ILPP3/443-35/14-2/TK - Zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu zużywanego w działalności gospodarczej, której przedmiotem jest produkcja pieczarek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-35/14-2/TK Zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu zużywanego w działalności gospodarczej, której przedmiotem jest produkcja pieczarek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku zużywanych wyrobów gazowych jest:

* prawidłowe - w zakresie zużycia gazu do produkcji pieczarek określonego w opisie stanu faktycznego pod lit. a tiret od 1 do 3;

* nieprawidłowe - w zakresie zużycia gazu do celów określonych w opisie stanu faktycznego pod lit. a tiret 4 oraz pod lit. b.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku wyrobów gazowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie uprawy pieczarek. Na potrzeby tej działalności do celów opałowych zakupuje gaz o kodzie CN 2711 21 00. Nabywany gaz opodatkowany jest podatkiem akcyzowym według stawki podatku 1,28 zł/GJ.

W zakładzie objętym niniejszym zapytaniem gaz używany jest w pracach rolniczych w następujący sposób:

a. w pieczarkarni - przy uprawie pieczarek:

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach wodnych i parowych, energia cieplna wykorzystywana jest do ogrzewania pomieszczeń do uprawy pieczarek (hale uprawowe), za pośrednictwem wymienników ciepła;

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach parowych, para wodna wykorzystywana jest do regulacji wilgotności powietrza w pomieszczeniach do uprawy pieczarek poprzez bezpośredni wtrysk pary wodnej do pomieszczenia;

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach parowych, energia cieplna wykorzystywana jest do dezynfekcji pomieszczeń (zabieg technologiczny wymagany w trakcie uprawy) na koniec cyklu uprawy, para wodna wprowadzana jest bezpośrednio do pomieszczeń do uprawy pieczarek w celu podniesienia temperatury w powietrzu do ok 70°C;

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach wodnych, energia cieplna wykorzystywana jest do ogrzewania pomieszczeń socjalno-bytowych i biurowych pieczarkarni oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej dla pracowników realizujących produkcję pieczarek;

b. w centrum dystrybucji do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach wodnych; energia cieplna wykorzystywana jest do ogrzewania pomieszczeń produkcyjnych, socjalno-bytowych i biurowych centrum dystrybucji oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej dla pracowników; w centrum dystrybucji pieczarki świeże z własnej uprawy w pieczarkarniach przygotowywane są do ekspedycji; przygotowanie pieczarek polega na:

o kontroli jakości pieczarek,

o przygotowaniu palet (opakowań zbiorczych) do ekspedycji,

o składowaniu pieczarek w chłodniach przed ekspedycją,

o załadunku samochodów.

Z uwagi na wątpliwości dotyczące interpretacji przepisów podatkowych Wnioskodawca nie złożył sprzedawcy gazu oświadczenia, że gaz nabywany na potrzeby opisanego powyżej zakładu będzie zużywany do celów opałowych w pracach rolniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli Wnioskodawca złoży sprzedawcy gazu oświadczenie, że w odniesieniu do pieczarkarni oraz centrum dystrybucji będzie wykorzystywał nabywane wyroby gazowe do celów zwolnionych i faktycznie zużyje te wyroby w sposób opisany w stanie faktycznym, spełnione zostaną zgodnie z przepisami art. 31b ust. 1-4 ustawy o podatku akcyzowym warunki zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego, nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4 tej ustawy, do celów innych niż zwolnione na podstawie tych przepisów. Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 19a lit. a ww. ustawy pod pojęciem finalnego nabywcy gazowego należy rozumieć podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe lub posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe, niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym. Wnioskodawca zużywa wyroby gazowe na własne cele i nie zgłaszał działalności jako pośredniczący podmiot gazowy, należy go zatem uznać za finalnego nabywcę gazowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy można uznać, że wyroby akcyzowe nabywane do celów przedstawionych w stanie faktycznym i zużywane w opisany tam sposób, w odniesieniu do pieczarkarni oraz centrum dystrybucji spełniają warunki do zwolnienia przewidziane w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca rozważa złożenie sprzedawcy gazu oświadczenia, że w odniesieniu do wyrobów gazowych zużywanych na potrzeby pieczarkarni oraz centrum dystrybucji będą one zużywane na cele zwolnione z podatku akcyzowego. Tym samym powstaje pytanie, czy jeżeli Wnioskodawca złoży sprzedawcy gazu takie oświadczenie i w zakresie pieczarkarni oraz centrum dystrybucji będzie faktycznie wykorzystywał nabywane wyroby gazowe w sposób opisany w stanie faktycznym, spełnione zostaną warunki zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgodnie z przepisem art. 31b ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie. Natomiast zgodnie z przepisem art. 31b ust. 4 pkt 1 tej ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5.

Działalnością rolniczą jest, zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, produkcja roślinna i zwierzęca, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Zdaniem Wnioskodawcy uprawa pieczarek mieści się w zakresie działalności rolniczej, a zatem wykorzystanie gazu do uprawy pieczarek oraz w bezpośrednio związanym z tą uprawą centrum dystrybucji - w sposób przedstawiony w stanie faktycznym, spełnia warunki zwolnienia od podatku akcyzowego. W tym zakresie - jeśli Wnioskodawca złoży sprzedawcy gazu stosowne oświadczenie i faktycznie zużyje ten gaz na cele opisane w stanie faktycznym - w odniesieniu do gazu zużywanego w pieczarkarni oraz w centrum dystrybucji spełnione zostaną warunki zwolnienia z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe - w zakresie zużycia gazu do produkcji pieczarek określonego w opisie stanu faktycznego pod lit. a tiret od 1 do 3;

* nieprawidłowe - w zakresie zużycia gazu do celów określonych w opisie stanu faktycznego pod lit. a tiret 4 oraz pod lit. b.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie "wyroby gazowe" oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy - podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

#8210; niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne - jak stanowi art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy - wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie uprawy pieczarek. Na potrzeby tej działalności do celów opałowych zakupuje gaz o kodzie CN 2711 21 00.

Gaz używany jest w następujący sposób:

a. w pieczarkarni - przy uprawie pieczarek:

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach wodnych i parowych, energia cieplna wykorzystywana jest do ogrzewania pomieszczeń do uprawy pieczarek (hale uprawowe), za pośrednictwem wymienników ciepła;

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach parowych, para wodna wykorzystywana jest do regulacji wilgotności powietrza w pomieszczeniach do uprawy pieczarek poprzez bezpośredni wtrysk pary wodnej do pomieszczenia;

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach parowych, energia cieplna wykorzystywana jest do dezynfekcji pomieszczeń (zabieg technologiczny wymagany w trakcie uprawy) na koniec cyklu uprawy, para wodna wprowadzana jest bezpośrednio do pomieszczeń do uprawy pieczarek w celu podniesienia temperatury w powietrzu do ok. 70°C;

o do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach wodnych, energia cieplna wykorzystywana jest do ogrzewania pomieszczeń socjalno-bytowych i biurowych pieczarkarni oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej dla pracowników realizujących produkcję pieczarek;

b. w centrum dystrybucji do celów opałowych - gaz spalany jest w kotłach wodnych; energia cieplna wykorzystywana jest do ogrzewania pomieszczeń produkcyjnych, socjalno-bytowych i biurowych centrum dystrybucji oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej dla pracowników; w centrum dystrybucji pieczarki świeże z własnej uprawy w pieczarkarniach przygotowywane są do ekspedycji; przygotowanie pieczarek polega na:

o kontroli jakości pieczarek,

o przygotowaniu palet (opakowań zbiorczych) do ekspedycji,

o składowaniu pieczarek w chłodniach przed ekspedycją,

o załadunku samochodów.

Zainteresowany ma wątpliwości czy może w opisanym przypadku skorzystać ze zwolnienia od akcyzy.

Wyjaśnić zatem należy, że z ustawy o podatku akcyzowym wynika, że zużycie gazu w celach opałowych w określonych przypadkach jest zwolnione od akcyzy.

Podstawowe zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych określone zostały w art. 31b ust. 1 ustawy. W opisanym przypadku zastosowanie znajduje uregulowanie, w świetle którego zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie (art. 31b ust. 1 pkt 3 ustawy).

Dodać należy, że w świetle art. 31b ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Obrót wyrobami gazowymi podlega z zasady opodatkowaniu akcyzą. Przeznaczenie wyrobów gazowych do jednego z celów wskazanych w art. 31b ustawy uprawnia do zużywania zwolnionego od podatku wyrobu gazowego. Podkreślić przy tym należy, że zakres określonych w tym przepisie zwolnień nie może być interpretowany rozszerzająco.

Nadanie innego przeznaczenia nabytym wyrobom niż ww. wymienione skutkuje opodatkowaniem gazu.

Jak stanowi art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o podatku akcyzowym ani pojęcia prace rolnicze ani pojęcia prace ogrodnicze.

Z Małego słownika j. polskiego, wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 1999 str. 789 wynika natomiast, że rolniczy to odnoszący się do rolnictwa; związany z rolnictwem, zajmujący się rolnictwem.

Rolnictwo to uprawa i hodowla roślin oraz chów i hodowla zwierząt gospodarskich. Praca - str. 699 ww. słownika - to działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych (...).

Natomiast ogrodniczy to odnoszący się do ogrodnictwa lub ogrodnika, stosowany w ogrodnictwie. Ogrodnictwo zaś, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, to uprawa warzyw, drzew owocowych i roślin ozdobnych; dział rolnictwa obejmujący warzywnictwo, sadownictwo.

Prace rolnicze oraz ogrodnicze to zatem działalność związana z uprawą i hodowlą roślin, roślin ozdobnych, uprawą warzyw, drzew owocowych, chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich a także sadownictwo oraz warzywnictwo.

Skoro - jak wskazał Wnioskodawca - prowadzi on działalność polegającą zarówno na uprawie pieczarek jak i na przygotowaniu ich do wyekspediowania (prace wykonywane w centrum dystrybucji), to w części dotyczącej bezpośrednio uprawy pieczarek wykonuje działalność uprzywilejowaną zwolnieniem od podatku akcyzowego.

Natomiast, w zakresie działalności związanej z przygotowaniem do wyekspediowania pieczarek (prace wykonywane w centrum dystrybucji) i ogrzewania pomieszczeń socjalno-bytowych, biurowych pieczarkarni oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej dla pracowników realizujących produkcję pieczarek, zużywany gaz ziemny nie będzie podlegał zwolnieniu od podatku, gdyż jest to inna działalność niż uprzywilejowana zwolnieniem od akcyzy.

Podkreślić przy tym należy, że ww. zwolnienie ma charakter przedmiotowy i przysługuje tylko gdy wyroby gazowe są zużywane do celów opałowych m.in. w pracach rolniczych i ogrodniczych, czego nie należy utożsamiać ze zwolnieniem producenta (zwolnienie o charakterze podmiotowym).

Reasumując, zwolniony od podatku będzie wyłącznie gaz ziemny zużywany przez Wnioskodawcę w celach opałowych w zakresie uprawy pieczarek. Natomiast w zakresie zużycia gazu w centrum dystrybucji oraz do ogrzewania pomieszczeń socjalno-bytowych i biurowych pieczarkarni oraz do produkcji ciepłej wody użytkowej dla pracowników realizujących produkcję pieczarek zwolnienie od podatku akcyzowego nie przysługuje.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca złoży sprzedawcy gazu oświadczenie, że w odniesieniu do pieczarkarni oraz centrum dystrybucji będzie wykorzystywał nabywane wyroby gazowe do celów zwolnionych i faktycznie zużyje te wyroby w sposób opisany w stanie faktycznym, nie zostaną spełnione warunki zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl