ILPP3/443-35/10-2/TK - Likwidacja wyrobów tytoniowych a wartość nałożonych na nie banderol.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-35/10-2/TK Likwidacja wyrobów tytoniowych a wartość nałożonych na nie banderol.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów tytoniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów tytoniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy w zakresie wyrobów tytoniowych. Jest producentem oraz dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego. Zainteresowany posiada w składzie podatkowym tytoń, znajdujący się w procedurze zawieszonej akcyzy, na który w sposób prawidłowy zostały naniesione banderole z 2009 r. w myśl art. 136 ustawy o podatku akcyzowym, banderole te straciły ważność z dniem 28 lutego 2010 r., wskutek czego nie mogą być wyprowadzone ze składu podatkowego. Po wyprodukowaniu tych wyrobów Wnioskodawca, zgodnie z art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. a), obniżył kwotę dziennej wpłaty podatku akcyzy o wartość naniesionych prawidłowo znaków akcyzy.

Zainteresowany planuje przeprowadzić zniszczenie (likwidację) wyrobów tytoniowych znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszonej akcyzy z banderolami z 2009 r. poprzez rozpakowanie, a następnie zniszczenie opakowań jednostkowych i znaków akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy zwrócić wartość banderol nałożonych na te wyroby, o którą zostały obniżone wpłaty dzienne zaliczki na podatek akcyzowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość wpłat dziennych zaliczek na podatek akcyzowy, została obniżona w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami (ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. Dz. U. Nr 3, poz. 11, art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. a), gdyż znaki akcyzy zostały nałożone w sposób prawidłowy. Zainteresowany nie odnalazł przepisów mówiących o konieczności zwrotu wartości znaków podatkowych, o które obniża się wpłaty dzienne na zaliczkę podatku akcyzowego w związku z niewprowadzeniem towarów nimi oznaczonych do sprzedaży. Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany dokonywać takiego rodzaju zwrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Stosownie do art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Na mocy art. 116 ust. 1 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 117 ust. 1-3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1.

importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2.

przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3.

przemieszczone na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 123 ust. 1-3 ustawy, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Zdjęte znaki akcyzy są:

1.

zwracane do ich wytwórcy albo

2.

niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celnego.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwanym dalej rozporządzeniem, określił zasady zwolnienia od akcyzy.

Zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, w przypadku ich zniszczenia.

Z kolei w myśl § 21 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie, pod warunkiem że wyroby akcyzowe zostały zniszczone, na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

Stosownie do art. 21 ust. 1, 2 i 5 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przyjmuje się w wysokości wynikającej z deklaracji podatkowej lub z deklaracji uproszczonej, chyba że organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi inną wysokość tego zobowiązania.

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, jeżeli powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju.

Z opisu stanu faktycznego wynika, ż Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy w zakresie wyrobów tytoniowych. Jest producentem oraz dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego. w składzie podatkowym posiada tytoń znajdujący się w procedurze zawieszonej akcyzy, na który w sposób prawidłowy zostały naniesione banderole z 2009 r. w myśl art. 136 ustawy, banderole te straciły ważność z dniem 28 lutego 2010 r., wskutek czego nie mogą być wyprowadzone ze składu podatkowego. Po wyprodukowaniu tych wyrobów Zainteresowany, zgodnie z art. 23 ust. 4 pkt 1 lit. a), obniżył kwotę dziennej wpłaty podatku akcyzy o wartość naniesionych prawidłowo znaków akcyzy.

Wnioskodawca planuje przeprowadzić zniszczenie (likwidację) wyrobów tytoniowych znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszonej akcyzy z banderolami z 2009 r. poprzez rozpakowanie, a następnie zniszczenie opakowań jednostkowych i znaków akcyzy.

Przedmiotowe wyroby akcyzowe nie były więc wydane do konsumpcji, nie były też przedmiotem obrotu gospodarczego jak również nie spełniają warunku nieprzydatności do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia. Jedyną wadą tych wyrobów, jak wynika z opisanego stanu faktycznego, jest to, iż posiadają nałożone znaki akcyzy, które utraciły ważność z dniem 28 lutego 2010 r.

Mając na uwadze przytoczony wyżej stan prawny i stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż nie powstało zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w odniesieniu do wyrobów znajdujących się w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzy, które to wyroby mają być zniszczone tylko z uwagi na to, iż prawidłowo naniesione banderole utraciły ważność.

W związku z powyższym, stosownie do art. 21 ust. 7 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, które zostaną zniszczone. w konsekwencji winien on skorygować uprzednio złożoną deklarację podatkową, w której dokonał obniżenia akcyzy należnej o kwotę stanowiącą równowartość zdjętych i zniszczonych znaków akcyzy.

Mając powyższe na uwadze należało stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku obowiązku zwrotu odliczonej kwoty stanowiącej równowartość zniszczonych podatkowych znaków akcyzy - należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl