ILPP3/443-31/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-31/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008 r. Spółka z o.o. złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada skład podatkowy, w którym produkowany jest wyrób akcyzowy zharmonizowany o kodzie CN 3811 i symbolu PKWiU 24.66.32-90.00, do którego zalicza się preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do pozostałych cieczy stosowanych do tych samych celów co oleje mineralne (inne niż preparaty przeciwstukowe i dodatki do olejów smarowych).

Przedmiotowy wyrób jest komponentem uzyskiwanym w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych i został opodatkowany - zdaniem Zainteresowanego - stawką akcyzy wynoszącą 0% (załącznik nr 1 poz. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego).

Spółka wyjaśnia, że sprzedaż niniejszego preparatu do składu podatkowego odbywa się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. wystawiany jest wówczas Administracyjny Dokument Towarzyszący (ADT) (art. 36 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. oraz § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych), faktura VAT oraz dokument rozchodu (WZ).

Zamiar dokonania wysyłki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest zgłaszany do właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 36 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). Produkt sprzedawany jest także do podmiotów, które nie mają statusu składu podatkowego oraz osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. W takich przypadkach - wyjaśnia Zainteresowany - wystawiana jest tylko faktura VAT oraz wewnętrzny dokument rozchodu (WZ), a sprzedaż produktu jest przeprowadzana poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zamiar dokonania takiej wysyłki jest również zgłaszany do właściwego naczelnika urzędu celnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyrób akcyzowy zharmonizowany o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00, który uzyskiwany jest w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych po dokonaniu sprzedaży i zużyciu jako paliwo silnikowe lub paliwo do celów opałowych będzie opodatkowany zerową stawką podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca w żadnym miejscu nie przywołuje przedmiotowego wyrobu w celu nadania innej niż zerowa stawki podatku akcyzowego. Nie tworzy również ścieżek do zmian stawki, a wręcz wyjątek (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego - załącznik nr 1 pozycja 4). Wskazuje on na wyrób powstały w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32- 90.00 i wyłącza go z nadanej w tej pozycji stawki.

W opinii Zainteresowanego w świetle klasyfikacji PKWiU oraz klasyfikacji umieszczonych w rozporządzeniu w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, wyrobu nie można zakwalifikować zarówno do grupy paliw silnikowych, jak i paliw do celów opałowych ze względu na jego parametry fizyko-chemiczne, jak i samą klasyfikację skonstruowaną przez ustawodawcę.

Zdaniem Spółki, prawodawca nie utworzył osobnej pozycji, do której można by zaliczyć niniejszy wyrób i tym samym nie zmienił jego stawki na inną niż zerowa. Należy więc przyjąć, że intencje ustawodawcy były m.in. następujące:

1.

poprzez objęcie wyrobu zerową stawką podatku akcyzowego - zachowanie kontroli nad jego produkcją i dystrybucją,

2.

podjęcie działań proekologicznych, mających na celu unicestwianie odpadów z tworzyw sztucznych, nadając nie skutkującą obciążeniami dla nabywcy, zerową stawkę podatku akcyzowego dla wyrobów powstałych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 24.66.32- 90.00, bez względu na ich przeznaczenie i zastosowanie.

Spółka uważa zatem, że bez względu na sposób wykorzystania, tj. czy to do celów opałowych (głównie - gdyż produkt zawiera śladowe ilości siarki i do spalania potrzebne jest dobranie parametrów ustawienia palnika i wykonanie odpowiedniej instalacji zasilania ze względu np. na niską temperaturę zapłonu itp.), czy też jako paliwo silnikowe (nie można tego zrobić bez dalszych skomplikowanych procesów technologicznych na specjalistycznej instalacji aby otrzymać wymagane parametry dotyczące paliw silnikowych), przedmiotowy produkt stale zachowuje status wyrobu akcyzowego zharmonizowanego z zerową stawką podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Z kolei art. 62 ust. 1 ustawy stanowi, iż do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

Należy zauważyć, iż pod pozycją 10 załącznika nr 2 do ustawy, sklasyfikowano towary objęte symbolem 24.66.32 oraz kodem CN 3811.

Zgodnie zatem z cyt. wyżej definicją, wyrób produkowany przez Spółkę zalicza się do paliw silnikowych i olejów opałowych, a tym samym do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Wątpliwości Spółki związane są ze stawką akcyzy dla produktu powstałego w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 24.66.32- 90.00. Zdaniem Wnioskodawcy bez względu na jego przeznaczenie i zastosowanie przedmiotowy wyrób opodatkowany jest zerową stawką.

Wyjaśnić należy, iż w myśl art. 65 ust. 1 ustawy, stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Z kolei Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, obniżył stawki akcyzy do wysokości określonej w załącznikach.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, stawki akcyzy określone m.in. w art. 65 ust. 1 ustawy (...), obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju.

W świetle uregulowań pozycji 4 ww. załącznika - na którą powołuje się Zainteresowany - stawką 1.882,00 zł/1.000 l, opodatkowano wyroby bez względu na symbol PKWiU, tj. wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, inne niż wymienione w poz. 1-3 z wyłączeniem komponentów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32-90.00.

Wobec powyższego, gdy produkowany przez Spółkę wyrób zostanie przeznaczony do użycia, zaoferowany na sprzedaż lub użyty jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych nie będzie opodatkowany stawką w wysokości 1.882,00 zł/1.000 l, gdyż wprost został wykluczony z pozycji właściwej dla paliw silnikowych i dodatków lub domieszek tych paliw. W tym przypadku należy zastosować stawkę wynikającą z pozycji 29 załącznika nr 1 do rozporządzenia, w której stawką zerową opodatkowano wyroby niewymienione w poz. 1-28 z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, dla których stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 65 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca twierdzi jednak, iż bez względu na sposób wykorzystania, tj. czy to do celów opałowych, czy też jako paliwo silnikowe, przedmiotowy produkt stale zachowuje status wyrobu akcyzowego zharmonizowanego z zerową stawką podatku akcyzowego.

Należy zatem wyjaśnić, iż zgodnie z pozycją 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia, bez względu na symbol PKWiU oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m 3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, opodatkowane są stawką 232,00 zł/1.000 l,

b.

pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe opodatkowane są stawką 60,00 zł/1.000 kg.

Z kolei w myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, stawki akcyzy określone w poz. 2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia (...), stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m 3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.

W przypadku zatem, gdy produkowany przez Wnioskodawcę wyrób przeznaczony będzie do celów opałowych należy zastosować jedną z dwóch powyżej wskazanych stawek.

Przy czym zastosowanie stawki 232,00 zł/1.000 l uzależnione będzie od spełnienia powyższych warunków oraz tych, które zostały uregulowane w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Jeśli wyrób nie spełnia wskazanych warunków i nie jest jednocześnie ciężkim olejem opałowym przeznaczonym na cele opałowe opodatkowany będzie stawką 60,00 zł/1.000 kg.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl