluen i dlatego Zainteresowany może sprzedawać go z zastosowaniem oświadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem rozcieńczalnika o nazwie "X" (kod CN 3814 00 90).

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą zasad związanych z obrotem ww. wyrobem.

Należy zatem wskazać, iż w załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, brak jest wyrobu w postaci rozcieńczalnika o kodzie CN 3814 00 90. Prawodawca wskazał jedynie w poz. 44 tego załącznika, iż bez względu na kod CN wyrobami akcyzowymi są pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Z powyższego wynika zatem, iż rozcieńczalnik o nazwie "X" będzie wyrobem akcyzowym jedynie w przypadkach określonych w poz. 44 ww. załącznika przy zastrzeżeniu, że klasyfikacja podana przez Wnioskodawcę do kodu CN 3814 00 90 - co w niniejszej sprawie jest kluczową kwestią - jest prawidłowa.

Tym niemniej z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż produkowany i sprzedawany przez Zainteresowanego wyrób nie jest wyrobem przeznaczonym do użycia lub używanym jako paliwo silnikowe lub paliwo opałowe albo jako dodatek lub domieszka do paliwa silnikowego lub paliwa opałowego, gdyż jest on przez niego sprzedawany na inne cele, które potwierdzone zostają przez nabywców w formie oświadczeń, odnośnie nabytych rozcieńczalników.

Stwierdzić zatem należy, iż skoro rozcieńczalnik "X" o kodzie CN 3814 00 90 nie jest wyrobem akcyzowym, to jego obrót na terytorium kraju - zgodny z nadanym przez producenta przeznaczeniem - może być dokonywany w przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Dodać należy, iż jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

W związku z powyższym tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji rozcieńczalnika o nazwie "X" i oparł się w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego na klasyfikacji przedstawionej przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl