ILPP3/443-44/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-44/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 26 marca 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 31 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 18 maja 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 19 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji w składzie podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji w składzie podatkowym.

Pismem z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 18 maja 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 19 maja 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany również Spółdzielnią) zajmuje się m.in. produkcją chemikaliów oraz handlem hurtowym i detalicznym produktami chemicznymi. Spółdzielnia jest zarejestrowana jako podatnik podatku akcyzowego, prowadzi skład podatkowy o określonym numerze. Jest ona zwolniona z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie określonej decyzji.

Ma również ustalone przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego normy dopuszczalnych ubytków - decyzja z dnia 29 października 2004 r. - dotyczące toluenu, benzyny ekstrakcyjnej, benzyny lakowej. Ma również ustalone przez tego Naczelnika normy zużycia - zgodnie z przepisem art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, dotyczące toluenu (decyzja z dnia 19 listopada 2010 r.).

Wnioskodawca wskazał następnie opisy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Stan faktyczny:

Spółdzielnia wytwarza w składzie podatkowym wyroby chemiczne na bazie wyrobów akcyzowych - energetycznych:

1.

toluenu o kodzie CN 2902 30 00,

2.

benzyny ekstrakcyjnej o kodzie CN 2710 11 25.

Toluen kupowany jest przez Spółdzielnię od określonego producenta z zerową stawką akcyzy z przeznaczeniem do produkcji rozcieńczalnika do wyrobów ftalowo-karbamidowych i rozcieńczalnika nitro do wyrobów celulozowych, tj. do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako domieszki lub dodatki do paliw silnikowych. Wyroby gotowe z użyciem toluenu są rozpuszczalnikami nieujętymi w żadnym z załączników do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - nie są wyrobami akcyzowymi.

Benzyna kupowana jest przez Spółdzielnię od producenta, tj. określonej Rafinerii Ropy Naftowej z zawieszonym poborem akcyzy na dokumencie ADT.

Dostawa odbywa się luzem - cysterną, jeden raz w roku w ilości do 6.000 kg.

Następnie przelewana jest w opakowania jednostkowe o pojemności 0,5 l, 2 l, 5 l, 10 l.

W procesie tym, do benzyny nie są dodawane żadne inne substancje chemiczne. w związku z czym, wprowadzona do obrotu handlowego benzyna klasyfikowana jest do kodu CN odpowiadającego benzynie, z której jest wytworzona, tj. 2710 11 25.

W momencie przetworzenia - rozlania w opakowania jednostkowe, Spółdzielnia z ostrożności nalicza i odprowadza podatek akcyzowy w kwocie 1822,00 zł/1000 litrów.

Jednocześnie Spółdzielnia ww. benzynę wprowadza do obrotu z przeznaczeniem jako rozcieńczalnik stosowany w przemyśle farb i lakierów, metalowym, gumowym do produkcji klejów, w pralniach chemicznych i garbarniach, w warsztatach samochodowych do mycia i odtłuszczania. Tym samym sprzedawany produkt nie jest przeznaczony do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako domieszki lub dodatki do paliw silnikowych.

Zdarzenie przyszłe:

Po upływie terminu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, tj. po dniu 18 maja 2010 r. Spółdzielnia zamierza w dalszym ciągu prowadzić wyżej wymienioną działalność z użyciem wyrobów akcyzowych:

* toluenu CN 2902 30 00,

* benzyny ekstrakcyjnej o kodzie CN 2710 11 25,

poza składem podatkowym z zastosowaniem zerowej stawki podatku akcyzowego na ww. wyroby akcyzowe przy ich zakupie. Podstawę zakupu, będzie stanowiło oświadczenie złożone producentowi, iż wyroby te będą użyte do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako domieszki lub dodatki do paliw silnikowych.

Benzynę ekstrakcyjną - wyrób akcyzowy w jej stanie nieprzetworzonym - Spółdzielnia będzie wprowadzała do obrotu handlowego w opakowaniach jednostkowych 0,5 l, 2 l, 5 l, 10 l z zastosowaniem zerowej stawki podatku akcyzowego z przeznaczeniem - jako rozcieńczalnik stosowany w przemyśle farb i lakierów, metalowym, gumowym, do produkcji klejów, w pralniach chemicznych i garbarniach w warsztatach samochodowych do mycia odtłuszczania, a więc sprzedawany produkt nie przeznaczony będzie do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako domieszki lub dodatki do paliw silnikowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy produkcja wyrobów w postaci rozcieńczalników do farb, z użyciem toluenu, musi odbywać się w składzie podatkowym.

2.

Czy w opisanym stanie dotyczącym benzyny ekstrakcyjnej w myśl ustawy o podatku akcyzowym obowiązującej od dnia 1 marca 2009 r. benzyna ekstrakcyjna powinna podlegać opodatkowaniu akcyzą wg stawki zerowej i czy musi być produkowana - rozlewana w mniejsze opakowania w składzie podatkowym.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad. 1

Produkcja wyrobów gotowych - rozcieńczalników do farb z użyciem surowca akcyzowego, jakim jest toluen nie podlega opodatkowaniu i nie musi być dokonywana w składzie podatkowym.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Wyrobami akcyzowymi są zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy w szczególności wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zainteresowany zauważa następnie, iż wskazane we wniosku substancje są co prawda wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, ale produkowane na ich bazie rozcieńczalniki do farb nie znajdują się w żadnym z wyżej wymienionych załączników do ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem, w opisanym we wniosku przypadku, produkcja tego surowca (toluenu) musi się odbywać w składzie podatkowym, natomiast sprzedaż przez Wnioskodawcę, czy też produkcja innych wyrobów z użyciem tej substancji nie jest już objęta obowiązkiem podatkowym i może odbywać się poza składem podatkowym.

Ad.2

Na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, benzyna klasyfikowana do kodu CN 2710 11 25 podlega opodatkowaniu akcyzą wg stawki zerowej tego podatku i nie musi być rozlewana - konfekcjonowana w składzie podatkowym.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 1 do tejże ustawy.

W załączniku tym w poz. 27 wymienione zostały wyroby klasyfikowane do pozycji CN 2710. Tym samym, benzyna ekstrakcyjna o kodzie CN 27 10 11 25 wytwarzana - konfekcjonowana przez Spółdzielnię jest wyrobem akcyzowym w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych, do których należą miedzy innymi wyroby klasyfikowane do pozycji CN 2710 zostały wymienione w przepisie art. 89 ustawy.

Należy stwierdzić, że art. 89 ust. 1 ustawy, nie wskazuje wprost stawki podatku akcyzowego dla wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 11 25.

Z kolei przepis art. 89 ust. 2 ustawy stanowi, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Spółdzielnia wprowadza do obrotu benzynę ekstrakcyjną w jej nieprzetworzonej postaci z przeznaczeniem - jako rozcieńczalnik stosowany w przemyśle farb i lakierów, metalowym gumowym, do produkcji klejów, w pralniach chemicznych i garbarniach, w warsztatach samochodowych do mycia i odtłuszczania a więc produkt z przeznaczeniem innym niż do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych alko jako domieszki lub dodatki do paliw silnikowych.

W konsekwencji, zdaniem Spółdzielni w przypadku wytwarzanej - konfekcjonowanej benzyny zastosowanie powinna znaleźć zerowa stawka podatku akcyzowego, jako że zostały spełnione wszystkie warunki dla zastosowania tej stawki zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, tj.:

* nie jest ona wymieniona w przepisie art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy,

* nie jest przeznaczona do napędu silników spalinowych ani jako dodatek, domieszka do paliw silnikowych,

* nie jest przeznaczona do celów opałowych ani też, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych.

Ponadto okoliczność, że - co do zasady - benzyny specjalne klasyfikowane do kodu CN 2710 11 25 nie są zużywane do celów napędowych lub grzewczych, a tym samym powinny być opodatkowane według zerowej stawki akcyzy, potwierdza dodatkowo regulacja dotycząca zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów.

Przepis art. 40 ust. 5 ustawy wskazuje, że procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się w odniesieniu do wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2710 11 25 jedynie w sytuacji, w której wyroby te są przemieszczane luzem. Tylko w takich okolicznościach, zdaniem ustawodawcy, potrzebna jest kontrola nad przemieszczaniem tych wyrobów akcyzowych. w innych przypadkach, w tym także takich, gdzie wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 11 25 występują w opakowaniach jednostkowych (0,5 l, 2 l, 5 l, 10 l) kontrola nie jest wymagana jako, że ryzyko zużycia wyrobów akcyzowych na cele związane z opodatkowaniem akcyzą, tj. opałowe lub napędowe jest - ze względu na brak ekonomicznej opłacalności - znikome, a wręcz zerowe.

Zdaniem Zainteresowanego trudno wyobrazić sobie, że benzyny specjalne klasyfikowane do kodu CN 2710 11 25 w opakowaniach jednostkowych o pojemnościach 0,5 l, 2 l, 5 l, 10 l miałyby podlegać opodatkowaniu akcyzą wg stawki innej niż stawka zerowa podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, benzyna ekstrakcyjna o kodzie CN 2710 11 25 posiadająca zerową stawkę podatku akcyzowego nie musi być produkowana - w przypadku Wnioskodawcy, konfekcjonowana - w składzie podatkowym.

Zgodnie bowiem z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Przyjmując, iż stosowana będzie zerowa stawka podatku akcyzowego tak przy zakupie jak i sprzedaży benzyny ekstrakcyjnej o kodzie CN 2710 11 25, konfekcjonowanie jej nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl