ILPP3/443-32/08-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-32/08-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży oleju opałowego z instalacji pomiarowej na stacji paliw - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży oleju opałowego z instalacji pomiarowej na stacji paliw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) olej opałowy zaliczany jest do grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - poz. 4 załącznika nr 2 do ustawy, tj. oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z materiałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) określone zostały m.in. dla oleju opałowego obniżone stawki akcyzy, które mają zastosowanie do olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temp. 15°C jest niższa od 890 kg/m#179;, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.

Zdaniem Wnioskodawcy jest to jeden z podstawowych warunków zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego.

Zainteresowany twierdzi, iż zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b) i lit. c) tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia obowiązany jest w przypadku sprzedaży:

1.

osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia; oświadczenie może być złożone w wystawionej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;

2.

osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:

- imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP,

- adres zamieszkania nabywcy,

- określenie ilości nabywanego oleju opałowego,

- określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres wymieniony wyżej,

- wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych,

- datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Podatnik winien przechowywać dokumentację, o której mowa w § 4 ust. 1 do czasu upływu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Art. 65 ustawy o podatku akcyzowym stwierdza, że: "w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych stawka akcyzy wynosi: - dla olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe, 2 000 zł od 1 000 litrów gotowego wyrobu (...)"

Wnioskodawca wyjaśnia, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe do dynamicznego pomiaru objętości lub masy cieczy innych niż woda (rozporządzenie to straciło moc prawną z dniem 1 stycznia 2008 r., ale wymagania z niego wynikające mają nadal zastosowanie do legalizacji przyrządów pomiarowych objętych Dyrektywą MID, które uzyskały na ich podstawie zatwierdzenie typu)...odmierzaczem jest instalacja pomiarowa przeznaczona do pomiaru wydawanych paliw ciekłych innych niż gazy ciekłe lub gazu ciekłego propan-butan do pojazdów mechanicznych, małych samochodów lub łodzi.

Natomiast instalacja pomiarowa to przyrząd pomiarowy składający się z licznika oraz urządzeń dodatkowych, przeznaczony do pomiaru objętości lub masy przepływających cieczy innych niż woda, w szczególności ropy naftowej, produktów naftowych, cieczy spożywczych, alkoholi, cieczy chemicznych, gazów ciekłych, cieczy używanych do wzorcowania zbiorników.

Decyzją nr ZT 286/2005 r. z dnia 16 listopada 2005 r. Prezes Głównego Urzędu Miar zatwierdził typ instalacji pomiarowych do paliw ciekłych. Instalacje te spełniają wymagania określone w ww. rozporządzeniu z dnia 2 kwietnia 2004 r. Wnioskodawca wyjaśnia, iż na stacjach paliw posiada odmierzacze paliw ciekłych, które przeznaczone są wyłącznie do sprzedaży benzyn i oleju napędowego (posiadają aktualne świadectwa legalizacji), a także instalacje pomiarowe do wydawania oleju opałowego, które również posiadają aktualne świadectwo legalizacji wydane przez Naczelnika Obwodowego Urzędu Miar w Kaliszu.

W opinii Zainteresowanego czytając art. 65 ustawy o podatku akcyzowym, można stwierdzić, że sprzedaż oleju opałowego za pomocą odmierzacza paliw ciekłych powoduje utratę prawa do zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego.

Nie określa on jednak sprzedaży oleju opałowego z zalegalizowanej instalacji pomiarowej, która odmierzaczem nie jest.

Jeśli więc, nie jest to jednoznacznie zabronione to prawo dopuszcza takie możliwości.

W związku z tym sprzedaż oleju opałowego z instalacji pomiarowej - jak twierdzi Spółka - nie powoduje utraty prawa do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego.

Wnioskodawca twierdzi, że przytoczone rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r., wyraźnie odróżnia instalacje pomiarowe od odmierzaczy, dlatego też nie można poddawać tego własnym ocenom pracowników Urzędu Kontroli Skarbowej, gdyż jest to dokładnie określone przepisami prawa w przedmiotowym rozporządzeniu.

Kolejne rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przemysłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie, określa definicję stacji paliw. Zdaniem Spółki jest to obiekt budowlany, w skład którego mogą wchodzić: budynek, podziemne zbiorniki magazynowe lub nadziemne zbiorniki gazu płynnego, instalacje technologiczne w tym urządzenia do magazynowania i załadunku paliw płynnych oraz gazu płynnego, instalacje wodno-kanalizacyjne i energetyczne, podjazdy i zadaszenia oraz inne urządzenia usługowe i pomieszczenia pomocnicze. Wyraźnie w tej definicji stwierdzono, że w skład stacji "mogą wchodzić" nie jest natomiast napisane "tylko i wyłącznie".

Dlatego też - jak twierdzi Zainteresowany - mogą na stacji paliw znajdować się zbiorniki do przechowywania oleju opałowego.

Jednocześnie należy w tym miejscu dodać, że składając wniosek o udzielenie koncesji na obrót paliwami do Urzędu Regulacji Energetyki, Spółka wyszczególniła jakimi rodzajami paliw będzie dokonywała obrotu, m.in. wskazała olej opałowy.

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydał Wnioskodawcy koncesję na obrót paliwami ciekłymi zaliczając olej opałowy do paliw ciekłych (płynnych). Zgodnie więc z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. - wyjaśnia Zainteresowany - olej opałowy jako paliwo ciekłe (płynne) można sprzedawać na terenie stacji paliw (gdyż są tam zbiorniki na jego magazynowanie), a instalacja pomiarowa spełnia cechy urządzenia usługowego. Natomiast jeżeli przyjąć (czysto teoretycznie), że stacja paliw posiada podziemne zbiorniki magazynowe "tylko paliw płynnych" a nie na olej opałowy, to gdzie w takim razie należy sprzedawać olej opałowy, który też jest paliwem ciekłym (płynnym).

Naczelnik Urzędu Celnego w Słupsku w piśmie nr 323000-RPA-058-07/06/MZ z dnia 9 czerwca 2006 r. słusznie - zdaniem Wnioskodawcy - zauważył, że ustawodawca nie określił miejsca, w którym sprzedaż oleju opałowego rodziłaby konieczność zastosowania wobec niego wyższej stawki podatku, a co za tym idzie, ponownego powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Zdaniem Wnioskodawcy należy zatem uznać, iż sprzedaż na stacji benzynowej prawidłowo oznakowanego i barwionego oleju opałowego z przeznaczeniem do celów opałowych, bez użycia odmierzacza paliw ciekłych, od którego na wcześniejszym etapie wprowadzenia do obrotu został odprowadzony podatek w należnej wysokości, nie rodzi na nowo obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca może sprzedawać olej opałowy z instalacji pomiarowej.

2.

Czy Wnioskodawca może sprzedawać olej opałowy na stacji paliw.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnienie następujących warunków:

- Sprzedaż oleju opałowego prawidłowo zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem,

- Przeznaczenie tego oleju na cele opałowe,

- Uzyskanie od nabywców kompletnych oświadczeń stwierdzających, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe,

- Sprzedaż oleju opałowego z zalegalizowanej instalacji pomiarowej,

- Sprzedaż oleju opałowego jako paliwa ciekłego (płynnego) na stacji paliw,

jest wystarczające do zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

Podkreślić należy, iż powołana przez Spółkę Dyrektywa 2004/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie przyrządów pomiarowych (Dz. Urz. UE Nr L 135/1 z 30 kwietnia 2004 r.) oraz (nieobowiązujące) rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe do dynamicznego pomiaru objętości lub masy cieczy innych niż woda (Dz. U. Nr 77, poz. 731), oprócz określenia treści takich pojęć jak instalacja pomiarowa czy odmierzacz paliwa, regulują zagadnienia związane z wymaganiami jakie powinny spełniać urządzenia i systemy w związku z ich wprowadzeniem na rynek oraz wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe do dynamicznego pomiaru objętości lub masy cieczy innych niż woda.

Przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa są jednak wyłącznie przepisy prawa podatkowego tj. przepisy ustaw podatkowych, postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych (art. 3 pkt 2 ww. ustawy). Stąd też niniejsza interpretacja nie zawiera wykładni innych przepisów niż podatkowe.

Zgodnie z art. 65 ust. 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

1.

dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2 000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu;

2.

dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1 800 zł od 1 000 kilogramów gotowego wyrobu.

Zauważyć należy, iż zarówno ustawa jak i wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie definiują pojęcia"odmierzacz paliw ciekłych". Przedmiotowe pojęcie zostało jednak określone w przepisach pozapodatkowych. Zgodnie z definicją zawartą w załączniku MI-005 (Instalacje pomiarowe do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości cieczy innych niż woda) do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/22/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie przyrządów pomiarowych (Dz. Urz. UE Nr L135/1 z 30 kwietnia 2004 r.), zgodnie z którą odmierzacz paliwa to instalacja pomiarowa przeznaczona do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów, a także definicją zawartą w załączniku nr 5 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 3, poz. 27) wydanego na podstawie delegacji zawartej w art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 z późn. zm.), która stanowi, że odmierzacz paliwa to instalacja pomiarowa przeznaczona do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samochodów.

Zatem planowana przez podatnika sprzedaż oleju opałowego na stacji paliw z obniżoną stawką podatku akcyzowego z przedmiotowej instalacji pomiarowej może mieć miejsce pod warunkiem, że instalacja ta nie jest ww. odmierzaczem paliw ciekłych.

Z kolei odnośnie sprzedaży oleju opałowego na stacji paliw należy stwierdzić, iż Wnioskodawca może nabywać konfekcjonowany olej opałowy i dokonywać jego sprzedaży z ww. stawką podatku akcyzowego po dochowaniu wszystkich wskazanych powyżej warunków.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl