ILPP3/443-42/10-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-42/10-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów energetycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów energetycznych.

Pismem z dnia 7 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie przedstawionego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany dalej również Spółką) planuje w najbliższym czasie rozpocząć produkcję ściółki ze słomy z przeznaczeniem dla zwierząt hodowlanych. W chwili obecnej Spółka prowadzi czynności związane z organizacją i instalacją linii produkcyjnej. Maszyny wchodzące w skład linii produkcyjnej posiadają zapotrzebowanie na prąd o określonej mocy.

Z uwagi na fakt, iż w miejscu prowadzenia działalności moc prądu, jest niewystarczająca i nie ma możliwości jej zwiększenia, Spółka zdecydowała się na zakup agregatu prądotwórczego. Agregat generujący odpowiednią moc prądu jest niezbędny do przeprowadzenia procesu produkcyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w zaistniałej sytuacji może używać oleju opałowego jako oleju napędowego czyli wykorzystać go do napędu silnika spalinowego agregatu prądotwórczego.

Zdaniem Wnioskodawcy, niezgodne z prawem będzie wykorzystanie oleju opałowego do wymienionego we wniosku agregatu. Spółka sądzi, iż jedynym właściwym olejem, który może być wykorzystywany jest olej napędowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

Wnioskodawca zamierza wykorzystywać olej opałowy, jako paliwo silnikowe (do napędu silnika spalinowego agregatu prądotwórczego).

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W przedmiotowej sprawie bezsporne jest, iż Wnioskodawca zamierza zużywać wyrób energetyczny w postaci oleju opałowego do napędu silnika spalinowego. Tym samym wyczerpana zostaje ww. przesłanka uznania paliwa opałowego za paliwo silnikowe.

Przy czym okoliczność ta będzie wiązała się z koniecznością opodatkowania zużytego wyrobu energetycznego właściwą dla paliw silnikowych stawką podatku akcyzowego.

Mając zatem na uwadze fakt, iż przepisy z zakresu podatku akcyzowego nie zabraniają zużywania paliw opałowych jako paliw silnikowych lecz jedynie formułują dodatkowe dla podatnika obowiązki m.in. z zakresu złożenia deklaracji podatkowej oraz uiszczenia podatku akcyzowego, stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl