ILPP3/443-39/12-2/TW - Możliwość zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji energii elektrycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-39/12-2/TW Możliwość zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji energii elektrycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 24 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji energii elektrycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w procesie produkcji energii elektrycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) jest właścicielem Zakładu (...) w określonej miejscowości. W następstwie przeprowadzonej modernizacji zakładu w roku 2010 wybudowano nową kotłownię węglową w znacznym stopniu zwiększającą efektywność energetyczną oraz poprawiającą parametry dotyczące ochrony środowiska. W roku 2011 zainstalowano dodatkowo turbinę parową o mocy 0,63 MW pozwalającą produkować energię elektryczną z uzyskiwanej w kotłowni pary. Całość wytwarzanej pary w kotłowni węglowej jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej, a następnie po przeprowadzonym procesie, energia cieplna jest wykorzystywana w celach technologicznych przy produkcji etanolu i pasz. Wyprodukowana energia elektryczna jest zużywana w całości na potrzeby własne zakładu ze względu na brak technicznych możliwości podłączenia się do sieci lokalnego operatora sieci energetycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzoną w zakładzie produkcją energii elektrycznej Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych (art. 31a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na wykorzystywanie wyprodukowanej energii cieplnej uzyskanej z węgla do produkcji energii elektrycznej ma zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Podmiot zużywający to w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż w roku 2010 Zainteresowany wybudował nową kotłownię węglową w znacznym stopniu zwiększającą efektywność energetyczną oraz poprawiającą parametry dotyczące ochrony środowiska. W roku 2011 zainstalowano dodatkowo turbinę parową o mocy 0,63 MW pozwalającą produkować energię elektryczną z uzyskiwanej w kotłowni pary. Całość wytwarzanej pary w kotłowni węglowej jest wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż co do zasady obrót wyrobami węglowymi objęty jest opodatkowaniem tym podatkiem (art. 9a ust. 1 ustawy) - zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Z powyższego wynika w szczególności, iż przepis art. 31a ust. 2 ustawy wskazuje na jakie cele (w tym przypadku uprzywilejowane zwolnieniem) mogą zostać przeznaczone wyroby węglowe.

Natomiast podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych od podatku jest zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu - zwalnia się bowiem od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (...) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle powyższego, podmiot nabywający wyroby węglowe będzie korzystał ze zwolnienia jeśli zużyje je do jednego z enumeratywnie wskazanych w ust. 2 celów (przeznaczeń).

Zgodnie natomiast z art. 31a ust. 2 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej.

Zatem stwierdzić należy, iż wyroby węglowe zużywane przez Wnioskodawcę w procesie produkcji energii elektrycznej są zwolnione od podatku akcyzowego.

Na potrzeby niniejszej interpretacji - jej zakres wyznacza zadane przez Spółkę pytanie - podkreślić jednak należy, iż ww. zwolnienie dotyczy zużycia węgla w procesie produkcji, a nie do produkcji energii elektrycznej (pojęcia te nie są tożsame). Zwolniony od akcyzy "proces produkcji" energii elektrycznej spełnia następujące warunki:

* sprowadza się do przemian energii: energia chemiczna paliwa, w energię cieplną; energia cieplna w energię mechaniczną; energia mechaniczna w energię elektryczną,

* ma na celu bezpośrednie wykonanie produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl