ILPP3/443-4/13-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-4/13-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada koncesję na obrót energią elektryczną nr (...) z dnia (...). W związku z powyższym nie jest on nabywcą końcowym w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Zainteresowany kupuje energię elektryczną od podmiotu zewnętrznego, tj. T, a następnie odsprzedaje ją, m.in. także do spółek kapitałowo powiązanych z Wnioskodawcą. W umowie zawartej z T, Zainteresowany zobowiązał się naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej na podstawie tej umowy. Zgodnie z ww. postanowieniami umowy, ciężar podatku akcyzowego ponosić ma nabywający energię elektryczną odbiorca końcowy.

Jednym z podmiotów powiązanych, do których Wnioskodawca odsprzedaje energię elektryczną jest jego udziałowiec - G.

G zajmuje się dostarczaniem ciepła na rynku lokalnym oraz wytwarzaniem energii elektrycznej w skojarzeniu. G posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej o numerze (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcja sprzedaży energii elektrycznej dokonywana przez Zainteresowanego do udziałowca G będzie podlegała podatkowi akcyzowemu, biorąc pod uwagę fakt, że G posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega podatkowi akcyzowemu sprzedaż energii elektrycznej dokonywana do podmiotów posiadających koncesję w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo energetyczne, tj. koncesję na wytwarzanie lub przesył lub dystrybucję lub obrót energią elektryczną. Zainteresowany uważa, że dokonywana przez niego sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu jedną z ww. koncesji nie spowoduje, iż stanie się on podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku akcyzowego. Wniosek powyższy wynika z analizy poniższych przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Po pierwsze, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował ta energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Definicja nabywcy końcowego zawarta jest w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią elektryczną (z wyłączeniami z tej definicji zawartymi w ww. przepisie i dotyczącymi: spółki prowadzącej giełdę towarową, towarowych domów maklerskich, giełdowej izby rozrachunkowej, (...) S.A., spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową).

Z powyższego wynika, iż każdy podmiot posiadający jakąkolwiek z koncesji w rozumieniu przepisów prawa energetycznego (tekst jedn.: na wytwarzanie, obrót, dystrybucję lub przesył energii elektrycznej), nie jest nabywcą końcowym, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W konsekwencji, dostawa (sprzedaż) energii takiemu podmiotowi nieposiadającemu statusu nabywcy końcowego, w myśl przepisu art. 2 pkt 19 ustawy akcyzowej w związku z art. 9 ustawy o podatku akcyzowym - nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Po drugie, w przypadku energii elektrycznej, ustawodawca w art. 9 ustawy o podatku akcyzowym wskazał, że poza krajową sprzedażą energii elektrycznej nabywcy końcowemu, opodatkowaniu akcyzą podlegają także następujące zdarzenia:

* import i nabycie wewnątrzwspolnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego,

* zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu Prawa energetycznego,

* zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa powyżej, który wyprodukował tę energię,

* zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że ustawowa konstrukcja opodatkowania akcyzą energii elektrycznej opiera się na zasadzie opodatkowania energii elektrycznej dopiero na etapie jej konsumpcji, czy to przez nabywcę końcowego, czy też przez podmiot niemający takiego przymiotu.

Reasumując, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej dokonywanej przez Wnioskodawcę czynnością opodatkowaną jest właśnie ta sprzedaż pod warunkiem, że następuje ona do tzw. odbiorcy końcowego. Natomiast czynność dostawy energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu jedną z czterech powyższych koncesji nie zrodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w świetle art. 11 w związku z art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy akcyzowej.

Opodatkowaniu akcyzą nie będzie zatem podlegać sprzedaż energii elektrycznej do G jako do podmiotu nie posiadającego statusu nabywcy końcowego, ze względu na fakt posiadania koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

Należy podkreślić, że stanowisko analogiczne do powyższego wyraził NSA w wyroku I GSK 787/10 z dnia 11 września 2011 r. oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z dnia 13 lutego 2012 r. nr IPPP3/443-455/09/12-5/S/JK. Organy te uznały mianowicie, że podmiot sprzedający energię elektryczną podmiotowi posiadającemu koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nie jest z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego.

Natomiast, w aktualnym stanie prawnym, co do zasady uznać należy, że opodatkowaniu akcyzą podlegać będzie zużycie energii elektrycznej zakupionej przez G od E. Należy przy tym jednak zauważyć, że zgodnie z art. 30 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej następujące w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Zatem z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Zatem niniejsza interpretacja ogranicza się do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego Wnioskodawca posiada koncesję na obrót energią elektryczną nr (...) z dnia (...). Zainteresowany nabywa energię elektryczną od podmiotu zewnętrznego, tj. T, a następnie odsprzedaje ją, m.in. także do spółek kapitałowo powiązanych z Wnioskodawcą. W umowie zawartej z T, Zainteresowany zobowiązał się naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy od energii elektrycznej zakupionej na podstawie tej umowy. Zgodnie z ww. postanowieniami umowy, ciężar podatku akcyzowego ponosić ma nabywający energię elektryczną odbiorca końcowy.

Jednym z podmiotów powiązanych, do których Wnioskodawca odsprzedaje energię elektryczną, jest jego udziałowiec - G, które zajmuje się dostarczaniem ciepła na rynku lokalnym oraz wytwarzaniem energii elektrycznej w skojarzeniu. G posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej o numerze (...).

W związku z faktem, iż odbiorca energii posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, Zainteresowany uważa, że odsprzedaż energii temu podmiotowi nie podlega opodatkowaniu przez Wnioskodawcę, gdyż podmiot nabywający energię nie ma statusu nabywcy końcowego z racji posiadania koncesji.

Zatem mając na uwadze stanowisko Zainteresowanego należy wskazać, iż w myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), z wyłączeniem:

a.

spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284, Nr 81, poz. 530 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 94, poz. 551 i Nr 106, poz. 622) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b.

towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622),

c.

giełdowej izby rozrachunkowej, (...) S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d.

spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Z treści cytowanego przepisu wynika, iż podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nie będzie nabywcą końcowym w stosunku do nabywanej energii elektrycznej.

Wobec powyższego transakcja sprzedaży energii elektrycznej dokonana przez Zainteresowanego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatnikiem akcyzowym, ponieważ nabywca przedmiotowej energii elektrycznej nie jest nabywcą końcowym w myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, gdyż w przedstawionym opisie stanu faktycznego G posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, więc transakcja sprzedaży energii elektrycznej dokonywana przez Zainteresowanego do udziałowca G, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie kwestii z zakresu przepisów prawa podatkowego będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego.

Interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podmiotu nabywającego energię. Podmiot ten, aby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl