ILPP3/443-40/12-2/TK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-40/12-2/TK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odzysku metanolu z wody złożowej na zlecenie "A".

Przedmiotem usługi jaką wykonuje jest oddzielenie metanolu z zanieczyszczonej metanolem wody złożowej, uzyskiwanej przez zamawiającego podczas eksploatacji złóż gazu ziemnego, a także przekazaniu zamawiającemu produktów powstałych wskutek fizykochemicznego procesu oddzielania - czystego metanolu i oczyszczonej wody złożowej.

W celu ogrzania wody złożowej i wykonania usługi wykorzystywany jest kocioł parowy na paliwo stałe (węgiel). Uzyskanie odpowiedniej ilości pary w kotle parowym poprzez spalanie węgla jest podstawowym warunkiem prawidłowego wywiązywania się z umowy - oddzielania metanolu z zanieczyszczonej wody złożowej i przekazywania powstałych produktów zamawiającemu.

Dotychczasowa praktyka polegająca na utylizacji wody złożowej wraz z występującymi w niej substancjami uniemożliwiała powtórne ich wykorzystanie. Wykorzystanie instalacji odzysku sprawia, iż metanol nie zanieczyszcza środowiska i w pełni podlega recyklingowi celem ponownego zastosowania w kolejnym cyklu eksploatacyjnym węglowodorów.

Rolą metanolu wkraplanego do złoża liniami iniekcyjnymi jest podniesienie temperatury w trakcie procesu eksploatacji do poziomu, który stanowi przeciwwagę dla rozprężającego się gazu ziemnego.

W związku z działalnością firmy w zakresie odzysku metanolu z wody złożowej nie powstają na terenie zakładu żadne dodatkowe odpady.

Zainteresowany wskazał, iż usługa jaką świadczy jest nowatorska i tylko przez niego realizowana na terenie naszego kraju.

W załączeniu do wniosku przekazane zostały świadectwa laboratoryjne świadczące o wykonanej rzetelnej i prawidłowej usłudze odzyskiwania metanolu z wody złożowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzoną działalnością odzysku metanolu z wody złożowej zużywane wyroby węglowe są zwolnione od akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z prowadzoną działalnością odzysku metanolu z wody złożowej zużywane wyroby węglowe służą do ogrzania wody złożowej, a dzięki temu umożliwiają oddzielenie metanolu z zanieczyszczonej wody.

Wykorzystanie instalacji odzysku sprawia, iż metanol nie zanieczyszcza środowiska oraz w pełni podlega recyklingowi i służy do ponownego zastosowania w kolejnym cyklu eksploatacyjnym węglowodorów.

Oddzielony metanol oraz oczyszczona woda złożowa przekazywana jest zamawiającemu i wykorzystywana do ponownego użycia. Ten sposób odzyskiwania metanolu i ponownego jego wykorzystania jest typowym recyklingiem. Wszystko co możliwe jest z wody złożowej odzyskiwane, po to aby to powtórnie wykorzystać do procesu związanego z eksploatacją gazu ziemnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Pod poz. 19 tego załącznika został wymieniony węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2701.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odzysku metanolu z wody złożowej na zlecenie "A". Przedmiotem usługi, jaką wykonuje, jest oddzielenie metanolu od zanieczyszczonej metanolem wody złożowej uzyskiwanej przez zamawiającego podczas eksploatacji złóż gazu ziemnego.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy zużycie wyrobów węglowych do usługowego odzysku metanolu z wody złożowej podlega zwolnieniu od akcyzy.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy).

W myśl art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

Podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych od podatku jest zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu - zwalnia się bowiem od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (...) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Z powyższego wynika, iż sprzedaż wyrobów węglowych jest co do zasady opodatkowana podatkiem akcyzowym.

Prawodawca wyłączył z tego zakresu sprzedaż określonym podmiotom, tj. podmiotom korzystającym ze zwolnienia, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W świetle powyższego, podmiot zużywający wyroby węglowe korzysta ze zwolnienia jeśli zużyje wyroby węglowe do jednego z enumeratywnie wskazanych w ust. 2 celów (przeznaczeń).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zużywa wyroby węglowe w celu ogrzania wody złożowej i wykonania usługi - do tego wykorzystywany jest kocioł parowy na paliwo stałe (węgiel).

Taki sposób wykorzystania wyrobów węglowych w prowadzonej działalności gospodarczej może korzystać ze zwolnienia od podatku - jak wynika z postanowień art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy - tylko w określonych przypadkach.

Wśród nich brak jest wykorzystania wyrobów węglowych do odzysku metanolu z wody złożowej.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że wyroby węglowe zużywane do odzyskiwania metanolu z wody złożowej nie podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl