ILPP3/443-34/11-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-34/11-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie deklaracji podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka posiadając status zarejestrowanego odbiorcy dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Spółka posiada dwa zezwolenia na wewnątrzwspólnotowe nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. Pierwsze zezwolenie obejmuje cztery miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (kolejne nowe miejsca były dodawane poprzez zmianę decyzji), a drugie obejmuje jedno miejsce odbioru tych wyrobów (zmianie uległy przepisy dotyczące wydawania zezwoleń). Miejsca odbioru są zlokalizowane na obszarze właściwości miejscowej pięciu urzędów celnych.

Spółka składa jedną deklarację podatkową AKC-4zo jako "główną", dołączając do niej dodatkowy formularz deklaracji AKC-4zo zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dotyczącymi prowadzącego skład podatkowy, w którym wypełnia:

* pole nr 1 (Numer Identyfikacji Podatkowej podatnika);

* pola nr 4 i 5 (Miesiąc i Rok - tożsame z deklaracją "główną");

* części A, B, H, I (w części H podawany jest drugi numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy);

* w główce deklaracji po wyrazach "DEKLARACJA DLA PODATKU AKCYZOWEGO" z dopiskiem: "MIEJSCE ODBIORU".

Jednocześnie do składanej jednej głównej deklaracji podatkowej AKC-4zo dla każdego numeru zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca dołączone są odrębne formularze szczegółowe np. AKC-4/A nr formularza 0001 dla jednego numeru akcyzowego zarejestrowanego odbiorcy i AKC-4/A nr formularza 0002 dla drugiego numeru akcyzowego zarejestrowanego odbiorcy (podobnie jak w przypadku składów podatkowych).

Informację o kwotach wpłat dziennych dla danej grupy wyrobów akcyzowych wpisuje Spółka zawsze tylko w formularzu nr 0001 łącznie dla obu numerów akcyzowych zarejestrowanego odbiorcy (zgodnie z objaśnieniami np. do formularza AKC-4/A, AKC-4/B, AKC-4/C).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisany przez Spółkę w stanie faktycznym sposób sporządzania i składania do urzędu celnego właściwego ze względu na adres siedziby Spółki deklaracji podatku akcyzowego AKC-4zo (deklaracja główna z dodatkowym formularzem deklaracji AKC-4zo) zawierającej dwa numery zarejestrowanego odbiorcy oraz dołączone do niej odrębne deklaracje szczegółowe dla każdego z numerów jest prawidłowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony sposób sporządzania i składania deklaracji jest zgodny z obowiązującymi przepisami i objaśnieniami do deklaracji i ich załączników. Co ważne, sposób ten nie powoduje żadnego uszczerbku dla należnego do zapłaty podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

nbspnbsp - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Przepis art. 23 ust. 1 ustawy stanowi, iż zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

W myśl ust. 3 tego artykułu, wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 ustawy.

Na podstawie art. 57 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 1a ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki wymienione:

1.

w ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 - wydaje zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2.

w art. 48 ust. 1 pkt 2-6 - wydaje zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może uzyskać więcej niż jedno zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Sytuacja zarejestrowanego odbiorcy jest co do zasady, podobna do sytuacji podmiotu prowadzącego skład podatkowy. Podmiot prowadzący skład podatkowy dla każdego wydanego pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego otrzymuje odrębny numer akcyzowy tego składu. Tak samo zarejestrowany odbiorca, w ramach każdego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca otrzymuje związany z miejscem odbioru wyrobów akcyzowych numer akcyzowy. Nie zmienia to jednak faktu, że w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych, niezależnie od ilości posiadanych składów podatkowych oraz ilości zezwoleń na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca podatnikiem jest jeden podmiot, tzn.:

* jeden podmiot prowadzący skład podatkowy,

* jeden podmiot będący zarejestrowanym odbiorcą.

W przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy w deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-4 w polu G przewidziano miejsce na wpisanie kilkudziesięciu numerów składów podatkowych prowadzonych przez podmiot do tego uprawniony. W przypadku jednak braku miejsca na następne numery, w objaśnieniu do deklaracji została umieszczona informacja, iż w celu wykazania większej ilości składów podatkowych niż przewidziano w części G deklaracji, należy złożyć dodatkowy formularz deklaracji AKC-4/AKC-4zo, w którym należy wypełnić pole nr 1 (Numer Identyfikacji Podatkowej podatnika), pola nr 4 i 5 (Miesiąc i Rok) oraz części A, B, G, I. Ponadto w główce deklaracji po wyrazach "DEKLARACJA DLA PODATKU AKCYZOWEGO" należy dopisać wyrazy: "- SKŁADY PODATKOWE".

Oznacza to, że niezależnie od ilości prowadzonych składów podatkowych podmiot ten składa tylko jedną deklarację AKC-4. Rozwiązanie takie zostało wprowadzone w celu uproszczenia podatnikowi obowiązku deklarowania wyrobów podlegających opodatkowaniu - prowadzi ono bowiem do zmniejszenia ilości składanej dokumentacji.

Zdaniem Spółki objaśnienia te można, w przedstawionym stanie faktycznym, per analogiam zastosować również do zarejestrowanego odbiorcy posiadającego więcej niż jedno zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych. A zatem, w opinii Spółki, w sytuacji posiadania dwóch numerów zarejestrowanego odbiorcy może ona złożyć jedną deklarację podatkową AKC-4zo, dołączając do niej dodatkowy formularz deklaracji, w którym wypełniłaby:

* pole nr 1 (Numer Identyfikacji Podatkowej podatnika);

* pola nr 4 i 5 (Miesiąc i Rok - tożsame z deklaracją "główną");

* części A, B, H, I (w części H podawany jest drugi numer akcyzowy zarejestrowanego odbiorcy);

* w główce deklaracji po wyrazach "DEKLARACJA DLA PODATKU AKCYZOWEGO" z dopiskiem: " MIEJSCE ODBIORU" (analogicznie jak w przypadku składu podatkowego).

Jednocześnie do składanej jednej głównej deklaracji podatkowej AKC-4zo dla każdego numeru zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca dołączone są odrębne formularze szczegółowe (jak opisano w stanie faktycznym).

Powyższe rozwiązanie nie powoduje również zmiany właściwości organów celnych właściwych do złożenia deklaracji. Zgodnie bowiem z objaśnieniami do deklaracji "jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą są wykonywane lub stany faktyczne podlegające opodatkowaniu akcyzą występują na obszarze właściwości miejscowej dwóch lub więcej urzędów celnych, to osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej składają deklaracje w urzędzie celnym kierowanym przez naczelnika właściwego ze względu na adres siedziby podatnika". Oznacza to, że Spółka i tak musiałaby złożyć obydwie deklaracje do tego samego urzędu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl