ILPP3/443-31/09-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-31/09-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy podatników produkujących piwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy podatników produkujących piwo. Pismem z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) uzupełniono wniosek w zakresie wskazania przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się działalnością handlową (sprzedaż hurtowa i detaliczna) i produkcyjną polegającą na pasteryzacji oraz rozlewie do butelek piwa zakupionego w browarach.

Zainteresowany prowadzi skład podatkowy, na terenie którego dokonuje rozlewu piwa. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupów piwa luzem od browarów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz z zapłaconą akcyzą.

W normach prawnych zostały określone zasady zwolnień od akcyzy podatników produkujących piwo, w zależności od poziomu wielkości sprzedaży piwa w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy. Zdaniem Wnioskodawcy, nie precyzują one jednak pojęcia sprzedaży piwa (tj. wyprodukowanego z zapłaconą akcyzą, czy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy), co może powodować określone wątpliwości w zakresie ustalenia prawidłowego poziomu niniejszego zwolnienia (ustalenia właściwego poziomu sprzedaży piwa w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy określone wielkości sprzedaży piwa, przez podatników produkujących piwo, w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy, obejmują sprzedaż piwa wyprodukowanego z zapłaconą akcyzą i w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, czy też sprzedaż piwa wyprodukowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane limity ilościowe sprzedaży piwa odnoszą się tylko do sprzedaży piwa wyprodukowanego w warunkach stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zainteresowany uważa, że zakupiona wielkość piwa luzem z zapłaconą akcyzą, a następnie rozlew i sprzedaż nie mogą być uwzględnione w ilości sprzedaży piwa w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy dla celów ustalenia poziomu zwolnienia od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwana dalej ustawą.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 47. ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 31 ust. 6 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 kwietnia 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwanego dalej rozporządzeniem, określił warunki zwolnień od podatku akcyzowego m.in. podatników produkujących piwo.

W myśl przepisu § 17 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali:

1.

do 20 000 hl piwa - w wysokości 30,00 zł/hl,

2.

do 70 000 hl piwa - w wysokości 15,00 zł/hl,

3.

do 150 000 hl piwa - w wysokości 12,00 zł/hl,

4.

do 200 000 hl piwa - w wysokości 9,00 zł/hl

- nie więcej jednak niż 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.

Przy czym zwolnienie to, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.

Według zaś § 17 ust. 3 ww. rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się do podatników:

1.

prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo,

2.

posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa,

3.

niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż Wnioskodawca zajmuje się działalnością handlową (sprzedaż hurtowa i detaliczna) i produkcyjną polegającą na pasteryzacji oraz rozlewie do butelek piwa zakupionego w browarach.

Zainteresowany prowadzi skład podatkowy, na terenie którego dokonuje rozlewu piwa. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupów piwa luzem od browarów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz z zapłaconą akcyzą.

W normach prawnych zostały określone zasady zwolnień od akcyzy podatników produkujących piwo, w zależności od poziomu wielkości sprzedaży piwa w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy. Zdaniem Spółki, nie precyzują one jednak pojęcia sprzedaży piwa (tj. wyprodukowanego z zapłaconą akcyzą, czy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy), co może powodować określone wątpliwości w zakresie ustalenia prawidłowego poziomu niniejszego zwolnienia (ustalenia właściwego poziomu sprzedaży piwa w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy).

W tym miejscu należy wskazać, że zwolnienie wynikające z § 17 rozporządzenia, zgodnie z jego literalnym brzmieniem stosuje się od ilości sprzedanego piwa w kwocie liczonej od każdego hektolitra. Jest więc możliwe odliczenie tej kwoty od tej ilości hektolitrów piwa, od której podatek akcyzowy został zapłacony. Zgodnie bowiem z § 17 ust. 2 rozporządzenia, przedmiotowe zwolnienie jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż realizacja przysługującego podatnikowi zwolnienia odbywa się przez obniżenie należnej kwoty akcyzy. Nie będzie można zrealizować tego zwolnienia wówczas, gdy zabraknie jednego elementu wskazanego w tym przepisie, jakim jest należna kwota akcyzy, czyli taka, którą podatnik będzie prawnie zobowiązany uiścić.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zwolnienie od akcyzy obejmuje podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali piwo wyprodukowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl